استاد دانشگاه نیویورک: عربستان مداخله در امور کشورهای همسایه را حق خود می‌داند

وبسایت هافینگتن پست در مصاحبه با یک استاد دانشگاه، به بررسی تاثیر تنش میان ایران و عربستان بر خاورمیانه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت هافینگتن پست در گفتگویی با استاد دانشگاه نیویورک به بررسی ادامه یا شدت گرفتن تنش ها در خاورمیانه پرداخت است.

به نقل از وبسایت "هافینگتن پست،" شکاف فزاینده میان عربستان سعودی سنی مذهب و ایران شیعه نشین اکنون با تهدید افزایش تنش های فرقه ای همراه شده است. این وبسایت آمریکایی در گفتگویی با «محمد بازی»، استاد دانشگاه نیویورک، که سرگرم کار روی کتابی درباره روابط میان ایران و عربستان است، به بررسی عوامل گسترش شکاف میان این دو کشور و پیامدهای آن بر منطقه خاورمیانه پرداخت.

س: چرا گمان می کنید عربستان سعودی تصمیم گرفت با اعدام شیخ نمر، به بحران کنونی دامن بزند؟
ج: پاسخ چند لایه است که با عوامل داخلی، آغاز شده و سپس به رقابت میان ایران و عربستان می رسد. در میان اعدامی ها 4 نفر شیعه و بقیه سنی بودند. و این متناسب با نسبت جمعیت شیعه در رژیم سعودی است. پیامی که سعودی ها می خواستند بفرستند این بود که صدای ناراضیان تحمل نخواهد شد، خواه شیعه باشند و خواه سنی. آنها نگران این بودند که اگر تنها سنی ها را اعدام کنند باعث اعتراض در میان جوامع سنی نشین خواهد شد و نتیجه عکس به همراه خواهد داشت. همچنین این کار گونه ای از قدرت نمایی شاه تازه، سلمان، بود؛ زیرا حکم اعدام شیخ نمر در زمان ملک عبدالله صادر شده بود و جهان انتظار داشت که این اعدام انجام نشود. 
اینها محاسبات داخلی بودند. در محاسبات بین المللی، این کشور مدتها نگران ایران بود؛ ولی به ویژه از زمان توافق هسته ای در تابستان گذشته به این سو، بر این نگرانی های آنان افزوده شد. 

س: آیا این گمان که آمریکا سرگرم عادی سازی روابط با ایران است یا اینکه ایران پس از توافق هسته ای نفوذ بیشتری در منطقه خواهد داشت بر تصمیم اعدام نمر اثر داشت؟
ج: سعودی ها نگران بودند که توافق هسته ای راه را برای عادی سازی روابط ایران و غرب، به ویژه آمریکا، هموار خواهد کرد. 
سعودی ها گمان داشتند که آمریکا آنها را همراه هم پیمانان سنتی عربِ سنی مذهب خود در خلیج فارس رها خواهد کرد. به همین دلیل است که رقابت میان ایران و عربستان از خیلی جهات تبدیل به یک بازی با حاصلجمع صفر شده است. از این رو، سعودی ها در تلاش بوده اند تا راهی پیدا کنند که پایه های توافق هسته ای را سست کنند و جلوی ایران را از در پیش گرفتن راه عادی سازی روابط با غرب بگیرند. 

س: در زمینه درگیری های یمن و سوریه، این تنش میان ایران و سعودی چه پیامدهایی خواهد داشت؟
ج: نمی توان جنگهای سوریه و یمن را بدون توافقی میان ایران و رژیم سعودی به پایان رساند. و اکنون احتمال دارد خشونت ها از این هم بدتر شوند. 
این را پیشتر در یمن دیده ایم. در همان زمانی که بحران داشت اوج می گرفت سعودی ها اعلام کردند آتش بس را لغو خواهند کرد – هرچند که چندان هم فراگیر نبود – و روزپنجشنبه گزارش شد سعودی ها منطقه را شدیدتر بمباران کرده اند. 
در سوریه، اوضاع کمی پیچیده تر است زیرا سعودی ها مستقیم درگیر نشده اند. گفتگوها برای 25 ژانویه برنامه ریزی شده و چشم انداز تیره ای که پیش روی گفتگوها وجود دارد اکنون تاریک تر شده است. 

س: به گمان شما بهبود روابط ایران و عربستان به چه چیزی نیاز دارد؟
ج: مقامات سعودی می گویند که ایران باید دست از مداخله در امور کشورهای عرب بکشد. ولی هیچ گاه نگفتند که خودشان از دخالت در کشورهای عربی دست خواهند کشید و گویا این را حق خود می دانند. چرا که خود را رهبر جهان عرب و جهان اسلام می دانند. 

س: به باور شما هنگامی که گفتگو بر سر روابط ایران و عربستان است چه چیز در رسانه ها از قلم می افتد؟
ج: چیزی که فراموش می شود این است که این رویارویی کمابیش ریشه در جدایی تاریخی شیعه و سنی دارد ولی تلاش برای غلبه سیاسی در خاورمیانه را نیز نباید از یاد برد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار