گاردین: خشونت‌های فلسطین فراتر از کنترل نتانیاهو و عباس است

روزنامه انگلیسی گاردین ضمن تاکید بر نقش زنان در شکل‌گیری انتفاضه سوم، نوشت درگیری‌های اخیر در فلسطین فراتر از کنترل نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، براساس یک گزارش، شواهد حاکی از آن است که درگیری‌های اخیر در فلسطین فراتر از کنترل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، است.

رونامه گاردین در گزارشی نوشت: با تشدید درگیری‌ها میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در یک هفتۀ گذشته در اطراف شهر رام الله، چهره‌های جدیدی در میان جمعیت به چشم می‌خورند. گروهی از دانش‌آموزان و دانشجویان دختر که به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها برای نخستین بار در صحنه درگیری‌های رام الله حضور یافته‌ و برای مخفی ماندن هویتشان صورت‌های خود را با چفیه پوشانده‌اند.

این دختران با عبور از مقابل لاستیک‌‌های آتش‌گرفته برای محفوظ ماندن از گلوله‌های پلاستیکی در پشت درختان پنهان می‌شوند و شلیک گاز اشک‌آور را با پرتاب سنگ پاسخ می‌دهند.

گاردین: خشونت‌های فلسطین فراتر از کنترل نتانیاهو و عباس است

حضور زنان صرفاً در ناآرامی‌های رام‌الله مشهود نیست. پیشتر در بیت لحم نیز در مراسم تشییع عبدالرحمان شادی، نوجوان 13 ساله‌ای که هدف گلولۀ تک تیراندازان اسرائیلی قرار گرفته بود، ده‌ها زن و دختر جوان در میان جمعیت حضور داشتند.

شهاد، 20 ساله و دانشجوی دانشگاه القدس، گفت: «این دومین باری است که [در تظاهرات] شرکت می‌کنم، دیروز اولین بار بود زیرا تا قبل از این حضور ما ممنوع بود.»

گاردین: خشونت‌های فلسطین فراتر از کنترل نتانیاهو و عباس است

یاسمین 15 ساله به همراه سایر دوستان هم مدرسه‌ای خود افزود: «اکنون می‌خواهیم از کشورمان حفاظت کنیم، ما همه با هم هستیم و از یکدیگر مراقبت می‌کنیم. این اولین مشارکت ما است و آمده‌ایم که به پسرها کمک کنیم. وظیفه ما است که شرکت کنیم.»

یک دانشجوی سال اول ادبیات نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «این انتفاضه ادامه می‌یابد، زیرا ما مدت‌ها است که به سخنان محمود عباس [رئیس تشکیلات خودگردان] توجه نمی‌کنیم.»

گاردین می‌نویسد با وجود سخنان روز جمعه اسماعیل هنیه، از رهبران جنبش حماس، آن چه اکنون روی می‌دهد سازمان‌دهی شده نیست. بر خلاف انتفاضه اول که در 1987 آغاز شد، هیچ تصمیمی برای تامین مالی آن اتخاذ نشده است. محمود عباس نیز برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها نیروهای امنیتی فلسطین و شاخه نظامی جنبش فتح را از پیوستن به درگیری‌ها منع کرده، هر چند حامی اعتراضات عمومی است.

گاردین به نقل از مقامات فلسطینی می‌نویسد این بانوان خواهان انتفاضه هستند و در نهایت انتفاضه شکل می‌گیرد و به باور این زنان، تشکیلات خودگردان گزینه‌ای جز حمایت ملی از انتفاضه جدید نخواهد داشت. 

گاردین: خشونت‌های فلسطین فراتر از کنترل نتانیاهو و عباس است

به عقیدۀ کارشناسان فلسطینی و اسرائیلی، اوضاع کنونی بیانگر تغییرات عمیق در میان فلسطینیان و اسرائیلی‌‍‌ها است و روابط اسرائیل و تشکیلات خودگردان دستخوش دگرگونی است.

آموس هارل، خبرنگار نظامی روزنامه اسرائیلی ها‌آرتص، می‌گوید: «در این مقطع، روشن است که ما در یک سراشیبی لغزنده قرار داریم. حملات مرگبار اخیر انرژی‌های خشنی را که دو طرف عموما در یک دهه گذشته به صورت آتش زیر خاکستر با آن کنار می‌آمدند، تحریک کرده است.»

این تحولات در حالی رخ داده است که بیت‌المقدس در چند روز گذشته به دلیل محدودیت اسرائیل در ورود فلسطینیان به محوطه مسجدالاقصی صحنه درگیری‌ میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینیان بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیش از سفر به نیویورک ادعا کرد فلسطینیان مسئول ناآرامی‌ها در قدس و مسجد الاقصی هستند.

مسجد الاقصی و اماکن مقدس اطراف آن در هفته‌های اخیر صحنۀ درگیری شدید فلسطینیان با شهرک‌نشینان و نظامیان رژیم اسرائیل بوده است. این درگیری‌ها پس از ورود 120 شهرک‌نشین اسرائیلی و وزیر کشاورزی این رژیم به مسجد الاقصی آغاز شد.

گاردین: خشونت‌های فلسطین فراتر از کنترل نتانیاهو و عباس است

در دو ماه گذشته، اسرائیل به طور مداوم از ورود نمازگزاران فلسطینی به محوطۀ مسجد الاقصی در زمان بازدید شهرک‌نشینان و مقامات اسرائیلی جلوگیری کرده است.

نخست وزیر اسرائیل هفتۀ گذشته اعلام کرد اسرائیل «مبارزه تا سر حد مرگ» علیه فلسطینیان را آغاز کرده است و فلسطینیانی که به شهرک‌نشینان اسرائیلی حمله کنند، کشته خواهند شد. وی همچنین دستور داد خانه‌های کسانی که به شهرک‌نشینان حمله می‌کنند، تخریب شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار