سرمایه گذاران چند ماه در راهرو‌های نظام اداری معطل می‌شوند؟/ بررسی یک راه سریع برای کاهش معضل بیکاری

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اجتماعی، مجلس، دولت و مسئولین باید به کارآفرینی و مشکلات آن توجه داشته باشند.

اصلاح در شبکه بانکی کشور یکی از راهکارهای حمایت از کارآفرینی استمحمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: کمیسیون اجتماعی، مجلس، دولت و مسئولین باید به بحث کارآفرینی و مشکلات آن توجه داشته باشند. ما از نظر وجود موانع برای مقررات و از نظر فرهنگی مشکلاتی را داریم و نیاز است موانع را برطرف کنیم.

وی در ادامه گفت: بروکراسی و نظامات اداری که باعث شده برخی از مقررات از سوی دستگاه‌ها به منظور تأمین هدف آن دستگاه وضع و ابلاغ شود، مشکلات و موانعی را برای کارآفرینی ایجاد کرده است، به عنوان مثال یکی از دلایل موفقیت اقتصاد چین اهمیت دادن به مشاغل خانگی بوده که به آن ارزش دادند و از آن حمایت کردند، در حالی که در ایران برخی از دستگاه‌های اداری هستند که نه تنها مجوز نمی‌دهند، بلکه موانعی را نیز ایجاد می‌کنند.

سعیدی افزود: ما در سه سال گذشته خیلی تلاش کردیم که این موانع و مشکلات را برطرف کنیم ولی متأسفانه این موانع به صورت مقطعی برطرف می‌شود و تا دستگاه‌ها فرصت می‌یابند شروع به مانع تراشی می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر اگر یک نفر بخواهد یک تولیدی و سرمایه گذاری راه بیندازد، ‌باید حداقل شش ماه در فرآیند طولانی اداری ما معطل شود و این امور تقریبی بی اثر و بی‌ثمر و باعث ناامیدی می‌شود. چرا که در برخی از کشورها راه اندازی تولیدی در مدت 24 ساعت انجام می شود در حالی که در کشور ماه حدوداً 6 ماه این فرآیند شکل می‌گیرد البته در این مدت زمانی 6 ماه اثرات مثبت دیده نمی‌شود.

وی گفت: پایشی در برخی از استان‌ها از واحدها ، کارآفرینان و واحدهای تولیدی انجام شده که بر مبنای این پایش ملاحظه شد که حدود یک چهارم واحدهای تولیدی با ظرفیت زیر 50 درصد مشغول به کار هستند.

سعیدی بیان کرد: این مدت زمان 6 ماه برای این که وقتی مجوز صادر می‌شود، تمام جوانب آن مطالعه و بررسی شود، مورد توجه است تا  از هر جهت سرمایه گذار اطمینان از واحد تولیدی خود حاصل کند و این اطمینان حاصل شود که آن واحد تولیدی کار خواهد کرد.

وی افزود: بحث فرهنگی، ‌بحث دیگری است که در کارآفرینی مطرح است و تمام افراد جامعه به دنبال پشت میزنشینی و استخدام در ادارات و سازمان‌ها هستند که امکان استخدام تمامی این افراد در ادارات و سازمان‌ها وجود ندارد زیرا ما ملتی هستیم که باید کار کنیم و جامعه ما به شدت نیاز به کار مفید دارد و بخش قابل توجهی از نیروهای کار ما فارغ التحصیل و منتظر پیداکردن شغلی هستند.

سعیدی بیان کرد: مشکل بیکاری، فرهنگی و عدم ایجاد زمینه و بسترسازی مناسب برای کار و کارآفرینی است که این برای جامعه معضل شده و بحث صادرات، مشکلات گمرکی، واردات بی‌رویه کالا از مبادی ورودی نیز از مواردی هستند که در این خصوص باید به آن‌ها توجه داشت.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها برای کارآفرینی و بیکاری اصلاحات سریع نظام اداری و اصلاح در شبکه بانکی کشور است که ما باید نظام بانکی کشور را اصلاح کنیم به عنوان مثال اگر در کشورهای همسایه 3 میلیون پول در بانک بگذاریم، بعد از یک مدتی متوجه کم شدن تدریجی پول می‌شویم علت آن هم این است که برای نگه داری پول از ما هزینه دریافت می کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در کشور چین و هند دلار داشتیم و این کشورها برای نگه داری دلارها از ما پول دریافت می کردند که این بهره بانکی یک یا دو درصد بود اما در کشور بهره بانکی برای صندوق توسعه 22 درصد و سایر بانک ها بالای 24 درصد است که حتی به 34 تا 35 درصد هم می‌رسد. کدام واحد تولیدی می‌تواند با 30 یا 35 درصد یا حتی 24 درصدی بهره بانکی را پرداخت کند و این نظام بانکی برای تولید و کارآفرینی مناسب نیست، لذا باید اصلاح شود.

سعیدی افزود: نظام بانکی و گمرکی باید اصلاح و مانع از قاچاق کالا شود، از سوی دیگر فرهنگ کار و نظام آموزشی اصلاح شده و باید وضعیت مدرک گرایی به سرانجام برسد که در حال حاضر در نظام آموزشی به جای مهارت فقط مدرک ارائه می‌دهند چراکه بالای 90 درصد افرادی که فارغ التحصیل می‌شوند مهارت‌های لازم در رشته تحصیلی خود را ندارند و نمی‌توانند کار کنند.

وی گفت: نظام آموزشی کشور باید اصلاح شود و بین نظام آموزشی، بخش صنعت، خدمات و کشاورزی ارتباط قوی ایجاد شود که تئوری با عمل انطباق یابد این موارد از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
همایش ملی سرمایه گذاری, گامی در مسیر توسعه اراک, همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در شهرداری اراک با محوریت کاهش ترافیک اراک از طریق ساخت مترو و مونوریل و ریل باس اراک شهرجدید مهاجران و اراک شهرجدید امیرکبیر, ساخت زیر گذر و تقاطع غیر هم سطح در میادین ورودی اراک مثل میدان امام خمینی اراک, سه راهی خمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۴
با سلام اصولا نظاماتی که بر اساس وارد کردن کالا و توزیع آن بدست مردم نهادینه شده اند اصلا میانه ای با تولید ندارند و کسانی را که بخواهند در مملکت به کار تولید دست بزنند در راهروهای ادارات دولتی آنقدر سرگردان میکنند تا پشیمان شوند
آخرین اخبار