تلگراف: تنها پیش‌بینی قطعی درباره نفت، غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است

تلگراف در مطلبی به پیش‌بینی روند بهای نفت در ماه‌های آینده پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تلگراف در مطلبی نوشت: کارشناسان اقتصادی زیادی در سراسر جهان با صرف هزینه و زمان زیاد به پیش‌بینی روند بهای نفت می‌پردازند؛ اما پیش‌بینی آنها در طول سالهای اخیر در بیشتر موارد، نادرست بوده است.

زمانیکه بهای نفت در سال 2008 به رقم خیره‌کننده 150 دلار در هر بشکه رسید،‌ بسیاری گمان می‌کردند که بهای نفت به 200 دلار هم خواهد رسید. در اوایل سال جاری نیز که بهای هر بشکه نفت برنت به 26 دلار سقوط کرد، همان کارشناسانی که 8 سال قبل بهای 200 دلاری را برای نفت پیش‌بینی کرده بودند، مجددا پیش‌بینی کردند که بهای نفت خام به 15 دلار نیز کاهش خواهد یافت. اما در هر دو مورد، بهای نفت مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. 

هفته گذشته بهای هر بشکه نفت خام برای اولین بار طی 7 ماه گذشته و با دو برابر افزایش نسبت به ماه ژانویه به 50 دلار رسید تا بار دیگر تردیدها و پرسش‌هایی را درباره روند بهای نفت طی هفته‌ها و ماه‌های آینده مطرح کند.

چندین دلیل مختلف برای افزایش بهای نفت طی هفته‌های اخیر وجود دارد که پیش‌بینی بیشتر آنها تا چندی پیش غیرممکن بود. دلیل اول، بروز اختلال در روند تولید نفت در چند کشور مهم تولیدکننده است که باعث کاهش نگرانی‌ها درباره عرضه مازاد نفت خام در بازار شد.

طی هفته‌های اخیر، هجوم شبه نظامیان به میادین نفتی نیجریه باعث کاهش 40 درصدی (800 هزار بشکه‌ای) تولید روزانه نفت این کشور شد. از سوی دیگر، آتش‌سوزی‌های گسترده در کانادا نیز سقف تولید نفت این کشور را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داد. لیبی و ونزوئلا نیز به همین ترتیب طی هفته‌های اخیر به دلیل ناآرامی‌های داخلی نتوانستند سقف تولید نفت خود را حفظ کنند.

همچنین ذخایر نفتی آمریکا طی هفته گذشته بیش از 4 میلیون بشکه کاهش یافت که بسیار فراتر از حد انتظار بود. در کنار کاهش عرضه نفت خام، دیگر عامل مهم اثرگذار بر معادله بهای نفت یعنی تقاضا نیز طی هفته گذشته از سوی خریداران عمده نفت افزایش یافت تا مجموع این دو عامل در کنار یکدیگر، بهای نفت را به 50 دلار در هر بشکه افزایش دهد.

از سوی دیگر، مصرف انرژی در بازارهای بزرگ و نوظهور جهان نیز در حال افزایش است. واردات نفتی چین امسال 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و نیاز هند به واردات نفت خام نیز در سال جاری همزمان با رشد صنعت خودروسازی این کشور یک افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

با در نظر گرفتن این موارد، پیش‌بینی‌های خوشبینانه اخیر درباره بهبود شرایط در بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال 2016 اکنون واقع‌گرایانه‌تر از قبل به نظر می‌رسند و این می‌تواند خبر خوبی برای بازارهای دیگری باشد که به شدت تحت تاثیر نوسانات نفت قرار دارند.

دو برابر شدن بهای نفت برنت طی ماه‌های اخیر نشانه‌ای از بهبود وضع اقتصاد جهان پس از بحران اقتصادی اخیر است. اما روند افزایشی بهای این کالای استراتژیک تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

هم‌اینک بهای پایین نفت باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، استخراج نفت از چاه‌های خود را متوقف کنند. اما شاید افزایش بهای نفت به بیش از 50 یا 60 دلار، مجددا توجیه اقتصادی لازم را برای بازگشت آنها به بازار نفت فراهم کند.

در منطقه خاورمیانه نیز، تداوم رقابت شدید و جنگ نیابتی ایران و عربستان به معنای افزایش تولید نفت است؛ چراکه عربستان هرگز حاضر نیست به نفع رقیب منطقه‌ای خود سقف تولید نفت را کاهش دهد. 

مجموع این عوامل باعث می‌شود همچنان نتوان روند مشخصی را برای بهای نفت پیش‌بینی کرد. شاید بهای نفت طی ماه‌های آینده بین 40 تا 60 دلار در نوسان باشد و شاید هم مانند عادت چند سال اخیر، در جهت مخالف پیش‌بینی‌ها حرکت کند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار