یک کارشناس اقتصادی:

دولت تنها پیگیر مسائل اقتصادی مسکن نباشد/ کسب آرامش در گرو تأمین مسائل کیفی

کارشناس اقتصادی گفت: مدت‌ها است که بحث رکود و اقتصاد مسکن مطرح و برای خروج از آن اقداماتی فراهم شده اما بی‌توجهی به مسائل کیفی ساختمان‌ها همچنان شیب صعودی خود را طی می‌کند.

محمدمهدی مافی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: نباید تنها مسائل مربوط به رکود و اقتصاد مسکن مورد توجه قرار گیرد و در خلال آن باید به مسائل کیفی ساختمان از لحاظ استحکام بنا، مشخصات بنا، نقشه‌های معماری، آسایش حرارتی و صوتی و ... توجه شود زیرا همه‌ی این موارد در کنار هم موجب آسایش و آرامش درون یک آپارتمان می‌شوند.

وی در خصوص موضوعات خارج از ساختمان هم گفت: مباحث شهری و شهرنشینی، محیط زیست و آلودگی و ... هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مافی آلودگی‌های موجود در فضای درونی آپارتمان‌ها و منابع این آلودگی‌ها را یکی از مباحث بسیار مهم در ساختمان دانست و معتقد است که به آن توجهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده، فضای داخلی آپارتمان‌ها در بعضی از موارد، 17 برابر آلوده‌تر از نقاط آلوده‌ی شهری بوده است و در شهرهایی همچون مکزیک و کلکته آلودگی‌ها یک هفدهم آلودگی‌های داخلی بوده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه انرژی‌های مورد استفاده در داخل ساختمان نیز گفت: انرژی‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها منابع فسیلی دارند و استفاده از آنها با مقداری آلودگی در محیط زیست همراه است و می‌بایست به دنبال انرژی‌های پاکی همچون انرژی خورشیدی، باد، زمین گرمایشی و ... باشیم.

این کارشناس مسکن مورد دیگر را استفاده از آب و نحوه‌ی برخورد با آب در ساختمان‎ها و در فرهنگ عمومی و شخصی برشمرد و اظهار کرد: نحوه‌ی استفاده از آب در ساختمان‎های ما بسیار اسراف‌گونه است و حداقل 2.5 برابر مصرف جهانی است.

وی ادامه داد: ما در بخش انرژی و آب در پیشینه تاریخی معماریمان دستاوردهای بزرگی داشتیم و می‌توانستیم با این امور به خوبی کنار بیاییم اما متأسفانه در عصر حاضر مصرف آب بسیار بالا رفته است.

مافی در پایان با اشاره به بحث چرخه آب و استفاده از آب مصرفی در ساختمان‎ها گفت: آب مصرفی نباید به فاضلاب‎ها وارد شود بلکه باید از لحاظ کیفیت، طبقه‌بندی و در مصارف گوناگون استفاده شود به طور مثال آب‌های تیره و کدر را می‎‌توان در آبیاری به کار برد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار