سِت.دِ.اف: نقش ایران در حل بحران سوریه اساسی است

شبکه تلویزیونی دولتی آلمان اعلام کرد: ایران، عربستان سعودی و ترکیه مهمترین کشورهای منطقه هستند که برای حل بحران سوریه با مقامات آلمانی، دست همکاری دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی دولتی آلمان، سِت.دِ.اف در گزارشی با اشاره به دیدار وزیر خارجه آلمان با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تهران ادعا کرد: همانطور که در این تصاویر مشاهده می کنید، در میان این استقبال دوستانه و صمیمانه، ایران احکام اعدام انسانهای بسیاری را اجرا کرده که تاکنون به این وسعت و گستردگی نبوده است.

این شبکه اعلام کرد: در آنسو عربستان سعودی را داریم که در لوای ادب و نزاکتی که مقاماتشان دارند، سربریدن، سنگسار و شلاق زدن را در دستور کار خود دارند و اتفاقا در تابستان سال گذشته بود که زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان در ریاض با شاه سعودی دیدار و گفتگو کرد و بالاخره همین چند روز پیش هم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای کمک به حل بحران پناهجویانِ به آلمان آمده به استانبول ترکیه رفت و او نیز با رجب طیب اردوغان دیدار کرد و با وی دست دوستی داد. براستی وقتی مرکل با اردوغان دست داد، اپوزیسیون ترک، تحت فشار دولت اردوغان چه کاری از دستشان برمی آید؟ 

ایران، عربستان سعودی و ترکیه، مهمترین کشورهای منطقه هستند که در دشوارترین زمان برای حل بحران سوریه با مقامات آلمانی، دست همکاری دادند.
 
این شبکه با اشاره به اینکه بدون نقش آفرینی ترکیه، کنترل کردن بحران پناهجویان غیرممکن است، افزود: بر این اساس است که رئیس جمهور اردوغان بلافاصله از سوی مقامات آلمانی مورد تحسین و تشویق و حتی شایسته دریافت کمکهای مالی قرار می گیرد.

کمتر از یکماه پیش بود که مرکل طی نطقی در پارلمان فدرال آلمان (بوندس تاگ) در اینباره خاطر نشان کرد: باید ترکیه را در تامین ضروریات پناهجویان و نیز ارائه کمکهای بشردوستانه بیشتر مورد حمایت قرار دهیم.

در حال حاضر دو میلیون پناهجوی سوری در خاک ترکیه زندگی می کنند که نباید به سمت آلمان به حرکت افتند. به همین خاطر مرکل به عنوان یک مهمان نسبتا ناامید به ترکیه سفر کرد؛ سفری که در آن میزبان برای تامین نظر مهمان، هزینه بالایی را پیشنهاد کرد. در حالی که مرکل پانصد میلیون یورو را به عنوان کمک فوری در اختیار دولت ترکیه قرار داده بود، اما اردوغان به دنبال دریافت یک کمک سه میلیارد یورویی بود.

بعد از طرح این درخواست بود که مطبوعات ترکیه از عشق آنی مرکل به اردوغان سخن گفتند و اعلام کردند این معشوقه (ترکیه) به دنبال افزایش مطالبات و درخواستهای خویش است.

رئیس جمهور اردوغان نیز در اینباره گفته است: دیگر همه می دانند بدون حضور ترکیه اتفاقی نمی افتد. حالا من از شما می پرسم اگر اینطور است پس چرا نمی گذارید ما عضو اتحادیه اروپا شویم؟ 

حل بحران پناهجویانی که به اروپا و آلمان آمده اند تنها با نقش آفرینی ترکیه قابل انجام نیست؛ بلکه ایران نیز در این زمینه نقشی اساسی دارد. کشور شیعه مذهب ایران که حسن روحانی، رئیس جمهور آن است، مهمترین حامی اسد در منطقه به شمار می رود. 

اشتاین مایر که چند هفته پیش برای نخستین بار به ایران سفر کرده بود در پارلمان فدرال آلمان (بوندس تاگ) گفت: می شود ایران را در برقراری نظم امنیتی در غرب آسیا از نقش یک مداخله گر و مزاحم به ایفای نقشی سازنده ترغیب کرد. وزیر خارجه آلمان ساعاتی بعد از انجام سفر اخیر خود به تهران راهی عربستان، کشور سنی مذهب قدرتمند و حریف ایران شد. ملک سلمان، پادشاه عربستان پیش از ورود اشتاین مایر به ریاض به او هشدار داده بود.

اسامه شوبکشی، سفیر عربستان در برلین در گفتگو با کانال سِت.دِ.اف آلمان گفت: آقای اشتاین مایر، فرد عاقلی است که سیاست خارجی کشورش را هدایت می کند. با اینحال عربستان، موضوعاتی داخلی دارد که نباید در مورد آنها صحبت شود.

یکی از این مسایل، مساله رائف بداوی، فعال اینترنتی عربستانی است که بعلت انتقاد به حکومت پادشاهی عربستان به تحمل هزار ضربه شلاق و ده سال زندان متهم شده است. در حالی که اشتاین مایر به عنوان مهمان سعودی ها بدنبال حل بحران پناهجویان بود، اما همزمان چاره ای نداشت تا در ارتباط با موضوعات حقوق بشر عربستان نیز صحبت کند.

 این شبکه افزود: امید نوری پور، عضو ایرانی الاصل حزب اتحاد نود -سبزها و سخنگوی سیاست خارجی بوندس تاگ آلمان در اینباره ابراز داشت: واضح است که برای ثبات منطقه خاورمیانه به وجود ایران، عربستان و ترکیه نیاز است. اما در عین حال این مساله نیز واضح است که ثبات این منطقه زمانی حاصل می شود که اوضاع حقوق بشر در آن بهبود یابد.

در این میان آنچه مهم است اینکه سیاست خارجی آلمان با تمام قدرت برای حل مساله سوریه می کوشد و اگر لازم باشد با دیپلماتهای عالی رتبه و یا با دیکتاتورهای ناراحت کننده هم مذاکره می کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار