شهرداد روحانی در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر؛

برج میلاد شرایط خوبی برای اجرای ارکسترال ندارد/ مسئولین مشکلات را حل کنند

برج میلاد به لحاظ سیستم صوتی و برخی مسائل دیگر، مناسب اجرای ارکسترال نیست؛ اما سالن‌هایی مثل سالن رودکی وضعیت صدای مطلوبی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، با حضور هنگامه اخوان، کریستف رضاعی، مسعود شعاری و شهرداد روحانی برگزار شد.

شهرداد روحانی در این نشست، در رابطه با تغییرات جشنواره و اجرای هفته‌ آتی خود بیان کرد: پیش از اینکه در رابطه با جشنواره و تغییرات آن صحبت کنم، میل دارم در رابطه با اجرای پیانویی که هفته‌ آینده قرار است، همراه با یلدا صمدی به روی صحنه ببرم صحبت کنم. جالب است بدانید علی‌رغم اینکه ما تبلیغاتی برای این اجرا نداشته‌ایم، با استقبال خوبی روبرو شده و قرار است که در برنامه‌ریزی‌های آینده اجراهای شهرستان‌ها را هم داشته باشیم.

وی افزود: برای اجرای جشنواره طبق صحبت‌هایی که داشته‌ام، درخواست در اختیار قراردادن یک ارکستر زهی 50 نفره را داده‌ام که تمرینات ما چند روز زودتر از تاریخ 27 بهمن ماه که تاریخ اجرای ما در برج میلاد است، داده‌ام. دلیل ارکستر زهی آن است که نوازندگان زهی ما بیش از سایر نوازندگان هستند و وقت آزادتری را برای همراهی با من دارند.

وی ادامه داد: مسئولیت معرفی این افراد بر عهده مسئولین جشنواره است، زیرا من آشنایی با این نوازندگان ندارم. ضمن اینکه در طول اجرا پیانو نوازی را نخواهم داشت.

وی در پاسخ به اینکه چگونه در این مدت محدود می‌خواهد ارکستر را با یکدیگر هماهنگ کند، بیان کرد: یکی از وظایف رهبر ارکستر این است که در چند تمرین محدود، گروه را به سطح دلخواه خود برساند و به قول معروف خدا تا آن زمان بزرگ است و این را هم اضافه کنم که قطعات جدیدی از آثار کلاسیکم که تا کنون اجرا نشده را در اجرای خود خواهم داشت که اگر کمی صبر کنید، برنامه جالبی را ارائه خواهیم داد.

روحانی در رابطه با سالن در نظر گرفته شده برای اجرا و وضعیت امروز ارکستر سمفونیک بیان کرد: معتقدم مسائل و مشکلات ارکستر سمفونیک را مسئولان مربوط به آن باید مطرح کنند و من علاقه‌ای به این امر ندارم. زمانی که مکان مناسبی برای موسیقی ارکسترال وجود نداشته باشد، آن را در هر مکانی می‌توان اجرا کرد. برج میلاد هم به سبب میزان مخاطبی که در خود جای می‌دهد، می‌تواند برای اجرای ما یک مزیت محسوب شود اما به لحاظ سیستم صوتی و برخی مسائل دیگر، مناسب اجرای ارکسترال نیست؛ اما سالن‌هایی مثل سالن رودکی که 200 نفر را در خود جای می‌دهد، وضعیت صدای مطلوبی دارد اما  ساخت آن به 40 سال پیش بازمی‌گردد. 

باندبازی‌ها به جشنواره موسیقی فجر راه پیدا کرده

در ادامه این نشست، هنگامه اخوان در رابطه با مسائل و مشکلاتی که برای بانوان در حوزه موسیقی وجود دارد، گفت: سال‌ها پیش به دلایل مختلف تمایل به حضور در جشنواره نداشتم، اما امسال به سبب حضور اساتید برجسته و شاخص و تغییراتی که در برنامه‌ریزی به وجود آمده، تمایل به حضور پیدا کردم. درست است که بودجه مالی این دوره از جشنواره کم است؛ اما از دوره‌های گذشته غنی‌تر شده است و هنرمندان شاخص در بخش‌های پاپ،‌ سنتی و کلاسیک به برگزاری هر چه باشکوه‌تر این دوره کمک بسیاری خواهند کرد.

وی افزود: در اجرای پیش روی من در جشنواره سی و چهارم، قرار است قطعاتی که برگرفته از آثار گذشتگان است با تنظیماتی که از لحاظ احساسی خود بر آن داشتم، اجرا کنم. در سال‌های گذشته کیفیت جشنواره به طریقی بود که همه افراد در تمامی سطوح کیفیت کاری، می‌توانستند در جشنواره حضور داشته باشند و من علاقه‌ای به قرار گرفتن در کنار آن‌ها و کسانی که حتی دو ماه از مدت فعالیت‌شان می‌گذشت، نداشتم.

وی ادامه داد: در تمام این سی و شش سال که از انقلاب می‌گذرد، ما حتی یک سالن مناسب برای اجرای خانم‌ها نداریم. سبک کاری من سبک قدماست و آثاری که تا به حال خوانده نشده‌اند و از آثار امرالملوک وزیری است را انتخاب کردم. ما مجبوریم که بر روی آثار قدیمی‌ تنظیم‌هایی را انجام دهیم و آن را به مخاطبان ارائه کنیم. حتی برخی از آقایان این آثار قدیمی را به سبکی جدید تنظیم می‌کنند و آن را به ما ارائه می‌کنند که در واقع این کار نوعی دزدی فرهنگی است. در رابطه با موسیقی پاپ هم که بیشتر فضای رسانه‌ها را به خود اختصاص داده، آثاری است که یا برگرفته از آثار قدیمی است یا کپی از شبکه‌های خارجی.

وی افزود: سال‌هاست می‌گویم جشنواره باید خبرساز و جریان‌ساز باشد؛ بارها از من برای حضور در جشنواره دعوت شد اما من این موضوع را رد می‌کردم. زیرا باندبازی‌های بسیاری در جشنواره وجود داشت. 

وی بیان کرد: موضوع دیگری که سال‌ها حل نشده، اجرای بانوان در شهرستان‌هاست که من به خاطر دارم زمانی در شیراز و گرگان اجرایی داشتم؛ اما چند سال اخیر این امر میسر نبوده و ما می‌توانیم مجوز اجرا در استان تهران داشته باشیم اما در شهرستان‌ها این امکان فراهم نمی‌شود.

نشست بعدی با حضور کریستف رضاعی و مسعود شعاری برگزار شد و ابتدا رضایی در رابطه با برنامه‌ای که در جشنواره اجرا خواهند کرد، گفت: 15 سال پیش آلبوم «سیر» را به همراه مسعود شعاری تهیه کردیم و آرزویمان بود که بتوانیم قطعات آن را در کنسرتی اجرا کنیم. این امر تاکنون میسر نشده و خوشحالیم که قرار است، قطعاتی از این آلبوم به نام‌های حضور، شور عشق و چند قطعه دیگر اجرا شود. طبیعتا به سبب گذشت سال‌ها از ساخت این قطعات نیاز به بازسازی برخی از آن‌ها وجود دارد و با توجه به همکاری ارکستر سمفونیک با رهبری بردیا کیارس، برخی سازهای جدید هم برای اجرای این قطعه اضافه خواهیم کرد.

در ادامه مسعود شعاری در رابطه با اجرای جشنواره بیان کرد: این اتفاق بعد از 15 سال رخ می‌دهد و اتفاقات جدیدی که برای سازهای سنتی در این آلبوم افتاده، خصوصا با همراهی ارکستر سمفونیک؛ می‌تواند اجرای خوبی را ارائه دهد. زمانی که قطعه (شور عشق) را کار می‌کردیم، به معنای واقعی وجود داشت و جنس کارمان نو و تازه بود. ما برای اجرای این قطعه تغییرات بسیاری در زمان اجرا نخواهیم داشت و تنها اتفاقی که خواهد افتاد، حضور سازهای بادی است که رنگ اجرا را تغییر می‌دهد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار