کانادا از قافله برقراری روابط تجاری با ایران عقب نمی‌ماند

دولت لیبرال کانادا قصد ندارد در برقراری همکاری‌های تجاری و دیپلماتیک با ایران، از دیگر رقبا عقب بماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی بی سی؛ با روی کار آمدن دولت لیبرال در کانادا و نخست وزیری "جاستین ترودو،" این کشور به تغییر سیاست‌های خارجی گذشته روی آورده و در راستای توسعه طرح‌های قانونی در تامین منابع مالی و نیروی انسانی قدم گذاشته است.

جاستین ترودو یکی از دلایل مهم مشکلات متعدد داخلی کانادا را اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه 9 کشور که ایران، روسیه و کره شمالی نیز میان آن‌ها به چشم می‌خورد، می‌داند. ترودو معتقد است در بازارهای رقابتی جهان امروز، جایی برای عقب ماندن از رقبا وجود ندارد، تحریم‌های اقتصادی برای کشورهای اجراکننده نیز زیان‌بار است.

کانادا نیز در آستانه لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است؛ اما قوانین داخلی در این کشور وجود دارد که جدای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل، به شکل مستقل ایران را مورد تحریم قرار می‌دهد. ترودو برای تغییر این قوانین داخلی نیز راه سختی در پیش دارد.  در حقیقت کانادا 2 نوع مختلف تحریم را علیه ایران دنبال می‌کند، یکی مربوط به تحریم شورای امنیت سازمان ملل است و دیگری از سوی کمیته "شاخص‌های ویزه اقتصادی کانادا –سِما – وضع شده است.

سِما دردسرهای فراوانی برای مقامات کانادایی در اصلاح سیاست‌های خارجی بوجود آورده است. کانادا در سال 2010 (1388) فقط 2 کشور را مورد تحریم قرار داده بود؛ اما این کشورها تا سال 2015 به 9 مورد افزایش یافت. ترودو پیش‌تر از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران استقبال کرده بود و حتی برای لغو تحریم‌های اقتصادی تهران نیز اعلام آمادگی کرد. ترودو پیش بینی کرده بود ا زمستان 2016 یا در نهایت تابستان 2016 این تحریم‌های اقتصادی لغو شود. وی راهکارهای دیپلماتیک را به اعمال فشار اقتصادی ترجیح می‌دهد.
  ترودو با اشاره به انجام تعهدات ایران در چارچوب برجام گفت: ایران گام مهمی به سوی احترام به انتظارات بین المللی برداشته است. حرکت ایران اقدامی مثبت است و انتظار دارم که پیوندهای دیپلماتیک میان این کشور و کانادا برقرار شود.

ترودو همچنین وعده داد: به طور حتم در هفته های آتی در مورد این موضوع بار هیأت دولت گفتگو خواهیم کرد.

دولت محافظه کار سابق کانادا به نخست وزیری "استفان هارپر" شهریور 1391 روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار