دبیری خبر داد:

بهره برداری از محیط زیست به بخش خصوصی واگذار شد/وابستگی روستائیان به شکار

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت :آیین نامه حقوق قرق اختصاصی پس 20 روز، لازم الاجرا خواهد بود که با این اتفاق علاقه مندان به محیط زیست اجازه دارند تا در خارج از مناطق حفاظت‌شده چهار گانه به بهره برداری از حیات وحش بپردازند.

بهره برداری از محیط زیست به بخش خصوصی واگذار شد/وابستگی روستائیان به شکار
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز (دوشنبه) که به مناسبت هفته جهانی محیط زیست در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت :با قرق های اختصاصی یک نسل از طبیعت را جدا و آنها را در این مکان پرورش می دهیم، تا کاری با طبیعت نداشته و دست اندازی به طبیعت به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه قرق های اختصاصی یک خدمت عالی است و مشارکت جوامع مردمی را می طلبد، افزود :شکار برای مردم محلی یک امرار معاش محسوب می شود و با این اتفاق شکار های غیر قانونی کاهش یافته و گونه های حیات وحش در امان خواهند ماند، چرا که تجربه کشورهای اروپایی نشان دهنده موفقیت در این امر است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با عدم صدور پروانه شکار، تعداد متخلفان بیشتر شده تصریح کرد :با تکثیر و پرورش از یک نسل حیات‌ وحش در محدوده قرق های اختصاصی به بهره برداری از حیات وحش و شکار هایی با پروانه پرداخته و همچنین گونه‌های در معرض تهدید طبیعت از آسیب های شکار در امان خواهند بود.

دبیری تاکید کرد :آیین نامه حقوق قرق اختصاصی در سومین جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست، رئیس جمهور تصویب شد که هم اکنون مراحل پایانی درج شدن در آگهی روزنامه ها را طی می کند و پس 20 روز، این آیین نامه لازم الاجرا خواهد بود.

وی بیان کرد :با این اتفاق علاقه مندان به محیط زیست، بخش های غیر دولتی و جوامع محلی اجازه دارند تا در خارج از مناطق حفاظت‌شده چهار گانه محیط زیست به مبادرت تکثیر و اجرای بهره برداری از حیات وحش بدون نیاز به کمک دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و بخش‌های دولتی بپردازند.

وی ادامه داد: محدوده مرکزی منطقه حفاظت شده پرور در شورای عالی محیط زیست به عنوان پارک ملی شناخته شده است.

** اهدای لوح و دیپلم ذخیرگاه زیست کره به تالاب هامون

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتخاب تالاب هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره گفت: امسال طی مراسمی تالاب هامون به عنوان آخرین محدوده طبیعی کشور تحت عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو با تشریفاتی به ثبت رسید.

دبیری بیان کرد: دولت‌های متقاضی برای به ثبت رساندن یک تالاب باید برنامه مشخص و رابطه بین اکوسیستم و معیشت مردم برقرار کنند و قبل از هامون تنگه سیار و سبزکو در چهارمحال و بختیاری طی مراسمی باحضور ابتکار و نماینده دائمی ایران در یونسکو به عنوان ذخیرگاه زیست کره به ثبت رسید که براساس این مراسم نمادین بحث حفاظت از این ذخیرگاه های زیست کره آغاز شده که در واقع جزء مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست نیز بوده‌اند.

** تداوم سرشماری حیاط وحش جدی است

دبیری در خصوص بحث جدی گرفتن تداوم سرشماری حیات وحش گفت: اینکه موجودی ذخایر حیات وحش چیست و چگونه باید مدیریت و بهره‌برداری شود، طبیعتاً مناسب ترین راه حل اطلاع کامل و جامع از میزان واقعی جمعیت حیات وحش است که از سال گذشته شروع شده و تصمیم داریم تا حد امکان آن را ادامه دهیم.

وی در خصوص حفاظت مناطق از طریق سیستم و تجهیزات بروز گفت: طبق قراردادی که با هوا و فضا انعقاد کرده‌ایم، سیستم‌های سنجش از راه دور را با جدیدترین اطلاعات تعبیه خواهیم کرد تا میزان تخلفات، تغییرات حیات وحش را در مناطق چهارگانه رصد کرده و برای مدیریت بهتر آن‌ها در اختیار بگیریم.

** ورود جوامع محلی و بخش غیر دولتی مهم ترین برنامه حفاظت و مدیریت مناطق 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مهم ترین برنامه حفاظتی و مدیریتی مناطق چهارگانه حفاظتی اذعان داشت: یکی از مهم ترین برنامه‌های ما اساساً حفاظت و مدیریت مناطق با حضور جوامع محلی و بخش غیر دولتی است.

وی با بیان اینکه از 278منطقه چهارگانه حفاظتی، 44پناهگاه حیات وحش، 40پارک ملی،41 اثر طبیعی و ملی وجود دارد، گفت: سابقه حفاظت از مناطقی چون پارک ملی گلستان به سال 1342 می‌رسد و با اینکه تکنیک‌های حفاظتی تغییرکرده ولی بنیان تفکر مدیریتی، حفاظتی و بهره‌برداری پایدار به قوت خود باقی است.

دبیری تأکید کرد: حفاظت صرف باید جای خود را به حفاظت مشارکتی دهد و ما خود را با وضعیت جدید وقف دهیم که این نگاه جدید مستلزم مشارکت دادن بخش‌های غیر دولتی و توانمندسازی حفاظت مناطق از طریق مشارکت جوامع محلی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:‌ باید بدون ابزار حفاظتی و با کمک خود مردم از محدوده‌های طبیعی حفاظت کنیم که این امر علاوه بر اینکه نفعی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، بدون تردید نتیجه‌اش رضایت بخش خواهد بود. 

دبیری گفت: دستورالعمل و شیوه نامه مدیریت مشارکتی مناطق حفاظت شده با بخش غیر دولتی و با اولویت جوامع محلی آماده شده که به مورد اجرا خواهیم گذاشت.

**عدم ورود محصولات تراریخته قبل از ارزیابی مخاطرات آن
 دبیری، در مورد محصولات دستکاری شده ژنتیکی با اشاره به اینکه منشاء این قضیه کنوانسیون تنوع زیستی و بحث بیوتکنولوژیک پایدار در آن است، گفت: این موضوع به طوری که به انسان و محیط زیست لطمه نزند، مطرح شده  و به همین منظور هم پروتکل کارتاهینا چند سال بعد به تصویب رسید. 

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست این کنوانسیون را به منظور تصویب به مجلس ارائه داد و همچنین برنامه عمل آن توسط سازمان تدوین می شود. 

وی با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا در بحث محصولات دستکاری شده ژنتیکی، موضوع سلامت انسان بر عهده محیط زیست است، اظهار کرد: مجادله در مورد این محصولات در کشور بالا گرفته است. روشن است که بخشی از بدنه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال توسعه محصولات دستکاری شده ژنتیکی است. سازمان محیط زیست نیز از سوی دیگر به دنبال انجام تعهدات پروتکل کارتاهینا است. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شورای عالی ایمنی زیستی که در راس آن معاون اول رئیس جمهور قرار دارد، نظر نهایی را در این مورد اعلام می‌کند. از نظر سازمان حفاظت محیط زیست هیچ محصول دستکاری شده نباید قبل از اینکه ارزیابی مخاطرات آن صورت گیرد، به تولید انبوه برسد و در کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار