یواس‌ای تودی: نشست آتی اوپک تحت تأثیر مجادلات نفتی ایران و عربستان

با توجه به تنش‌های موجود بین ایران و عربستان، درصورتی نشست آتی اوپک موفقیت‌آمیز خواهد بود که بدون مجادله و اختلاف ایران و عربستان به پایان برسد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی یواس‌ای تودی در مطلبی به بررسی نفت 50 دلاری و نشست آتی اوپک پرداخت و نوشت: جلسه 2 ژوئن (12 خرداد) اوپک بیش از یک نشست است و بدون شک به مسائلی همچون پس‌زمینه نفت 50 دلاری، کاهش شدید تولید نفت نیجریه و آشفتگی بازار نفت ونزوئلا خواهد پرداخت. با این وجود به نظر می‌رسد اختلافات نفتی بین ایران و عربستان فضای اجلاس اوپک را به محل مجادله دو کشور تبدیل کند.

تعاملات اوپک به‌شدت تحت تأثیر مجادلات نفتی ایران و عربستان قرار گرفته است و سایر اعضای آن بیشتر به ناظرانی شباهت دارند که قادر به سامان دادن شرایط نیستند.

خالد فلاح، وزیر نفت جدید عربستان اولین حضور خود در اجلاس اوپک را تجربه می‌کند. این در حالی است که کارشناسان نسبت به نفوذ و مهارت وزیر جدید در مقایسه با علی بن ابراهیم النعیمی – وزیر نفت پیشین عربستان-- تردید دارند.

یکی از مقامات اوپک در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت: وحدت در میان اعضای اوپک، موضوعی است که هم‌اکنون در کانون توجه جهانیان قرار گرفته است. اینکه وزیری مدبر همچون النعیمی بتواند این شرایط را کنترل کند کمی دور از ذهن است. بخصوص هم‌اکنون که جانشین پادشاه امور مربوط به انرژی عربستان را در دست گرفته است. افزایش حجم تولید نفت عربستان حتی اگر اندک باشد موجب اشباع بازار خواهد شد. تولید شرکت نفت آرامکو عربستان در حال حاضر 9 میلیون 540 هزار بشکه در روز است و افزایش حجم تولید آن روند بازار را برهم خواهد زد.

در بخشی از این مطلب آمده است: ایران نیز پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در تلاش است بار دیگر حجم تولید نفت خود را به سال 2011 بازگرداند. این کشور با ارائه تخفیف‌های بزرگ نه‌تنها سعی در جذب بازارهای بین‌المللی دارد بلکه حجم تولید خود را به بیش از 3 میلیون 560 هزار بشکه در روز افزایش داده است. این روند بهای نفت عربستان و عراق را برای تحویل در ماه‌های آینده تضعیف کرده است. برخی مقامات ایران نیز از افزایش تولید نفت ایران تا سقف 4 میلیون بشکه خبر داده‌اند.

امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در این باره به وال‌استریت ژورنال گفت: عربستان رقیب اصلی نفتی ایران است. ایران مخالف سیاسی سازی اوپک است. در نواحی جنوبی خلیج‌فارس نفت به ابزاری سیاسی تبدیل شده است و این روند اوپک را در وضعی دشوار قرار می‌دهد. از سوی دیگر، اگر درگیری‌ها در یمن و سوریه پایان نیابد، توافق کمی بعید به نظر می‌رسد.

با توجه به تنش‌های موجود بین ایران و عربستان، درصورتی نشست آتی اوپک موفقیت‌آمیز خواهد بود که بدون مجادله و اختلاف ایران و عربستان به پایان برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار