توافق ناتو برای همکاری با ترکیه و یونان در مسئله آوارگان

دبیر کل ناتو برای همکاری با ترکیه و یونان در موضوع پناهندگان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "ینس استولتنبرگ،" دبیر کل ناتو، اعلام کرد کشورهای عضو این سازمان توافق کردند کشتی های خود را  به دریای اژه اعزام کنند تا با گشتزنی در این دریا، به ترکیه و یونان در مبارزه با شبکه های جنایی که آوارگان را به کشورهای اروپایی قاچاق می کنند کمک کنند.
 
نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بعد از گفتگوهای طولانی در بروکسل که تا  نیمه شب ادامه داشت درباره جزئیات مربوط به همکاری کشتی های اعزام شده این سازمان به دریای اژه با گارد ساحلی ترکیه و یونان و نیز آژانس مرزبانی اتحادیه اروپا (فرانتکس) برای نجات آوارگان در دریا و بازگرداندن آن ها به ترکیه مشخص کردند.
 
ینس استولتنبرگ گفت:  نیروهای ترکیه و یونان در حریم  هوایی و آب های سرزمینی یکدیگر فعالیت نخواهند کرد.
  
روابط یونان و ترکیه به صورت سنتی پرتنش بوده است. در پی توافق 11 فوریه، وزرای دفاع ناتو برای اعزام کشتی به دریای اژه، وزیر دارایی یونان، ترکیه را به تلاش برای تضعیف این توافق متهم کرده است.
 
دیپلمات های ناتو اعلام کردند یکی از موضوعات مطرح شده این بود که کشتی های ترکیه و یونان در چه مناطقی گشتزنی کنند و نیز اینکه آیا این امر می تواند زمینه ساز بدعتی در زمینه ادعا در آب های سرزمینی مورد مناقشه باشد یا نه. 
استولتنبرگ گفت کشتی های ناتو قادر خواهند بود در آب های سرزمینی ترکیه و یونان حرکت کنند.
 
"آنگلا مرکل،" صدر اعظم آلمان، و "احمد داود اوغلو،" نخست وزیر ترکیه، به دنبال ماموریت ناتو جهت کمک به مقابله با بحران آوارگان بودند؛ بحرانی که شدیدترین بحران از این نوع برای اروپا از زمان جنگ دوم جهانی به شمار می رود. سال قبل بیش از یک میلیون آواره و مهاجر وارد اروپا شدند.
 
اتحادیه اروپا برای کمک به ترکیه جهت متوقف کردن جریان ورود آوارگان به کشورهای اروپایی بیش از سه میلیارد یورو در اختیار این کشور قرار می دهد تا با استفاده از آن اردوگاه هایی برای استقرار آوارگان ایجاد کند. این طرح در مرحله اجرا پیشرفت زیادی نداشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار