ادعای نیویورک تایمز: قربانیان اقدامات تروریستی ایران به دریافت غرامت نزدیک شدند

دادگاه عالی آمریکا امروز حکم نهایی شکایت قربانیان اعمال تروریستی را که به ایران نسبت داده شده است، صادر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "بری میر" نوشت: نتیجه چند دهه تلاش و شکایت قربانیان و بازماندگان حملات تروریستی که ایران را به دخالت در این حوادث متهم کرده‌اند، امروز مشخص خواهد شد. دادگاه عالی آمریکا امروز پس از جلسه استماع شاکیان پرونده، تصمیم نهایی درمورد دریافت غرامت از ایران اتخاذ خواهد شد.

ادعای نیویورک تایمز: قربانیان اقدامات تروریستی ایران به دریافت غرامت نزدیک شدند

قربانیان و بازماندگان حملات تروریستی از جمله بمب‌گذاری پایگاه نظامی تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت – سال 1983 (1361)- ایران را به حمایت از تروریست‌ها و فراهم کردن تجهیزات لازم برای آنها متهم کرده و خواستار دریافت غرامت از تهران هستند. درصورتیکه دادگاه امروز به نفع شاکیان رای دهد، ایران به پرداخت 1.85 میلیارد دلار غرامت محکوم می‌شود که بیشترین حجم غرامتی است که در طول این سالها، بازماندگان آمریکایی حملات تروریستی از ایران مطالبه کرده بودند. این غرامت از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا برداشته می‌شود.

ادعای نیویورک تایمز: قربانیان اقدامات تروریستی ایران به دریافت غرامت نزدیک شدند

بازماندگان بمب‌گذاری بیروت تنها دریافت کنندگان غرامت از ایران نخواهند بود؛ بلکه قربانیان بمب‌گذاری برج‌های "خبر" در عربستان (4 تیر 1375)، حملات تروریستی 11 سپتامبر و چند حادثه تروریستی دیگر نیز از جمله مطالبه‌کنندگان غرامت از ایران هستند.
درپی توافق‌های دیپلماتیک صورت گرفته میان ایران و آمریکا، دادگاه فدرال این کشور موظف به محافظت از دارایی‌های ایران نیز خواهد بود، به همین دلیل جلسه امروز دادگاه را برپایه بررسی مدارک و اسناد شاکیان و شنیدن دادخواست آنها قرار داده است. در این جلسه نمایندگان دولتی ایران و نمایندگان سازمان‌های ایرانی که قرار است اموال آنها با عنوان "غرامت" ضبط شود، حضور خواهند داشت.

در جلسه استماع ماه نوامبر، نمایندگان بنیاد "علوی" در دادگاه حاضر شدند و در اعتراض به توقیف احتمالی ساختمان محل استقرار این بنیاد، اظهار داشتند: ساختمان بنیاد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان حکومت محمدرضا پهلوی ساخته شده است. دادگاه آمریکا نمی‌تواند از این ساختمان به عنوان غرامت حوادثی که به جمهوری اسلامی نسبت می‌دهد، استفاده کند. این ساختمان در منهتن قرار دارد و در دادگاهی که سال 2014 برگزار شد، حکم به فروش ساختمان و پرداخت پول آن به 19 نفر از شاکیان ایران داده شد.

در حالی که ایران هرگونه دست داشتن در انفجار مقر نظامیان آمریکا در سال ۱۹۸۳ (1362) لبنان را رد کرده است، یک قاضی آمریکایی 3 سال پیش حکم داد 44.6 میلیون دلار از سوی ایران به عنوان خسارت به مدعیان قربانی این حادثه پرداخت شود.

پس از اینکه قاضی فدرال آمریکا، ایران را به دست داشتن در حادثه بمبگذاری در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان متهم کرد، بنا شد غرامت تعیین شده از دارایی‌های بلوکه شده ایران برداشته شود که مقامات ایرانی به شدت نسبت به این تصمیم اعتراض کردند.

ادعای نیویورک تایمز: قربانیان اقدامات تروریستی ایران به دریافت غرامت نزدیک شدند

بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت ۲۳ اکتبر  ۱۹۸۳ (اول آبان 1362) بوقوع پیوست و در جریان آن ۲۴۱ نظامی آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی جان باختند. در این بمب‌گذاری حدود هزار کیلوگرم مواد منفجره با کامیون به داخل مقر تفنگداران نیروی دریایی منتقل و منفجر شد. سربازان آمریکایی کشته و زخمی شده در آن حمله بخشی از یک نیروی حافظ صلح بین‌المللی در لبنان بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار