اوضاع تأسف‌بار هزاران آواره سوری در مناطق مرزی یونان و مقدونیه

هزاران آواره که اکثر آنها را شهروندان سوری تشکیل می‌دهند در مناطق مرزی یونان و مقدونیه اوضاع تأسف‌باری دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، هزاران آواره که اکثر آنها را شهروندان سوری تشکیل می دهند در مناطق مرزی یونان و مقدونیه اوضاع تاسف باری دارند. این اوضاع تاسف بار از آنجایی به وجود آمد که چهار کشور اسلونی، کرواسی، صربستان و مقدونیه تصمیم گرفتند تعداد پناهندگانی را که می توانند به این کشورها سفر کنند، تنها به روزانه ششصد نفر کاهش دهند.

"حازم الخولی" خبرنگار شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی در گزارشی گفت: بیش از پنج هزار پناهنده و آواره که اکثر آنها از مردم سوریه هستند در اردوگاه ایدمونی در مرزهای شمالی یونان با مقدونیه به سر می برند. تعداد مهاجران و پناهندگان آواره در هفته گذشته افزایش یافت، زیرا مقامات مقدونیه تصمیم گرفتند افغان ها را از ورود به این کشور منع کنند و تعداد پناهندگانی که می توانند از این گذرگاه های مرزی عبور کنند به تنها چند صد مهاجر کاهش دهند. 

از سوی دیگر مقدونیه و کشورهای دیگر قوانین بیشتری در زمینه نظارت بر کارت های شناسایی شهروندان سوری و عراقی تعیین کردند که منجر به کندی عبور از این گذرگاه ها شده است.

وسیم عزالدین یکی از آوارگان سوری در مصاحبه با خبرنگار بی بی سی عربی گفت: «ما می خواهیم از اینجا خارج شویم و از مرزها بگذریم ما هیچ مشکلی ایجاد نمی کنیم، از سوریه گریختیم و ده روز است که تلاش می کنیم در مکان ایمنی استقرار یابیم.»

خبرنگار بی بی سی عربی افزود: نقص در خدمات و امکانات در اردوگاه ایدمونی و پر شدن آن از آوارگان سوری - به طوری که دو برابر میزان امکاناتی که در این اردوگاه برای آوارگان درنظر گرفته شده است آواره وجود دارد - باعث شد بسیاری از آنها در صحرا شبها را به صبح برسانند. این در حالی است که شرایط آب هوایی بسیار ناگوار است و در شرایطی که بارش باران وجود دارد و دمای هوا بسیار پایین است بدون سرپناه در صحرا به سر می برند.

به رغم اینکه برخی از شهروندان یونانی پتو و مواد غذایی به این آوارگان می دهند اما همه این آوارگان با حل نشدن مشکل عبور دچار یاس و ناامیدی شده اند.

با افزایش شمار مهاجران و پناهندگان به سمت کشور یونان و سیاست درهای بسته ای که دیگر کشورهای اروپایی برای خود اتخاذ کرده و نمی گذارند آوارگان وارد این کشورها شوند، یونان دچار شرایط نابسامانی شده است. 

دولت یونان اعلام کرد: این کشور محل استقرار آوارگان نخواهد بود. این در حالی است که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون اروپا در بدترین شرایط در زمینه اوضاع پناهندگان قرار دارد. "آلکسیس سیپراس" نخست وزیر یونان کشورهای اتحادیه اروپا را تهدید کرد اگر در بحران پناهندگان به یونان کمک نکنند هرگونه توافقنامه اروپایی را در آینده نقض خواهد کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار