رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی:

هفته آینده ثبت مشترک مثنوی معنوی با کشور ترکیه مطرح می‌شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص ثبت مثنوی معنوی گفت: موضوع ثبت مشترک مثنوی معنوی با کشور ترکیه هفته آینده با رئیسی کتابخانه ملی این کشور مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید رضا صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی در کنفرانس خبری خود که پس از بازدید از نمایشگاه مطبوعات در تالار گفتگوی این نمایشگاه برگزار شد با اشاره به ثبت 2 اثر مسالک‌الممالک اصطخری و کلیات سعدی در مهر‌ماه سال جاری اظهار کرد: در هفته آینده میزبان رئیس کتابخانه ملی ترکیه خواهیم بود و موضوع ثبت مشترک مثنوی معنوی با این کشور در این جلسه مطرح خواهد شد. هم‌اکنون 9 اثر ثبت جهانی شده است.

وی افزود: 4 اثر به ثبت ملی رسیده است و در نوبت ثبت جهانی قرار دارد. از طرف دیگر 43 اثر مکتوب ایران نیز که تاکنون ثبت منطقه‌ای شده و قرار است ثبت ملی در یونسکو شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص تغییرات احتمالی این کتابخانه  بیان کرد: پس از جلسه‌ای که با کتابخانه ملی ترکیه در هفته آینده خواهیم داشت در خصوص این تغییرات تصمیم‌گیری می‌کنیم و پس از آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. یکی از کارکرد‌های اصلی کتابخانه ملی ارتباط با سازمان‌های جهانی یونسکو، ایسلا و شورای جهانی آرشیو است.

صالحی امیری در خصوص توریسم گردشگری اظهار داشت: میزان بازدید گردشگران فرهنگی را در دستور کار کتابخانه ملی قرار دادیم و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. در این توریسم گردشگری توریست‌های کشور‌های دیگر که دو روز در تهران اقامت دارند نیم روز به کتابخانه ملی اختصاص می‌یابد هم‌اکنون حجم استقبال خارجی‌‌ها از میراث مکتوب افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: امروز بیش از 40 دانشجوی اروپایی و آمریکایی از کتابخانه ملی بازدید کردند. بازدید آن‌ها از این نهاد به دلیل حجم بالای میراث مکتوب موجود در آن سبب شگفتی‌شان می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به وجود دو میلیون نسخه فارسی خطی متعلق به ایران در جهان بیان کرد: هم اکنون 320 هزار نسخه خطی متعلق به ایران شناسایی شده است که مجموع آن‌ها در قالب 34 جلد کتاب منتشر شد. پیش‌بینی می‌شود این میزان به 200 هزار جلد افزایش پیدا کند. حدود یک میلیون نسخه خطی ایران در شبه قاره هند و نیم میلیون در آسیای میانه قرار دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص رتبه ایران در ثبت ملی آثار بیان کرد: آلمان در ثبت آثار مکتوب خود در رتبه اول و ایران در رتبه هفتم قرار دارد. نمایشگاه مطبوعات دستاورد‌های مهمی داشته از جمله آنکه خبر‌گزاری‌ها در آن شرکت فعال داشتند این مسئله مطابق با شعار ریاست جمهوری در زمینه مطبوعات است از طرف دیگر مسئولیت اداره نمایشگاه نیز بر عهده ازحاب رسانه بود.

وی ادامه بود: میزان مراجعه و حضور مردم در نمایشگاه ا مسائل مطبوعات یک و نیم برابر نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است که این نشانه اشتیاق مردم نسبت به این حوزه است. تبادل اندیشه و فکر و تضارب آرا در این نمایشگاه وجود دارد نشریاتی که نمایشگاه مطبوعات امسال را تحریم کرده‌اند به دلیل آنکه صدای آن‌ها در میان مردم شنیده نمی‌شد این کار را انجام دادند و با این روش از مردم خواستند تا آن‌ها را ببینند. مراجعه عمومی به نمایشگاه مطبوعات بیشتر شد و این مسئله نشانه بی‌تأثیر بودن تحریم این رسانه ‌ها است. 

صالحی امیری در خصوص ساختمان سی‌ تیر در کنار موزه ملی ساخته شده و یکی از نماد‌های معماری ایرانی است بیان کرد: ساختمان سی تیر به عنوان نماد کتابخانه ملی احیا می‌شود. موزه کتابخانه را فعال می‌کنیم این ساختمان به صورت دائمی در کنار موزه عبرت و میدان مشق ایجاد می‌شود و ایجاد آن مکان بسیار زیبایی را برای بازدید‌های داخلی و خارجی ایجاد خواهد کرد.

سید رضا صالحی امیری در خلال بازدید خود از نیاز کشور برای یک برنامه جامعه فرهنگی سخن گفت و اظهار کرد: این برنامه جامع فرهنگی همه بخشی خواهند بود و تمام بخش‌ها را در بر بگیرد. این برنامه در مجلس شورای اسلامی مطرح  خواهد شد و امیدواریم تا پایان این دولت اجرایی شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار