طراحی و ساخت نرم افزار ارگوفیدبک در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

نرم افزار ارگوفیدبک در گروه ارگونومی دانشگاه طراحی، ارزیابی و ساخته شد و با این طراحی گامی در کمک به سلامت کارمندان برداشته شد.

حمیدرضا  مختاری نیا مدیر گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره این نرم افزار در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوانگفت‌:  نرم افزار ارگوفیدبک که در گروه ارگونومی دانشگاه طراحی، ارزیابی و ساخته شده، دارای قابلیت دادن فیدبک ارگونومیکی به کاربران رایانه براساس مدت زمان استفاده از رایانه است. 

وی بعنوان مجری این طرح‌، توضیح داد: رایانه در دنیای امروز، به ابزاری مهم، موثر و پرکاربرد در محیط ‌های کاری تبدیل شده است و در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها از این ابزار برای افزایش سرعت در کارها بهره می‌گیرند. قبل از ظهور این ابزار در محیط‌های کاری، میزان فعالیت فیزیکی در محیط کار بیشتر بود اما در شرایط امروز کارکنان‌، ساعت‌ها پشت میز کاری می‌نشینند و مشغول فعالیت می‌باشند. 

‌مختاری نیا افزود: انجام حرکات تکراری، محدود بودن، تمرکز بر صفحه نمایشگر و استفاده از صفحه کلید و ماوس باعث شده که افراد در معرض فشارهای استاتیک بر بدن خود باشند و اغلب کاربران از درد در این قسمت‌ها شکایت ‌کنند. 

این متخصص ارگونومی ادامه داد: بازه‌های کوتاه استراحت در حین کار می‌تواند در جهت پیشگیری از آسیب‌ها مفید باشد. این بازه‌های استراحت می تواند شامل  دست از کار کشیدن، کمی قدم زدن و به طور کلی، ارائه توصیه‌های ارگونومیکی در این زمینه باشد. 

مختاری نیا با تاکید بر اینکه افراد، خیلی از مواقع در حین کار فراموش می‌کنند که چقدر به صورت یکنواخت و مداوم پشت میز کار خود در حال انجام فعالیت هستند‌، اظهارداشت: شناسایی این مشکل در سطح جهانی منجر به توسعه نرم‌افزارها برای اعلام وقفه به کاربر در استفاده  از رایانه شده ‌است. 

مدیر گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: نرم افزار طراحی و ساخته شده گروه ارگونومی، این قابلیت را دارد که از روی مدت زمان استفاده کاربر از موس و کیبورد، مدت زمان کل فعالیت فرد را مشخص کند و بعد از حدود 30 تا 45 دقیقه فعالیت مستمر،  فیدبک لازم را به کاربر بدهد. 

وی افزود: این نرم افزار‌، ملاحظات ارگونومیکی و تمرینات کششی مناسبی را بعد از دوره فعالیت، به کاربر ارائه می دهد تا هم کاربر، فیدبک استراحت را دریافت کند‌، هم اینکه تمرینات را با کمک نرم افزار انجام دهد.   

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار