قزوین ؛

65درصد اعتبارات صنعت برق در حوزه بهره‌برداری هزینه می‌شود

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری شرکت توانیر گفت: 65 درصد اعتبارات صنعت برق در حوزه بهره‌برداری هزینه می‌شود اما این میزان از اعتبارات پاسخگوی نیازهای حوزه بهره‌برداری برق نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ سیداعتضاد مقیمی در چهارمین همایش منطقه‌ای بهره‌برداری شرکت‌های توزیع نیروی برق شمال غرب کشور که در تالار ایرانیان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در همایش‌های قبلی مقالاتی به دبیرخانه همایش ارسال شده و در مدت برگزاری همایش مورد استفاده حاضران قرار می‌گرفت.

وی افزود: تفاوت چهارمین همایش با همایش‌های گذشته در نحوه برگزاری آن است زیرا در این همایش سعی داریم موضوعات مختلف را به صورت کارگاه مورد بررسی قرار دهیم که در این راستا دستور کار هر یک از استان‌های حاضر در این همایش مشخص شده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری شرکت توانیر با بیان اینکه پیچیدگی‌های زیادی در حوزه بهره‌برداری وجود دارد، اضافه کرد: انحصار طبیعی در بخش توزیع مشابه بخش‌های بالادست مطرح است و به این دلیل، امکان ورود و سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی در صنعت برق وجود ندارد.

مقیمی ادامه داد: اثرگذاری سایر نهادهای منطقه‌ای و شهری بر عملیات بهره‌برداری، محدودیت منابع و تعرفه‌ها برای سرمایه‌گذاری و پاسخگویی، فرآیندهای بهره‌برداری و حجم عملیات بالا از دیگر پیچیدگی‌های این حوزه به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: در عصر کنونی انتظارات مردم بالا رفته است؛ البته این انتظارات معقول و منطقی است اما باید بتوانیم پاسخگوی خوبی برای انتظارات جامعه باشیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری شرکت توانیر تصریح کرد: برخی دیگر از پیچیدگی‌های حوزه توزیع برق مربوط به ضعف زیرساخت‌های موجود در کشور و صنعت از جمله زیرساخت‌های قانونی است که تمام این موارد نشان می‌دهد مدیریت در حوزه توزیع برق پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به سایر امور اجرایی دارد.

مقیمی گفت: محدودیت‌هایی که امروز در خصوص بار پیک داریم در آینده به صورت شناور است و مقدارش نیز می‌تواند بیشتر از میزان فعلی باشد.

وی با بیان اینکه با ورود ماشین‌های برقی به مدار، محل مصرف به صورت فعلی نیست، بیان کرد: این امر همچنین موجب می‌‎شود که به صورت اتوماتیک‌وار در برخی از شبکه‌ها شاهد مصرف غیرعادی باشیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری شرکت توانیر افزود: با توجه به تغییراتی که در حوزه توزیع نیروی برق در حال ایجاد است باید ضوابط موجود را به روزرسانی کنیم تا بتوانیم این حوزه‌ها را به خوبی پوشش دهیم.

مقیمی اضافه کرد: همچنین متناسب با این بحث‌ها باید موضوع اطلاع‌رسانی را در دستور کار قرار دهیم تا در زمینه تبادل اطلاعات نیز به اهداف موردنظر دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت بهره‌برداری به لحاظ اعتبارات، 65 درصد اعتبارات فرآیندهای جاری در صنعت توزیع برق را به خود اختصاص داده است اما با توجه به اینکه بخش گسترده‌ای از اقدامات باید در همین زمینه انجام شود قطع‌یقین این میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های مورد نیاز کافی نیست.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری شرکت توانیر با اشاره به آسیب‌شناسی که در حوزه وضعیت بهره‌برداری شبکه‌های توزیع انجام شده است، اظهار کرد: مشکلات مرتبط با طراحی نادرست و اشکال در آرایش شبکه و تجهیزات، ضعف دیدگاه و عملکرد در زمینه سرویس و نگهداری و سنتی بودن سیستم‌ها و روش‌ها از جمله مشکلات احصا شده است.

مقیمی عنوان کرد: ضعف در زیرساخت‌های اطلاعاتی و ضعف در راهبری شبکه از دیگر مشکلاتی است که در آسیب‌شناسی حوزه بهره‌برداری شبکه‌های توزیع برق احصا شده که برای هر یک از آن‌ها راهکارهای علمی و عملی مناسب نیز اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده دیسپاچینگ‌های توزیع به روز نیست، تصریح کرد: در حال حاضر 65 درصد دیسپاچینگ‌های توزیع در سطح کشور در حد مقدماتی بوده و فقط 25 درصد آن‌ها در حد متوسط است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری شرکت توانیر با بیان اینکه دیسپاچینگ‌های نیمه‌مدرن در درصد بسیار کمی از شرکت‌های توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: فقط 10 درصد از شرکت‌های توزیع برق از دیسپاچینگ‌های نیمه‌مدرن استفاده می‌کند.

مقیمی با اشاره به بهره‌مندی واحدهای عملیاتی کشور از نرم‌افزار خاموشی یادآور شد: براساس آمارها 95 درصد واحدهای عملیاتی کشور دارای نرم‌افزار خاموشی بوده و 45 درصد خاموشی‌ها در سال گذشته با برنامه بود و این روند در سال جاری نیز پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.