کرمان؛

مدفون شدن نخلهای حاصل 30 سال زحمت کشاورزان در توفان شن

شهرستان ریگان یکی از شهرستانهای کویری استان کرمان می باشد که سالانه توفان شن خسارات میلیاردی به مزارع و نخلستان‌های این شهرستان وارد می‌کند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان توفان شن حاصل تلاش کشاورزان را که با چندین دهه تلاش چنین نخلهایی به ثمر نشانده اند  در خود فرو می‌برد.

در اینجا تنها صدایی که به گوش می رسد ناله های کشاورزی است که از بین نخلهای فرو رفته در شن شنیده می‌شود .

فرماندار ریگان گفت: در شهرستان ریگان بیش از 10 هزار بهره‌بردار کشاورزی وجود دارد که از طریق فروش محصول خرما درآمد دارند.

امین باقری افزود: عمده‌ترین محصول این شهرستان خرماست که طی سال‌های گذشته این محصول دچار خسارات شدیدی شده است.

وی بیان داشت: شن‌های روان با توجه به فرسایش بادی و خاکی در حال هجوم به سمت باغ‌ها و نخیلات ریگان است.

فرماندار یگان افزود: 20 درصد از اراضی کشاورزی و آبادی‌ها در مجموع 30 آبادی دچار هجوم شن‌های روان هستند که این روستاها در مسیر شن‌های روان قرار دارند.

باقری گفت: به یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی ریگان که بیشترین آنها نخیلات است همه ساله بیش از 15 میلیارد ریال خسارت وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از هجوم شن‌های روان در بالادست این مزارع احداث باد شکن‌ها از ضروریات است، خاطر نشان کرد: اجرای طرح بین‌المللی جف در این شهرستان در حال اجراست که با اجرای آن از خسارات به این باغات و مزارع جلوگیری می‌شود.

فرماندار ریگان گفت: با توجه به اینکه دشت‌های بالادست شهرستان ریگان بر اثر تخریب جنگل‌ها و مزارع تحت تاثیر فرسایش خاکی و بادی قرار دارند و این امر سبب هجوم شن‌های روان به باغ‌ها و نخیلات شده است.

باقری افزود: همه ساله در زمینه هجوم شن‌های روان اعتباراتی در زمینه منابع طبیعی اختصاص می‌یابد که جوابگو نیست.

وی بیان داشت: بیشترین خسارات در منطقه ده‌رضا، رستم‌آباد، علی‌چارک، ملک‌آباد و شیرآباد است که طرح مطالعاتی این روستاها انجام و طرح جف در این مناطق در حال اجراست.

فرماندار ریگان گفت: بحث شن‌های روان اگر در شرق استان کرمان و در ریگان برطرف نشود به طبع آن شهرستان‌ها و استان‌های مجاور را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد

باقری با تقدیر از اداره کل منابع طبیعی وابخیزداری استان گفت: اقدامات موثری در این شهرستان توسط این اداره کل انجام شده است اما برای روند کار به اعتبارات ملی نیاز است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: طی جلساتی در سازمان حفاظت محیط زیست مقرر گردید، اعتبارات ملی و استانی برای مهار ریزگردها در ریگان اختصاص یابد

محمود صفرزاده در سفر به شهرستان ریگان و بازدید از کانون‌های بحرانی ریزگردها در این شهرستان گفت: سند ریزگردها و مبارزه با ریزگردها در استان کرمان نهایی شد و کارگروه‌هایی در مرکز استان در رابطه با مبارزه با ریزگردها تشکیل شده‌است که در این کارگروه‌ها هر کدام از دستگاههای مربوطه در مقابله با ریزگردها در استان اقداماتی انجام دهند.

وی بیان داشت: این سند به شورای برنامه‌ریزی استان کرمان نیز ارسال شد تا اعتباراتی در این زمینه اختصاص یابد تا بتوانیم ریزگردها را در شهرستان ریگان مهار کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان افزود: طی جلساتی در سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شد که اعتبارات ملی و استانی برای مهار ریزگردها در ریگان اختصاص یابد.

صفرزاده خاطرنشان کرد: شهرستان ریگان یکی از کانون‌های بحرانی استان کرمان در زمینه ریزگردها محسوب می‌شود و این کانون به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی به وجود آمده‌است که با راه‌اندازی دستگاه پایش ریزگردها در این شهرستان به مردم ریگان در رابطه با پدیده ریزگردها اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از راه‌های مقابله با ریزگردها تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی است که این امر در وسعت بیش از 300 هزار هکتار در شهرستان ریگان در حال انجام است، مالچ‌پاشی و ایجاد تله‌های رسوب‌گیر از دیگر اقدامات برای مهار ریزگردها دراین شهرستان است و به زودی اجرایی می شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: این ریزگردها در شهرستان ریگان متأثر از بادهای 120 روزه سیستان، تالاب جازموریان و خشکسالی‌های دو دهه در این شهرستان است و برای شهروندان ریگانی به ویژه کودکان و بزرگسالان مشکلات تنفسی به وجود آورده‌است که به زودی اقداماتی برای مهار ریزگردها انجام می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: شن ، نخل ، ریگان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.