رجایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

صرفه‌جویی در هزینه‌های انتقال کالا به افغانستان با اجرای موافقتنامه چابهار

مدیرعامل مرکز بین المللی توسعه خواهرشهرهای ایران گفت: با اجرای موافقتنامه چابهار هزینه انتقال کالا به کابل به نیم کاهش یافته و سرعت انتقال کالا افزایش می‌یابد.

بندرچابهار، ایده‌آل‌ترین مسیر ترانزیت کالاهای افغانستان"علیرضا رجایی" کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون مزیت‌های برقراری ارتباطات تجاری با افغانستان از طریق بندر چابهار اظهار داشت: بندر آزاد چابهار به‌دلیل نزدیکی با شهرهای هرات و فراه و دیگر ولایات غربی افغانستان، می‌‌تواند مقوله تجارت غرب این کشور را به‌خوبی پوشش دهد، بنابراین بهترین و ایده‌آل‌ترین مسیر برای انتقال و ترانزیت کالاهای افغانستان، راه‌اندازی و استفاده از بندر آزاد چابهار است.
 
وی با اشاره به مسیر کنونی ورود کالاهای تجاری به افغانستان گفت: کالاهای تجاری برای ورود به افغانستان، ابتدا به کراچی پاکستان رفته و سپس از پیشاور این کشور وارد افغانستان می‌شود.

رجایی با بیان اینکه روند عبور کالاها از مرز پاکستان به افغانستان، برای کابل مقرون به‌صرفه نیست افزود: با راه‌اندازی ترانزیت بندرآزاد چابهار، یک عامل واسطه در انتقال کالا به افغانستان از میان می‌رود.

مدیرعامل مرکز بین المللی توسعه خواهر شهرهای ایران اضافه کرد: مشکلی که تا به امروز در خصوص بندر چابهار عنوان شده است عدم وجود آب‌خورهای مناسب برای پهلوگیری و بارگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر بوده که درحال حاضر این معضل برطرف گردیده است.

وی درخصوص لزوم تضمین کافی برای همکاری تجار افغانی با کشتی‌های بندر چابهار تصریح کرد: لازم است که تجار کشور افغانستان محموله‌های تجاری خود را به‌موقع در محل بارگیری آماده کنند تا مجموعه کشتیرانی بندر چابهار نیز اقدام به بارگیری آن‌ها کند.

رجایی پیرامون میزان صرفه‌جویی در هزینه‌های انتقال کالا به افغانستان پس از اجرایی شدن موافقتنامه بندر چابهار گفت: اگر این توافقنامه اجرایی شود، هزینه انتقال کالا به کابل به نصف کاهش یافته و به‌علاوه سرعت انتقال کالا نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

وی گفت: ما می‌بایست با انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، تسهیلات انتقال کالا به افغانستان را افزایش دهیم تا کامیون‌های این کشور بتوانند به‌راحتی در بندر چابهار اقدام به بارگیری کرده و در ادامه نیز با تضمین امنیت کالاها، شاهد رونق یافتن چرخه اقتصادی در افغانستان باشیم.

این کارشناس مسائل افغانستان در بخش دیگری با برشمردن مشکلات فراوان عبور کالا از کشور پاکستان، اظهار داشت: در بسیاری از موارد محموله‌های باری تجار افغان در نقاطی از پاکستان به‌آتش کشیده شده و یا مورد سرقت قرار می‌گرفت، اما به‌دلیل عدم وجود مسیر مناسب و جایگزین جهت ترانزیت کالا هم‌چنان این روند پرخطر دنبال می‌شد.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که تعدادی از مناطق عبور کالا در پاکستان تحت تسلط دولت این کشور نیست و توسط قبایل محلی آن‌جا اداره می‌شود، لذا به‌دلیل عدم تسلط دولت اسلام‌آباد بر مناطق یادشده، همواره معضل امنیتی برای کالاهای تجاری افغانستان در این نقاط وجود داشته است.
  
این کارشناس مسائل حوزه افغانستان در پایان یادآور شد: دراین‌خصوص یک‌سری رقابت‌های منطقه‌ای نیز در بنادر گوادر و کراچی ایجاد شده است و بسیاری از کشورها از قبیل؛ هندوستان، چین و ژاپن نیز اصرار به اجرایی شدن توافقنامه این بندر را دارند.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار