ارومیه؛

افزایش تجارت میان منطقه آزاد ماکو و جمهوری نخجوان

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو از برنامه ریزیهای بلند مدت و میان مدت برای افزایش تجارت میان منطقه آزاد ماکو و جمهوری نخجوان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ فروزان در آیین بهربرداری از فاز نخست طرح جامع پایانه مرزی پلدشت گفت: همانگونه که مستحضرید، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از گذشته‌های دور دارای قرابت فرهنگی و علقه‌های دینی بسیاری بوده و هستند و همین امر سبب شده است مراودات تجاری و فرهنگی دو طرف گسترش یافته و زمینه‌های توسعه و بسط آن فراهم شود.

وی ادامه داد: اگر چه این مبادلات تجاری در سال های اخیر به حدود یک میلیارد دلار رسیده است، اما زمینه‌های افزایش آن تا دو برابر و حتی بیشتر فراهم است، سفر اخیر جناب آقای الهام علی اف، رئیس جمهور محترم جمهوری آذربایجان به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران، نوید بخش افزایش این تعاملات در فضای پسابرجام است که امید داریم با عنایات ویژه دو طرف این امر بیش از گذشته محقق شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در محدوده منطقه آزاد ماکو، 130 کیلومتر با جمهوری آذربایجان از طریق جمهوری خود مختار نخجوان دارای مرز مشترک است که این امر لزوم همکاری‌های دو طرف را بیش از گذشته فراهم کرده است. منطقه آزاد ماکو با دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان در حوزه سرمایه‌گذاری، گردشگری و تجارت به عنوان محلی امن برای همکاری های دو طرف تعریف شده و چشم انداز نیکویی برای همکاری‌ها ترسیم کرده است.

فروزان گفت: امروز منطقه آزاد ماکو افتخار دارد اعلام نماید با عنایت به فراهم شدن تسهیلات زیربنائی از قبیل فرودگاه، جاده‌های امن، پایانه صادراتی مجهز، عدم وصول مالیات به مدت 20 سال و سرمایه‌گذاری خارجی با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران آماده است از هرگونه سرمایه‌گذاری اتباع جمهوری آذربایجان استقبال کرده و امکانات و شرایط لازم را برای آنان فراهم نماید.

وی همچنین ادامه داد: منطقه آزاد ماکو مصمم است با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و میان مدت و با کمک گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم مبادلات مرزی دو طرف را در گمرک و مرز پلدشت، افزایش داده و با ایجاد رویه‌های گمرکی گامی بلند در تجارت دو جانبه بردارد. افتتاح این پایانه نخستین گام در این راستا است که در تلاشیم با اقدامات متناسب و همگون، موجبات رضایت مندی تجار و اهالی مقیم در دو طرف مرز را فراهم نمائیم.

مدیر عامل منتطقه آزاد تجاری ماکو اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و منطقه آزاد ماکو، مصمم هستند گام‌های اساسی در مرتفع نمودن تعاملات دو جانبه بردارند که در این راستا حذف رویداد از سوی طرف آذری، گامی مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

وی گفت: منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین و جوان ترین منطقه آزاد کشور، از هیچ تلاشی برای افزایش حجم سرمایه گذاری‌ها و تعاملات تجاری فرو گذار نخواهد کرد. در این راستا فرصت را مغتنم شمرده و از سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان درخواست می‌نمایم، گام های اساسی برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر منطقه آزاد ماکو به مردم با فرهنگ و نجیب و سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان بردارند تا بتوانیم آنچه که مد نظر هر دو کشور در افزایش تعاملات اقتصادی و فرهنگی را فراهم نمائیم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.