کمپین مبارزه با تجارت اسلحه: انگلیس با فروش سلاح به عربستان، همدست رژیم آل سعود است

کمپین مبارزه با تجارت اسلحه، انگلیس را به بی توجهی به نقض قوانین بشردوستانه بین المللی متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، وکلای "کمپین مبارزه با تجارت اسلحه" در انگلیس "وزارت کسب و کار، نوآوری و مهارت ها" را به بی توجهی به نقض قوانین بشردوستانه بین المللی متهم کردند. این وزارتخانه انگلیسی مجوز فروش اسلحه صادر می کند. این اتهامات پس از آن به این وزارتخانه وارد شد که گروه های حقوق بشر، پارلمان اروپا و سازمان ملل در خصوص حملات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن و کشتار بی رحمانه غیرنظامیان ابراز نگرانی کردند.

ناظر "کمپین مبارزه با تجارت اسلحه" در نامه ای 19 صفحه ای هشدار داد: خودداری دولت انگلیس از تعلیق صدور مجوز برای عربستان سعودی و تصمیم این کشور برای اعطای مجوزهای جدیدِ استفاده از سلاح در یمن غیرقانونی است." این نامه همچنین به بند 2 "موضع شورای مشترک اتحادیه اروپا" در خصوص فروش سلاح اشاره می کند. در این بند، انگلیس موظف است در صورت احساس خطر آشکار و مشاهده نقض قوانین بین المللی از صدور مجوز فروش سلاح خودداری کند.
وکلای کمپین مبارزه با تجارت اسلحه به این وزارتخانه 14 روز فرصت دادند بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، صدور مجوزهای فروش سلاح به عربستان سعودی را معلق کند. بر اساس این نامه، رعایت نکردن این مسئله می تواند کار را به دادگاه عالی بکشاند.

"اندرو اسمیت،" ناظر این کمپین گفت: "سلاح های انگلیس تاکنون هزاران نفر را به کام مرگ کشانده، زیرساخت های حیاتی را ویران کرده و باعث ایجاد تنش در منطقه شده است. انگلیس با حمایت از حملات هوایی عربستان و ارائه سلاح به این کشور، با رژیم آل سعود همدست شده است."

از زمان نخست وزیری دیوید کامرون، حدود 6 میلیارد یورو از سلاح های انگلیس به عربستان سعودی تحویل داده شده است. در گذشته نیز انگلیس از معلق کردن فروش سلاح به برخی کشورها خودداری کرده و این اقدامات را مطابق با قوانین بین المللی خوانده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار