اویل پرایس: کاهش بهای نفت، پیشرفت فناوری استخراج را به دنبال آورد

اویل پرایس در گزارشی به پیشرفت فناوری‌های مربوط به استخراج نفت درنتیجه کاهش بهای طلای سیاه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "عمر موجی" نوشت: بهای جهانی نفت از اواخر سال 2014 (زمستان 93) رو به سقوط گذاشت و سرمایه‌گذاران حوزه نفتی را بر آن داشت تا فکری به حال هزینه‌های سنگین استخراج طلای سیاه کنند. در زمانیکه بهای نفت پایین است، استخراج آن با هزینه بالا توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل فناوری استخراج به روز رسانی و مدرن شد تا دست‌کم در این بازار بی‌رونق، استخراج از حوزه‌های نفتی مخارج کمتری به دنبال داشته باشد.

بیشترین هزینه استخراج، به نفت شیل آمریکا تعلق دارد. نفت شیل حدود 50 درصد از تولیدات نفتی آمریکا را تشکیل می‌دهد و بکار بردن ابزار و تجهیزاتی که بتواند هزینه استخراج آن را کاهش دهد، حائز اهمیت بسیاری است. تحلیلگران در ابتدا تراز قیمت استخراج نفت شیل را 75 دلار در هر بشکه تخمین زده بودند. سپس از تراز قیمت به 50 دلار و هم اکنون به 30 تا 35 دلار در هر بشکه کاهش یافت. 

دلیل آنکه تراز قیمت استخراج نفت شیل در امریکا در حال پایین امدن است، تلاش کمپانی‌های استخراجی این کشور برای بهره بردن از تجهیزات مدرن و فناوری‌های روز جهان است تا هزینه‌های استخراج را به حداقل برسانند.

کانادا نیز مانند آمریکا فناوری استخراج نفت شیل و نفت ماسه خود را بهبود بخشید. این روند به حوزه‌های نفتی آمریکا و کانادا محدود نشد و هم‌اکنون در حوزه‌های گازی این دو کشور نیز از پیشرفته‌ترین تجهیزات استخراج استفاده می‌شود. 

در یک برحه زمانی، کشورهای تولیدکننده نفت و گاز همانند آن دسته از کشورهایی که تامین انرژی آنها به واردات وابسته است، تولیدات داخلی را کاهش دادند. شرایط بهای نفت در بازارهای جهانی، این کشورها را بر آن داشت تا فناوری تجهیزات استخراج را بهبود بخشند. عمان یکی از اولین کشورهای تولیدکننده نفت بود که اقدام به نوسازی و به روز رسانی فناوری استخراج نفت کرد. عمان در سال‌های 2000 تا 2005 که تولیدات نفتی خود را کاهش داد، مشغول بالا بردن سطح فناوری ابزارهای استخراج بود. کاهش تولیدات نفتی مشکلاتی را برای عمان بوجود آورد؛ اما بالا بردن کیفیت مراحل استخراج و کاهش هزینه‌های جانبی، کمبود تولیدات را جبران کرد.

اویل پرایس در پایان نوشت: فناوری در آینده اقتصاد جهان، نقش پررنگی ایفا خواهد کرد. شیوه‌های سنتی کنار گذاشته می‌شوند و سومین انقلاب صنعتی بوقوع می‌پیوندد. احتمالا در آمریکا سایت "آمازون" یکه‌تاز صنعت خرده فروشی، "فیس بوک،" پیشگام راه‌های ارتباطی و "یوتیوب" تغییردهنده چشم‌انداز سرگرمی خواهد بود. ممکن است اختراعات و فناوری‌های آمریکا و کانادا در استخراج نفت خیلی زود به بازار جهانی طلای سیاه راه یابد و این صنعت را در سلطه خود درآورد. در آن زمان کشوری که دارای منابع عظیم نفت و گاز است در صورت فقدان فناوری‌های لازم نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار ایفا کند. در آن زمان کشورهای دارای فناوری روز استخراج ابتکار عمل را به دست می‌گیرند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار