برخی دانشگاه‌‌ها مانع عمده طرح پزشک پژوهشگر/پزشکان کار کردن در کلینیک را به آزمایشگاه‌ها ترجیح می‌دهند

برخی از دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران با این طرح پزشک پژوهشگر موافق نیستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک زاده معاون علمی و فناوری وزارت بهداشت امروز با حضور وزرای بهداشت علوم و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سالن همایشهای رازی برگزار شد ضمن انتقاد از برخی دانشگاه‌ها بیان کرد: یکی از مشکلات حوزه آموزش و پژوهش‌ دانشگاه‌ها هستند برخی از دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران با این طرح‌ها موافق نیستند و امروز نیز در این مراسم شرکت نکردند.
 
وی افزود: در حال حاضر حدود 15 دانشمند ایرانی در دنیا وجود دارد که حداقل 50 نفر از آنها باید در ایران باشند، بدین ترتیب باید تلاش کنیم نیروی انسانی رده اول را در کشور تربیت کنیم.

ملک زاده با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای تربیت دانشمند به معنای خالق علم جدید نداریم عنوان کرد: تمام کشورهای دنیا که در رده اول حوزه صنعت هستند، برنامه پزشک پژوهشگر را از نیم قرن پیش آغاز کرده‌اند. بنابراین نیاز به برنامه‌ای برای آموزش و پژوهش دانشمند در کشور احساس می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه در کشور نیاز به رهبران علمی احساس می‌شود اظهار کرد: اکنون برنامه‌ای که مورد حمایت قرار گیرد، در این حوزه نداریم. در حالی که در 50 سال گذشته در دنیا نوآوری و پیشرفت علم سرعت زیادی داشته است. 

معاون علمی فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: در اکثر کشورهای دنیا برنامه‌های پزشک پژوهشگر توسط خود دانشگاه‌ها اجرا می‌شود. در ایران نیز نیاز به یک درصد پزشک پژوهشگر وجود دارد.

وی با تاکید بر سختی برنامه پزشک پژوهشگر تصریح کرد: این راه موانع بسیاری دارد، زیرا اکثر پزشکان ترجیح می‌دهند به دلیل پول و پاداش در کلینیک‌ها مشغول به کار باشند. به همین دلیل برای تربیت پزشک پژوهشگر به افراد علاقمند و با استعداد نیازمندیم .
 
ملک زاده خاطر نشان کرد: این طرح در کشور سنگاپور از 25 سال پیش اجرا شده است در انگلستان نیز برنامه مفصلی برای پزشک پژوهشگر در نظر گرفته شده است. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار