مشهد؛

پویایی و ظرفیت در حوزه وقف پاسخگویی نیازهای افراد جامعه است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پویایی وقف پاسخگوی نیازهای افراد است و وقف می تواند با تنوع ظرفیت‌ها پاسخگوی تمامی مسائل مرتبط با این حوزه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر در چهارمین همایش وقف و رسانه با تاکید بر اینکه وقف دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است،افزود: وقف پشتوانه‌ای برای پیشرفت است و وقف این ظرفیت را دارد که بسیاری از گره‌های بشریت را باز کند و رسانه در این حوزه بسیار موثر است که اگر در مسیر حق باشند ارزشمند خواهند بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسانه چاقویی دو لبه است که اگر در مسیرصحیح حرکت نکند فاقد آثار و نتایج مثبت خواهد بود و ازمهمترین مشکلات که در زمینه وقف هست وابستگی وقف به ظرفیت‌های دولتی است و هرچه‌قدر هم که اعتبار دولتی باشد پاسخگوی تمامی نیازها نخواهد بود و مشارکت مردم در امر وقف موثر خواهد بود.

استفاده رسانه ها یجهان عرب از تجربیات ایران در حوزه وقف

مدیر شبکه المنار لبنان در ایران هم در این همایش گفت: رسانه‌های جهان عرب باید از تجربیات ایران در حوزه وقف استفاده کنند.

نبیل حموده افزود: متأسفانه در کشورهای عربی و اروپایی که مسلمانان حضور دارند با مشکلاتی در حوزه وقف مواجه هستند.

وی تصریح کرد: در زمان پیامبر اکرم (ص) وقف مسجد قبا توسط ایشان صورت گرفت ولی در زمان حکومت بنی امیه و بنی عباس از موقوفات در جهت تحقق منافع خود استفاده کردند، حتی در دوره عثمانیان هم از امر وقف استفاده کردند اما به دلیل عدم اعتماد مردم شاهد بروز مشکلاتی در زمینه وقف در اواخر قرن پانزدهم هستیم.

مدیر دفتر شبکه المنار لبنان در ایران گفت: وقف متعلق به یک تشکیلات سازمانی نیست و وقف مربوط به بطن جامعه است و نباید مردم و جامعه از وقف جدا کرد.

حموده با اشاره به اینکه هم اکنون وقف در کشورهای غربی متوقف است ادامه داد: سازمانی به نام اوقاف در این کشورها وجود ندارد وامور خیریه و عام منفعه به سازمان NGO تبدیل شده است و از قرن 19 هم این گونه سازمان‌ها به صورت فراگیر تأسیس شده است.

وی تصریح کرد: در کشورهای غربی حدود 90 درصد از دانشگاه‌ها وقفی هستند و دانشگاه هاروارد 40 میلیارد دلار موقوفات دارد و این مهم نشان دهنده آن است که چه توجه ویژه‌ای نسبت به وقف در راه علم و تحصیل دارند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه از تهمت‌هایی که به اوقاف زده می‌شود در بحث تروریسم است، ادامه داد: در کشورهای غربی تعامل خوبی با رسانه‌ها ندارند و همین موضوع سبب بروز مشکلاتی شده است که باید در بحث رسانه ارتباط نزدیکی میان وقف و جامعه برقرار شود و پل ارتباطی رسانه‌ای بسیار مهم و با اهمیت است.

مدیر دفتر شبکه المنار لبنان در ایران افزود: ایران تجربه خوبی در حوزه وقف و رسانه دارد و امیدواریم که این تجربیات به دیگر کشورها هم انتقال داده شود و شاهد آگاه‌سازی دقیق و شفافی در حوزه وقف و موقوفات در سطح جهان و به ویژه کشورهای اسلامی باشیم.

85 درصد رقبات خراسان رضوی دارای سند هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه این همایش گفت : از ثبت 174 وقف جدید از ابتدای امسال در این استان خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلیمن حجت گنابادی‌نژاد افزود:85 درصد رقبات در استان مان دارای سند است در صورتی که میانگین آمار رقبات در کشور 60 درصد این آمار است که نشان از انعکاس خوب اخبار در این استان بوده است.

وی تصریح کرد:در دوران دفاع مقدس شهدای عزیز جان خود را وقف کردند و باید دین خود را نسبت به این شهدا و خانواده‌هایشان و به ویژه شهدای مدافع حرم ادا کنیم و به عنوان خدمتگزاران عرصه وقف قدرشناسی خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی ازراههای شکرنعمت های خداوند وقف اموال خویش در راه کسب رضایت خدا است و قلم‌های اصحاب رسانه در راه وقف بسیار مؤثر است و اگر زبان مشترکی میان وقف و رسانه به وجود آید گامی بهتر و مؤثرتر در جهت خدمت به مخلوق و رضایت خالق برداشته می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه به برکت علی ابن موسی الرضا(ع) خراسان رضوی دارای بیشترین موقوفات است ،بیان کرد: خراسان رضوی در حوزه رسانه ملی و مکتوب در رأس قله‌های افتخارآفرین رسانه‌ای قرار دارد و شاهد تفاوت‌های قابل توجهی در انجام مأموریت‌هایمان بوده‌ایم.

گنابادی‌نژاد با تاکید بر اینکه امسال بنا به فرموده مقام معظم رهبری سال همدلی و همزبانی است، گفت: یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها در بحث همدلی و همزبانی بازخوانی فرهنگ وقف است که این مهم با کمک رسانه ها انجام خواهد گرفت و محقق می شود و هم‌اکنون 4 هزار و 915 متصرف در اراضی وقفی داریم که فاقد سند هستند و اسکان این افراد هم از لحاظ قانونی و چه به لحاظ شرعی دارای اشکال است.

وی افزود: خراسان رضوی ظرفیت بزرگ فعالیت‌های قرآنی را داراست و یکی از مهدهای قوی قرآنی محسوب می شود و همچنین در زمینه وقف‌های قرآنی که مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری است بسیار اثرگذار بوده است و به لطف امام رضا(ع) در این عرصه در جایگاه خوبی دارد هرچند که معتقدیم باید بهتر از این باشیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.