همدان؛

روستایی با معماری پله‌ای در همدان

روستای «سیمین ابرو» در نقطه‌ای كوهپایه‌ای با بافت یكپارچه سنگی و معماری پله‌ای، كوچه‌های باریك و تنگ و حمام و خزینه واقع شده ‌است.

روستایی با معماری پله‌ای در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این روستا با 300 سال قدمت ، از توابع بخش مركزی همدان و در جنوب شرقی این شهرستان است روستای سیمین ابرو با 60 خانوار از طوایف لر و اقوام آریا و سواركار و به شغل باغداری مشغول هستند این روستای گردشگری نخستین روستا در استان همدان است كه طی برنامه چهارم توسعه بهسازی شده است.

 به دلیل نزدیكی روستای سیمین ابرو و روستای وركانه به شهر و نیز قابل دسترس بودن این دو روستا می‌توان از ظرفیت‌های آن‌ها به بهترین شكل استفاده كرد.

تاریخچه یكجانشینی این روستا به 300 سال پیش مربوط می‌شود و این روستا دارای دو طایفه است كه با حضور خود به زندگی روستایی در سیمین ابرو معنا بخشیده‌اند.

استفاده از مصالح بومی و نوع خاص معماری خانه ها، مغازه ها و مراكز محلات این منطقه را به عنوان روستای شاخص با ارزش های معماری قابل توجه معرفی می كند.

با توجه به شرایط طبیعی و كوهستانی منطقه و بن بست بودن ، این روستا به صورت بكر و دست نخورده باقی مانده كه این خود زیبایی های طبیعی را به تصویر می كشد.

روستای سیمین یكی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان با جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و بافت با ارزش تاریخی است كه می تواند تقویت كننده صنعت گردشگری این استان باشد.
مردم این روستا با گویش لری صحبت می‌كنند و90درصد درآمد آنها از راه باغداری گردو است و گردو عمل آمده در این منطقه یكی از بهترین گردوهای ایران محسوب می شود.

بیشتر اهالی این منطقه دارای نام خانوادگی كهوند هستند و بر اساس سرشماری سال 1385جمعیت آن 323نفر (72خانوار) است.

 قبرستان این روستا دارای سنگ قبرهای بسیار قدیمی است كه بعضی از سنگ‌ها به‌ دلیل فرسایش بیش از حد قابل خواندن نیستند.

از معادن موجود در این منطقه می‌توان به معدن سنگ گرانیت سیاه و تعداد بسیار زیادی معدن سنگ سفید قابل استفاده در صنایع چینی‌سازی نام برد.

حیات وحش این منطقه شامل خزندگانی مانند مارهای سمی و غیرسمی، لاك‌پشت، انواع مارمولك، بزمجه و پرندگانی نظیر كبك، قرقی، عقاب، دلیجه، سار، زاغچه، بلبل، هدهد، داركوب، جغد و پستاندارانی مانند گرگ، روباه، شغال، گراز، خرگوش، گربه‌وحشی و انواع موش صحرایی است.

گفتنی است، روستای سیمین ابرو در 12 كیلومتری جنوب شرقی همدان در دهستان ابرو از بخش مركزی شهرستان همدان قرار دارد و در سال 82 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مردم این روستا با گویش لری صحبت می‌كنند و90 درصد درآمد آنها از راه باغداری گردو است و گردو عمل آمده در این منطقه یكی از بهترین گردوهای ایران محسوب می شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.