شیراز؛

اتوکردن درزهای لباس برای مهار انگل "پديكلوز"

كارشناس مبارزه با بيماری های واگير مركز بهداشت شهدای انقلاب اتوکردن درزهای لباس ها را راهکاری برای مهار انگل "پدیکلوز" (شپش سر) عنوان کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ كارشناس مبارزه با بيماري هاي واگير مركز بهداشت شهداي انقلاب گفت: شپش يك انگل خارجي و خونخوار جوامع انساني است، كه در ناحيه سر و بدن انسان زندگي و از خون تغذيه مي كند.

"هادي اشرف" افزود: قدمت آلودگي اين انگل به دوران قبل از تاريخ می رسد و از اوايل قرن اخير، شپش به عنوان ناقل تعدادي از بيماري هاي واگير مانند تيفوس، تب راجعه و تب خندق، شناخته شده است. 

وی با اشاره به اینکه شپش منحصر به طبقه خاصي نيست و ممكن است تمام اقشار را آلوده كند، تصریح کرد: در منطقه های متعددي، بهبود وضعيت بهداشتي،‌ اقتصادي و اجتماعي تاثير بالایی در كاهش آلودگي به شپش داشته است،

"اشرف" افزود: اما اين انگل همچنان گستردگي جهاني دارد و عده ای از ساکنان کره زمین را درگیر می کند.

این کارشناس بهداشت، گفت: تماس مستقيم فرد آلوده با فرد سالم و تماس غير مستقيم با اشياء آلوده، مثل حوله، شانه، كلاه، مقنعه، لباس، ملحفه، متكا و اسباب بازي، از راه هاي انتقال این انگل است.

وی با اشاره به راه هاي مقابله با این انگل، بیان کرد: شست و شوي لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقيقه و يا استفاده از ماشين لباسشويي، خشك و اتو كردن درزهاي لباس براي از بين بردن شپش و رشك و رعايت بهداشت فردي و استحمام منظم، در این زمینه موثر است.

کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعويض منظم لباس ها، استفاده نکردن از شانه، برس و كلاه ديگران به ویژه در مدارس خوابگاه ها و سربازخانه ها را دیگر راهکارهای لازم در برابر بیماری شپش دانست.

"اشرف" استفاده از كيف شخصي در آرايشگاه ها، درمان به موقع افراد آلوده برای پيشگيري از آلوده شدن ديگران را توصیه کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید. 
انتهای پیام/ی
برچسب ها: اتوکردن ، لباس ، مهار ، انگل ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.