شگفتی های خلقت در طبیعت سحرانگیز باشت

جاذبه های گردشگری و چشم اندازهای طبیعی شهرستان گرمسیری باشت در جنوب کهگیلویه وبویراحمد در روزهای پایانی سال تجلی گاه شگفتی های خلقت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،این شهرستان بهره مند بودن از دو اقلیم سرد (کوه خامی سه هزار متری خامی که پوشیده از برف است) و هوای معتدل و بهاری مانند دشت شلال دان جلوه هایی از قدرت لایزال الهی و محلی برای استراحت گردشگران با سلیقه های متفاوت است.
باشت به دلیل قرار داشتن در مسیر جاده ارتباطی شیراز به جنوب ایران، طبیعت سرسبز و بکر،جاذبه های تاریخی مامنی دل انگیز برای استراحت گردشگرانی است که از استان های مرکزی قصد مسافرت به مناطق جنگی یا بنادر جنوبی کشور دارند.
در شرایطی که بسیاری از مناطق سرحدی و کوهشتانی کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف است،اینک طراوت و تازگی بهار زودرس در منطقه گردشگری شلال دان ، سواحل سرسبز رود رونه، دامنه های بی بدیل کوه خامی و آبشار زیبای شادگان با هوایی دلپذیر جان هر انسان خسته دلی را حیاتی دوباره می بخشد.
هم اکنون اوج سرسبزی طبیعت همراه با شکوفه های تازه به بار نشسته درختان بادام در مناطق مختلف باشت نویدبخش نو شدن است.
اینجا شادابی زمین در سایه سار درختان سر به فلک کشیده بلوط این روزها در دامنه شلال دان شهر باشت جلوه گری می کند.
در این بهشت رویایی طبیعت سفره مخمل گونه سبز رنگ خود را به روی انسان های خسته از زندگی ماشینی و شهر نشینی گشوده است.
سواحل زیبای رود رونه در شهرستان باشت با محیطی مفرح، طبیعتی چشم نواز و آب و هوایی دلپذیر بهشت گمشده طبیعت گردی در جنوب ایران است.
'اشکفت برابر' با وسعتی به اندازه برپایی بیش از 30 چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارای این منطقه در نزدیکی رود رونه در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان هزاران گردشگر از شهرهای جنوبی ایران را به سوی خود جلب می کند.
اشکفت منحصر به فرد برابر جلوه ای دیگر از این زیبایی های بی نظیر است.
پل بریم یادگاری از دوره هخامنشی در هشت کیلومتری شرق شهرستان باشت، جنب روستای چم بلبل از مهمترین جاذبه های تاریخی این منطقه است.
این پل به صورت طاق های کمانی به هم پیوسته است که در گذشته های دور محل عبور تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک بوده است.
پل بریم با شماره 4400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
اثر تاریخی دوگور دوپا با جلوه ای زیبا در ورودی شهر باشت برفراز تپه ای به عنوان نماد قدمت تاریخی این منطقه همواره با استبقال گردشگران مواجه است.
یکی ازکهنسال ترین درختان سرو کشور با دو هزار و 770 سال قدمت در شهرستان باشت از جاذبه های دیدنی گمنام در جنوب ایران است.
این درخت سرو کهنسال با هفت متر و 45 سانتیمتر ارتفاع و قطر هفت متری پذیرای گردشگران در طول سال است.
درخت سرو کهنسال در 35 کیلومتری غرب شهر باشت حد فاصل روستاهای تلچگاه و کوهسرک قرار دارد.
وجود کتیبه ها، دست نوشته هایی از دوره های مختلف تاریخی و آتشکده زرتشت جاذبه های گردشگری این شهرستان را دو چندان کرده است.
امامزاده های جلیل القدر چون امامزاده شاه زینعلی، امامزاده سید محمدسرابنیر و امامزاده سید قطب الدین محمد مامن آرامش روح و جسم انسان است.
جاذبه های تاریخی چون دوگور دوپا، پل بریم، اشکفت شاه پیچاب و سنگفرش های گردنه الله اکبر تکمیل کننده گردشگری در باشت است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: اردوگاه گردشگری در امامزاده سید محمد (ع) روستای سرابیز، گردنه شلال دان و زیرساخت های گردشگری در منطقه رود رونه از جمله امکانات ساخته شده برای رفاه گردشگران در این شهرستان است.
رحیم خردمند افزود: حفر چاه آهکی، خط انتقال آب،منبع ذخیره آب 200 متر مکعبی، سرویس بهداشتی در دو نقطه، سکوهای آبخوری سه نقطه،نمازخانه، روشنایی، آلاچیق و سکوهای نشیمن از جمله امکانات موجود در شلال دون است.
خردمند اظهار کرد: هم اکنون 11 مجتمع پذیرایی در مناطق مختلف باشت فعالیت می کند.
فرماندار باشت با اشاره به بهره برداری از طرح بزرگ ساماندهی رودخانه این شهر و پارک بزرگ جنگلی در یک ماهه گذشته گفت: زیرساخت های رفاهی گردشگری امسال نسبت به سال قبل بهبود یافته است.
سید مسعود حسینی افزود: با همکاری ستاد تسهیلات سفر در این شهرستان برنامه ریزی لازم برای اسکان در مدارس، بهداشت و درمان، امنیت، امداد جاده ای، برنامه های فرهنگی در جوار بقاع متبرکه انجام شده است.
شهرستان باشت در جاده ارتباطی شیراز به جنوب و غرب کشور یکی از قطب های اصلی گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد است.
این شهرستان در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سالانه پذیرای 400 هزار نفر گردشگر است.
انتهای پیام /
برچسب ها: شگفتی ، خلقت ، طبیعت ، باشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.