در نشست خبری گروه‌های حاضر در جشنواره موسیقی فجز:

چرا بودجه جشنواره موسیقی فجر باید یک دهم فیلم فجر باشد؟!

موسیقی که عنصری جدایی‌ناپذیر از سینما و هنر است، اگر از سینما حذف شود، بسیاری از بخش‌های تاثیرگذار آن معنایش را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری  رسانه‌ای گروه‌های حاضر در سی‌ویکمین جشنواره‌ موسیقی فجر با حضور گروه مهرنوا به سرپرستی خانم پری زنگنه، گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی سالار عقیلی و همچنین گروه کمانچه‌‌نوازی به سرپرستی نوید دهقان امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست کیوان ساکت در رابطه با رویکرد جدید جشنواره سی و یکم موسیقی فجر گفت: تصور می‌کنم این رویکرد جدید در جشنواره سبب پرباری آن شده باشد. لیست اسامی که به این جشنواره دعوت شده‌اند چه از لحاظ داوری و چه از لحاظ شرکت‌کنندگان بر این امر صحه می‌گذارد. جلساتی که با حمیدرضا نوربخش داشته‌ایم، نشانگر این است که قرار است اتفاقات مهمی صورت گیرد. یکی از پیشنهادات من در انتهای جشنواره توزیع سی دی‌های اجراست که این امر در حال حاضر امکان‌پذیر نبوده است.

وی ادامه داد: همانطور که در سینما شاهد برگزاری فاخر جشنواره هستیم و در آن آثار بزرگان سینما به نمایش درمی‌آید، امیدواریم موسیقی که عنصری جدایی‌ناپذیر از سینما و هنر است، در سطحی فاخر در این دوره از جشنواره برگزار شود. هنر موسیقی اگر از سینما حذف شود، بسیاری از بخش‌های تاثیرگذار آن معنایش را از دست می‌دهد و بسیاری از هنرهای دیگر هم مانند خوشنویسی و نقاشی با کمک موسیقی خلق می‌شوند. حال جای پرسش است که چرا بودجه موسیقی یک دهم سینما نیست و آن طور که تقریبا محاسبات صورت گرفته، بودجه سینما هشت تا ده برابر موسیقی است. با این برنامه‌ریزی چطور می‌توان انتظار داشت تا ما به یک آمادگی خوب برای شرکت در جشنواره برسیم؟! در رابطه با این موضوع ضمن تشکر از مجریان جشنواره که برنامه‌ریزی‌های دقیق‌شان از همان زمان افتتاح مشهود بود؛ اما باید در رابطه با بودجه اندک این برنامه‌ها کار اساسی شود. زیرا گردهمایی افراد برجسته هنر در کنار یکدیگر هزینه بالایی را دارد.

وی افزود: باید مراسمی را در خور شأن برگزار کنیم که البته صرفه‌جویی‌های مدبرانه مانند حذف برخی بخش‌ها و حضور گروه‌های دیگر در جشنواره عملکرد خوبی بوده، اما من به عنوان یک هنرمند برای ترکیب نوازندگانم و تشکیل گروه برای حضور در جشنواره باید هزینه بالایی را صرف  کنم.

وی ادامه داد: در این مراسم برنامه‌ ویژه‌ای را تدارک دیده‌ایم که در نوع جذاب باشد و ترکیبی از نوازندگان کلاسیک غربی به همراه سازهای ملی ایران و سازهای محلی از جمله دهل و سورناست. قرار بر اجرای یک رپرتوار متفاوت را گذاشته‌ایم. در این میان هم به دنبال یک حامی هنری هستیم که بدون هیچ انتظاری بتواند ما را حمایت کند تا آنچه در شان مردم است، اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد:سعی می‌کنم تمام احساس و شاخصه‌های ایرانی در آثارم حفظ شود؛ اما قطعه‌ای تکراری را اجرا نکنیم و واقعا زمان زیادی را باید صرف این امر کنیم. من به حمیدرضا نوربخش پیشنهادی مبنی بر حضور افراد برجسته‌ای از اربیل دادم که تمام تلاش‌شان حفظ فرهنگ کردی و لری است و چند باری از من برای حضور در اجرایشان دعوت کردند که به دلیل زمان کوتاهی که داشته‌ایم، این موضوع به ماه‌های بعد موکول شد.


امیدوارم جشنواره موسیقی فجر با کیفیتی در سطح فیلم فجر برگزار شود

سالار عقیلی به عنوان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نشست خبری خود عنوان کرد: ابتدا از تاخیر پیش‌آمده برای حضورم عذرخواهی می‌کنم. امسال جشنواره موسیقی فجر با مدیریت حمیدرضا نوربخش و دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود و هر دوی آنها در موسیقی ما تلاش زیادی کردند. زمانی که شنیدم حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر این دوره انتخاب شده‌اند، با توجه به شناختی که از ایشان پیدا کرده‌ام و تفکر جدیدشان بر مدیریت این دوره از جشنواره را دیدم، تصمیم بر شرکت و حضور در این دوره را گرفتم. بعد از تحقیقات در رابطه با سی و یکمین جشنواره مطلع شدم که سی و یکمین دوره با دوره‌های گذشته بسیاری را دارد و نمونه آن افتتاحیه باشکوهی بود که برای هنرمندان برگزار شد و همین امر خودش نقطه عطفی بود که مردم با این هنرمندان آشنا شوند. همچنین هنرمندان خوبی که از خارج از کشور دعوت شدند از جمله افرادی هستند که در موسیقی جایگاه والایی دارند و این دعوت نشان از مدیریت قوی جشنواره است.

وی ادامه داد: در از داخل کشور هم از نام‌آوران موسیقی اصیل و موسیقی پاپ دعوت شده و هنرمندانی که شرکت کردند، قابل احترام هستند. در جشنواره موسیقی فجر فکر می‌کنم تنها دو بار شرکت کردم و پس از آن همانند دیگر بزرگان این عرصه که همیشه نسبت به حضور در جشنواره یک گاردی داشته‌اند، من هم حضور پیدا نکردم. اما امسال این تابو شکسته شده و تفاوت‌های بسیاری را نسبت به دوره‌های گذشته شاهد خواهیم بود. امیدوارم این دوره از جشنواره با کیفیتی هم‌سطح با جشنواره فیلم فجر برگزار گردد و من افتخار دارم در این دوره در کنار کیوان ساکت قطعات جدیدی را برای مردم اجرا کنم که یک یا دو قطعه از آثار استاد وزیری با تنظیم جدید به اجرا در خواهد آمد.


اولین تجربه اجرای چند صدایی در موسیقی کلاسیک ایران

در ادامه نوید دهقان سرپرست گروه قمر در رابطه با اجرای ویژه سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر در نشست خبری جشنواره عنوان کرد: تقریباً هشت سال از اجرای آخرم در جشنواره می‌گذرد و من به دلایلی که نمی‌خواهم در اینجا مطرح شود، تمایلی به حضور در جشنواره نداشتم و تنها به خاطر مدیریت و تبلیغات جدیدی که در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر ایجاد شده در این دوره حضور پیدا کردم.

وی ادامه داد: اجرا با گروه کمانچه‌نوازان تجربه جدیدی است که تقریباً ده سال گذشته که درگیر اجرا با گروه قمر بودم آن را در ذهن داشته‌ام. گروه کمانچه‌نوزان در واقع یک تغییر در موسیقی ارکسترال ایران است که سابقه تاریخی ندارد و تنها به وسیله استاد پایور وارد موسیقی ما شد که ایشان بیشتر بر نقش ویلن تأکید می‌کردند و بعداً استاد مشکاتیان و لطفی ادامه‌دهنده راه وی بودند.

وی افزود: در رابطه با ساخت ساز کمانچه و نقش آن که برگرفته از موسیقی آذربایجان است و قدمت تاریخی بالایی دارد، ما سعی کرده‌ایم ساختار موسیقی ردیفی که سابقه زیادی ندارد را با آن تلفیق کنیم و کمانچه‌نوازان از شاگردانم هستند که قرار است اولین تجربه اجرای چند صدایی را در موسیقی کلاسیک انجام دهیم که در نوع خود تجربه‌ای متفاوت است. دو مسئله اجرای موسیقی چند صدایی را دچار مشکل می‌کند که ساز‌هایی مانند کمانچه که پوست در آن استفاده شده ممکن است در انجام کوک‌ها اشکالاتی ایجاد کند و در اجرا هم کمانچه آلتو را اجرایی خواهیم کرد و در کنارش ساز «باس» هم آن را همراهی می‌کند.

وی ادامه داد: برای ساخت کمانچه‌ها سعی کرده‌ایم از تجربیات استاد ملکی استفاده کنیم و تغییراتی را که در این نوع ساز صورت داده‌ایم تقریباً در سال 90 شکل گرفته است که سعی کرده‌ایم، ساز‌ها هم ساخت یک مکتب باشند. اجرای ما در دو بخش است که بخش اول آن بداهه‌نوازی و بخش دوم آن چهار قطعه در آواز دشتی خواهد بود و تاریخ اجرا 24 بهمن‌ماه در تالار رودکی است.


نشست گروه «مهر نوا» هم با حضور سرپرست آن نازلی بخشایش در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این نشست وی در رابطه با تاریخچه تشکیل این گروه عنوان کرد: در سال 1377 گروه «هم‌نوا» شروع به فعالیت کرد و اجرا‌های مختلفی در جشنواره‌هایی مانند گل یاس و جشنواره فجر با حضور خانم زنگنه خواننده پیشکسوت داشتند. وی علاوه بر نویسندگی و خوانندگی هنر‌های دیگری هم داشته‌اند و در جشنواره فجر در سال 86 اجرای خانم زنگنه با گروه مهر نوا آغاز شد.
 
بسیار خوشحالیم که بخش بانوان در این جشنواره وجود دارند و امیدواریم محدودیت‌ها و مشکلات زیادی را که برای ما وجود دارد، در سال‌های آینده مرتفع گردد. 

وی افزود: اهداف گروه مهر‌نوا نوآوری و انجام کار‌های جدید و ایده‌های تازه بوده است و امسال هم برای شروع و تنوع در انجام فعالیت‌مان در بخش اول اجرایی کلاسیک برای مخاطبان خواستار کلاسیک داریم و در بخش دوم هشت نفر خواننده نابینا از مؤسسه عصای سفید و هشت خواننده از گروه کر قرار است، قطعات فولکلوریک ایران را اجرا کنند و ساز‌های ما در این بخش تا کمانچه، پیانو و ساز‌های کوبه‌ای مثل تمبک، دف است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار