بغض آسمان تهران به عزا مبدل نشود

اعلام حادثه از سوی سازمان مدیریت بحران، مسئولیت مردم را تعریف نمی‌کند بلکه انتظارات آن‌ها از سازمان بیشتر می‌شود که دیگر سازمان بحران غافلگیر نشود.

آماده فوری/// / بغض آسمان تهران به عزا مبدل نشود
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها دوباره هوای آسمان بغض دارد. بله، دوباره هوای شهر بارانی است، بارانی که امسال تابستان و بهار و پائیز نشناخت و فقط بارید، بارانی که باید همراه نامش لطافت را ضمیمه شهر کرد، روی دیگر خود را با تلخی، فوت و ویرانی به قلب شهروندان سنجاق کرد. 

البته که باران مثل همیشه لطیف بود اما شهر، مسئولان شهری آمادگی پذیرش موهبت لطافت خداوندی را نداشته که همین امر طراوت و تازگی را تبدیل به عزا کرد. 
 
**شهر در شوک فرو رفت  
 
 تقریبا 5 ماه از سال گذشته بود و گرمای تابستان بر عمق جان مردم رخنه کرده بود و تعطیلات نیزعلتی برگشت و گذار مردم بود که یک باران هفت دقیقه‌ای تهران را در شوک فرو برد.
  
بارانی که دیگر رنگ سیل در کن و سولقان به خود گرفته بود در چندین هفته به بحث وجدل محافل و مجالس تبدیل شد، هر کسی دنبال مقصر بود تا خود را تبرئه کند اما دیگر مردم عزادار شده بودند و پیدا کردن مقصر تنها مرهم بود و دردی را دوا نمی‌کرد . 

البته که نباید باران هفت دقیقه‌ای همه چیز را به هم می‌ریخت با توجه به اینکه ارقام چندهزار میلیاردی بودجه‌ برای وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها در جهت ارتقای عملکرد و به کارگیری جدیدترین تکنولوژی‌ها هرروز به گوش می رسد. 

حال اگر بحث کمبود امکانات هم میان بیاید نمی‌توان از گزارش پیش‌بینی خارج از ایران غافل شد و نمی‌توان این موضوع را توجیهی مناسب دانست. 

به هرروی پاسکاری‌ها با افزایش جان‌باختگان میان دستگاه‌ها بیشتروبیشتر  شود سازمان بحرانی که اصلاح بحران منفی تدبیرش زبانزد این روز‌های مردم شده تا وزارت کشور و سازمان هواشناسی دیده شد. 

به هرحال با تلخی خاطرات آن روزها گذشت وغم بر افکار مردم تکیه زد. 
 
**سوالات منطقی بپرسید!!
 
درکشاکش پاسکاری‌ها بود که اعضای شورای شهر با دعوت از رئیس سازمان مدیریت بحران در جلسه‌ای غیرعلنی منتظر پاسخ هایی قانع کننده برای قلب‌های داغ دیده ،مرهمی برای شوک مردم بودند اما در اتفاقی عجیب رئیس سازمان مدیریت بحران با حضور در جمع خبرنگاران و در حالی که لبخند برلب داشت و باطمأنینه در حالی که با تلفن همراهشان صحبت می‌کرد از خبرنگاران درخواست کرد سؤالات منطقی بپرسید!

در این هنگام بود که اساسنامه سازمان مدیریت بحران با این جمله به زیر سؤال رفت چرا که در دنیا این سازمان برای اتفاقاتی غیر منطقی و غیر منتظره تأسیس شده است اما انگار حوادث در ایران باید پیش از وقوع با فکس به سازمان مدیریت بحران اعلام خطر کنند تا دیگر این سازمان غافلگیر نشود و منطق به زیر رادیکال نرود. 

این پاسخ از سوی رئیس سازمان مدیریت بحران امیدها را منقطع کرد و روزنامه ها و سایت‌ها با تیترهایی تلخ و شیرین در وصف مدیریت بحران طلب روزهایی مملو از آمادگی را از این سازمان کردند اما،انگار...
 
** باران به هوش... بحران در اغماء 
 
البته بعد از سیل کن و سولقان در تهران، سازمان هواشناسی و مدیریت بحران هر کدام دقیق‌تر از قبل به ارائه پیش بینی‌ها و هشدارها و اخطارهایی برای جلوگیری از حوادث پرداختند که گاه بهنگام و گاهی اوقات نابهنگام بود. 

چرا که امسال در گرما و سرما باران بارید و البته که در این فصل سال انتظار آن بیش از پیش می‌رود و در چند روز گذشته باران رنگ ایلام را خاکستری کرد و هنوز گریبان شهر در تبعات آن گرفتار است. 

باید بخاطر داشت که دوروی سکه برای حوادث ایران قابل برآورد است که یکی ناکارآمد دستگاه‌ها در انجام وظایف دیگر که به تبع اولی پدید می‌آید و مناسب نبودن زیر ساخت‌هایی که ویرانی را در پس یک باران چند دقیقه‌ای به همراه دارد و در مجموع تمام آن‌ها دست به دست هم داده تا حوادثی که چند برابر آن در کشورهای دیگر خسارتی کمتر از حوادث ناچیز ایران را به همراه دارد بحران بزرگ را بوجود بیاورد البته تجربه نشان داده که دیگر متهم کردن فایده‌ای ندارد و انگار مردم باید دست در دست هم از بحران ها عبور کنند. 
 
**شانه خالی کردن از مسئولیت با اعلام حادثه 
 
درحالی که این روزها انگشت اتهام به سوی سازمان مدیریت بحران نشانه رفته است، این سازمان در اقدامی عجیب و به جای آماده کردن صددرصد دستگاه‌ها و مسئولان ذیربط اقدام به اعلام عمومی پدیده‌ای به نام "ال نینو" کرد تا در صورت بروز حادثه این سازمان سیل شکایات نشود. 

اما، این اعلام باری از روی دوش سازمان مدیریت بحران برنمی‌دارد و انتظارها بیشتر می‌شود چراکه اعلام عمومی مسئولیتی برای مردم تعریف نمی‌کند که البته تیتر روزنامه ها در سیل ایلام نیز نشان داد که انتظارها از سازمان بحران کم نشده است. 

بازهم تیترهای تلخ سیل ایلام، غفلت بحران را یادآور شد، مردم انگار دیگر عادت کرده‌اند که بحران ها را با پاسکاری و اتهام‌زنی دستگاه‌ها و جنجال چند روزه تا بحرانی دیگر پشت سر بگذارند. 
 
**حادثه دست‌بردار نیست 
 
بازهم... بازهم... باید یادآور شویم که زیر ساخت‌هایمان تاب و توان حتی حوادثی کوچک را هم ندارد پس باید ضریب هوشیاری را افزایش دهیم. 

حال که اصرار بحران و انکار هواشناسی پدیده‌ای با لغت  "ال نینو" و کاهش گرما و سرمای پائیز و زمستانی سخت که حتی تابستانش نیز تلخ بود را پیش بینی کرده باید بیشتر حواسمان را جمع کنیم تا خراشی دیگر بر قلب هموطنانمان حک نشود چرا که با اعلام حادثه مسئولیت مردم برای عقاید با آن  تعریف نمی‌شود بلکه انتظار مردم برای پیش بینی‌های بیشتر از سوی مسئولان بالا می‌رود که حتی توجیه نامناسب غافلگیری سازمان بحران نیز مردم را قانع نمی‌کند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
خیلی خوب نوشتید نویسنده محترم گل کاشتی!! ازت سپاس گزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
خیلی خوب نوشتید نویسنده محترم گل کاشتی!! ازت سپاس گزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
این مطلب بسیار پر بار و پر محتوا بود از نویسنده تشکر میکنم وامیدوارم بعضیها از شما یاد بگیرند وبرای تبرئه کردن خودشون مردم بینوا که همیشه سپر بلا شدند رو بیهوش فرض نکند .
آخرین اخبار