تحصیل در سایه تهدید/ کمبود فضای آموزشی و دانش آموزانی که پشت در می مانند

مدیر کل نوسازی مدارس شهر تهران از وجود مشکل کمبود مدرسه در منطقه 22 در سال آینده خبر داد اما خبر های خوشی را در صورت حمایت های مالی از طرف دولت و خیرین و البته انبوه سازان را نوید می دهد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ منطقه 22 تهران،جزء مناطقی است که زمانی که وارد آن می شویم ،تنها ساختمان ها سر به فلک کشیده به چشم می خورد. تا چشم کار میکند فقط در این منطقه ساختمان هایی دیده می شود که سرعت ساخت مدارس به سرعت برق آسای آن ها نمی رسد.اما از قرار معلوم این کمبود فضای آموزشی نادیده گرفته شده و باعث شده که وجود مدارس در این منطقه مثل پیدا کردن سوزن در انبار كاه باشد حالا آموزش و پرورش گام هایی را برای برطرف کردن این مشکل برداشته اما باید دید همت مسئولان تا چه حد کارساز است تا بتواند از قد کشیدن این ساختمان ها جلوگیری کند.

بحران بی صدا مدارس منطقه 22
اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این  مطلب افزود: در مناطقی مانند منطقه 22 به دلیل ساخت و ساز های زیاد و حضور قابل توجه شهروندان در آن مناطق و از طرفی عدم تامین فضاهای آموزشی متناسب با رشد جمعیت به طور جدی با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که این موضوع ساکنان این مناطق را با مشکل مواجه کرده است و مدارس عمدتا در این مناطق از تراکم بالای دانش آموزشان رنج می برند.

وی خاطر نشان کرد:طی نشست هایی با مسئولین به دنبال رفع این مساله هستیم اما در این میان خیرین نیک اندیش می توانند در رفع مساله کمبود فضای آموزشی به آموزش و پرورش کمک بسیاری کنند.

دانش آموزانی که نمی توانند به راحتی تحصیل کنند
وی افزود: در منطقه 22 ، 112 هزار واحد مسکونی ساخته شده است که اگر ما به ازای هر واحد مسکونی، یک دانش آموز در نظر بگیریم، حدود 112 هزار دانش‌آموز در منطقه 22، تا پایان سال 95 خواهیم داشت و برای این تعداد بیش از 250 فضای آموزشی نیاز است و در منطقه 22‌، در حال حاضر 75 مدرسه داریم که شامل 48 مدرسه دولتی و 27 مدرسه غیر دولتی می‌باشد. 

ورناصری ادامه داد: مجموع دانش‌آموزانی که در منطقه 22 در حال تحصیل هستند،‌ 18 هزار نفر هستند که حدود 15 هزار و 500 نفر در مدارس دولتی و حدود 2500 نفر نیز در مدارس غیر دولتی هستند، همچنین میانگین تراکم دانش‌آموز در هر کلاس باید 27 نفر باشد که این میزان در منطقه 22، به بیش از 32 نفر تجاوز کرده است و این موضوع باعث شده که بسیاری از دانش‌آموزان به ناچار برای تحصیل به مناطق هم‌جوار منطقه 22 مراجعه کنند. 

پایتخت غنی از اسکان و فقیر از مدرسه 
ورناصری مدیر کل نوسازی مدارس شهر تهران گفت: سرعت رشد ساختمان ها در منطقه 22 بسیار زیاد است طوری که سرعت ساخت و ساز در مدارس به سرعت برق آسای آنان نمیرسد .

وی ادامه داد :در منطقه 22 تهران بر اساس برآورد هایی که انجام دادیم و بر اساس آمار هایی که از مرکز آمار ایران در خصوص اسکان جمعیت در سال 95-96 پیش بینی شده است، بدین گونه است که حدود 600هزار نفر جمعیت در آنجا اسکان پید خواهند کرد، بر همین اساس پیش بینی میشود که این منطقه به 250 مدرسه نیاز دارد در حالی که تنها 75 مدرسه در این منطقه ساخته شده است.

ورناصری اظهار داشت:در منطقه 22 مشکل فضای آموزشی تنها به دلیل رشد برق آسای ساختمان ها است که ما نمیتوانیم به آن برسیم و البته لازم به ذکر است که احداث این مدارس نیازمند کمک دولت،خیرین و انبوه سازان است و اگر حمایتی صورت نگیرد پیش بینی میشود که در سال آینده نیز چنین چالشی در خصوص کمبود  فضای آموزشی وجود داشته باشد.

تبصره هایی که حذف آنها برای آموزش و پرورش دردساز شد 
مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران بیان داشت:آموزشو پرورش عملا از نظر اعتباری نمیتواند کاری انجام دهد و از زمانی که تبصره های ذیل ماده 18 قانون شوراها حذف شد، تعدادی از انبوه سازان مربوط به قبل از حذف تبصره ها هستند که باید به تعهد خودشان عمل کنند و آموزش و پرورش نیز در محاکم قضایی آنها را محکوم کرده است که باید مدارس را بسازند و یا اینکه مبلغ مورد نیاز برای ساخت مدرسه را پرداخت کنند .

وی ادامه داد :آموزش و پرورش تمام تلاش خود را میکند که در مجلس تبصره های الحاقی ذیل ماد 18 قانون شوراها رو برگرداند.

حالا باید دید همت مجلس و دولت تا چه حد جدی است تا بتواند دست در دست وزارت آموزشو پرورش ،مشکل کمبود مدرسه را حل کند تا دیگر دانش آموزان در سال تحصیلی جدید دغدغه ای نداشته باشند.

گزارش از بهاره دوریشی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار