رئیس سیا: داعش جدیدترین ایدئولوژی کورکورانه است

جان برنان داعش را جدیدترین نوع از ایدئولوژی کورکورانه دانست که به خونریزی در سراسر جهان منجر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه سی بی اس، «جان برنان» رئیس سازمان سیا در جلسه سالانه شورای مشورتی امنیتی خارجی گفت: ما به خوبی از توانایی های القاعده در چند دهه اخیر آگاهیم.

بیست سال پیش و زمانی که من در عربستان سعودی بودم در حال مقابله با القاعده در مراحل ابتدایی تشکیل آن بودیم.ما همچنین به فکر این بودیم که چگونه با آنها در کشورمان مقابله کنیم.حالا با نگاهی به داعش (گروه تکفیری صهیونیستی)به این نتیجه می رسیم که با پدیده متفاوتی روبرو هستیم.

این گروه الگوی شکل گیری خود را از القاعده و دیگر گروههای تروریستی گرفته است و به طور قابل توجهی گسترش پیدا کرده است.این گروه ریشه عمیقی در عراق و سوریه دارد.در گذشته شاهد حضور آن در عراق و سوریه بودیم اما داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) هم اکنون شاخه هایی در عراق و سوریه ،سراسر خاورمیانه(غرب آسیا) آفریقا ،آسیا و ماوراء آن دارد.این گروه راهبرد خشن خود را پیگیری می کند.

برنان گفت: با نگاهی به آنچه که در پاریس روی داد به این نتیجه می رسیم که این گروه خود را متعهد به خشونت ورزی و هدف قرار دادن اهداف آسیب پذیر و آسیب زدن و کشتن افراد بیگناه می داند.آنها از آزادی های موجود استفاده زیادی برده اند.

آنها همچنین استفاده زیادی از رسانه های اجتماعی کرده اند.آنها از این رسانه ها به منزله محیطی برای آموزش،ارتباط، شستشوی مغزی و ارائهدستورات خود بهره می گیرند.آنها همچنین توصیفی نادرست از آنچه که در عراق و سوریه می گذرد،ارائه می کنند.

آنها توانسته اند از این ابزارها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.مطمئنا بی ثباتی ،تغییرات سیاسی و تنش های فرقه ای در سراسر منطقه به آنها کمک کرده است. آنها توانسته اند از این موارد حداکثر استفاده را ببرند تا بتوانند اهداف خود را به پیش ببرند.

رئیس سازمان سیا در ادامه گفت:همانطور که پیشتر گفتم من فعالیت خود را درحیطه اطلاعات امنیت ملی در سال هزار و نهصد و هشتاد آغاز کردم.من می خواهم بگویم هرگز زمانی چون حالا را که با تهدیداتی جدی و تبعات ناشی از آن در برابر امنیت ملی کشورمان روبرو هستیم به خود ندیده ام.جان کری وزیر خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع،من و دیگران زمان زیادی را در کاخ سفید با سوزان رایس مشاور امنیت ملی کشور و رئیس جمهور اوباما و دیگران برای مقابله با این مسائل که به شدت در حال گسترش در سراسر جهان هستند و تبعاتی را به همراه دارند ،صرف کرده ایم.

بار دیگر می گویم که هرگز زمانی چون حالا را که با تهدیداتی جدی و تبعات ناشی از آن در برابر امنیت ملی کشورمان روبرو هستیم و آمریکا مجبور به مقابله فعالانه با آن شده است به خود ندیده ام.

برنان افزود:من بخش خوب زندگی خود را صرف کار بر روی مسائل مربوط به خاورمیانه، زندگی در این منطقه و مطالعه درباره آن کرده ام و می توانم بگویم که خاورمیانه (غرب آسیا ) و جهان اسلام در دورانی چالش زا به سر می برد.انتقال از رژیم های دیکتاتور و تلاش برای حرکت به جلو از راه ایجاد اصلاحات و اصول دمکراتیک به خاطر موانع سخت و از جمله اقتصادی در برابر آن اصلاحات موضوعی بسیار چالش زا است.

دور شدن از اقتصاد تمرکز محور به طرف بازار آزاد و سرمایه داری در این جوامع کار دشواری است. متاسفانه فساد در این کشورها شایع است.هنوز سازمان های دولتی بسیار ضعیف هستند.افراد زیادی در داخل این کشورها آواره اند و ثروت به طرزی ناعادلانه توزیع شده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار