شیراز؛

غلبه بر بیماری دیابت

با رعایت اصول آموزشی بر بیماری دیابت غلبه کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شیراز گفت: بیماری دیابت، شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیک و چهارمین علت مرگ و میر در کشورهای غربی است.
 دكترنگار میرزاد افزود: از نشانه های بیماری قند، غلظت قند خون بالاتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر است، كه سبب ورود قند به ادرار می شود.
وی افزایش حجم و دفعات ادرار، تشنگی، ضعف و خستگی، گرسنگی و میل زیاد به غذا خوردن، تاری دید و خارش پوست را از شایع ترین نشانه های اولیه بیماری قند عنوان کرد.  
دكتر نگار میرزاد ادامه داد: با وجود عدم آگاهی افراد از بیماری خود، غربالگری بیماری دیابت به تمام افراد بالای 30 سال توصیه و با استقرار برنامه پزشک خانواده و تحول سلامت در استان، این امر از سوی مراقبان سلامت و پزشكان خانواده، بر اساس گروه های سنی، انجام می شود.
او تاکید کرد: خودداری از سرخ کردن غذا و تهیه آن به صورت آب پز و کبابی، استفاده از گوشت کم چرب، جدا کردن چربی گوشت و پوست مرغ قبل از پخت، استفاده از شیر و ماست كم چرب، مصرف کم جگر، مغز، قلوه و كله پاچه، استفاده از روغن مایع و روغن زیتون، به جای خامه، كره و روغن های جامد، در کاهش مصرف چربی موثر است.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شیراز، استفاده بیشتر از حبوبات، مصرف نان سبوس دار، سبزی و میوه تازه را در برنامه های غذایی توصیه کرد.
دکتر میرزاد ادامه داد: صبحانه خوب و مفصل با وقت كافی، ناهار متنوع با حجم كمتر، میان وعده های مفید، شام سبک و متناسب سن و میزان فعالیت؛ نه تنها اصول صحیح غذا خوردن برای دیابتی ها است، بلكه می تواند اصول بسیار مهم غذا خوردن برای نسل بشر باشد.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: غلبه ، بیماری ، دیابت ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.