قزوین ؛

بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر در استان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر مهمترین علت مرگ و میر در استان، بیماری‌های قلبی عروقی است و پس از آن انواع سرطان‌ها و سوانح به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛سعید اسکویی  با بیان اینکه روزانه 6 نفر در استان قزوین به دلیل بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند، تصریح کرد: موضوع نگران‌کننده در سال‌های اخیر افزایش آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به انواع سرطان‌ها است.

اسکویی گفت: بروز سرطان در 100 هزار نفر جمعیت یک شاخص کشوری است که در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 127 نفر در ایران به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اولویت‌های برنامه کنترل ابتلا به سرطان در استان بیان کرد: پیشگیری از سرطان‌های قابل پیشگیری، تشخیص سریع‌تر سرطان با تست‌های غربالگری و درمان سرطان‌های درمان‌پذیر از اولویت‌های این برنامه به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: با توجه به اینکه 70 درصد از سرطان‌ها با شیوه زندگی مردم ارتباط دارد اگر تغییراتی در زندگی مردم ایجاد شود قطع‌به‌یقین آمار ابتلا به سرطان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اسکویی با بیان اینکه علت 30 درصد از سرطان‌ها مصرف سیگار است، اضافه کرد: همچنین افرادی که در معرض دود دست دوم و دست سوم سیگار قرار دارند احتمال ابتلا به سرطان در آن‌ها بیشتر از افراد سیگاری است.

وی با اشاره به ریسک فاکتورهای سرطان ادامه داد: محیط و عوامل محیطی، نحوه زندگی، سابقه فامیلی و سن در ابتلا به سرطان موثر بوده و هر اندازه سن فرد بالاتر باشد احتمال ابتلا به سرطان نیز در وی افزایش می‌یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی به صورت سوسیس و کالباس نیز احتمال ابتلا به سرطان را در انسان افزایش می‌دهد.

اسکویی عنوان کرد: برای کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان باید مواردی از قبیل مصرف پنج تا 9 واحد سبزیجات در روز، لبنیات کم‌چرب و پرهیز از مصرف مواد غذایی داغ و خیلی گرم را رعایت کرد.

وی با اشاره به برخی از علائم ابتلا به سرطان تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از سرطان‌ها اگر به موقع تشخیص داده شود، قابلیت درمان دارد در صورت مشاهده علائمی از قبیل سوء هاضمه، سرفه‌‍‌های مکرر و مزاحم، تغییرات طولانی در نظم و دفع مدفوع و زخم بدخیم باید به پزشک مراجعه کرد تا علت بررسی شود زیرا این موارد از علل ابتلا به سرطان محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اقدامات کنترلی صورت گرفته برای کنترل ابتلا به سرطان در استان گفت: غربالگری و آموزش با اولویت آموزش کارمندان و پس از آن آحاد مردم جامعه در دستور کار قرار گرفته است.

اسکویی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک سرطان در بیمارستان ولایت قزوین یادآور شد: برخی از سرطان‌ها قابل پیشگیری است و با غربالگری می‌توان آن‌ها را تشخیص داد و درمان کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.