هرندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

آینده ای اسفبار در انتظار باغات پسته رفسنجان/تأمین اعتبار کرمان را از خشکسالی نجات می‌دهد

کارشناس محیط زیست کرمان گفت: ادامه روال کم آبی در استان کرمان، 110 هزار هکتار از باغ پسته منطقه رفسنجان (شمال کرمان) را در آینده‌ای نه چندان دور، درگیر وضعیت اسفباری می کند.

آینده ای اسفبار در انتظار باغات پسته رفسنجان/تأمین اعتبار کرمان را از خشکسالی نجات می‌دهدهرندی کارشناس محیط زیست کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مهمترین چالش زیست محیطی کرمان اظهار داشت: شاخص ترین چالش استان کرمان مشکل کم آبی است، به طوریکه در بسیاری از مناطق این استان از جمله شهر کرمان در برخی از فصول سال و در بعضی از روزها آب جیره بندی می‌شود.

وی تصریح کرد: بحران کم آبی منجر به افت 350 متری چاه‌های آب، ریزش بافت خاک و مسدود شدن خلل و فرج خاک شده که متاسفانه قابل جبران نیست.

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آب در مصارف کشاورزی منجر به شکل گیری چالش کم آبی استان شده، افزود: بالغ بر 70 درصد استحصال آب کشاورزی به شکل سنتی انجام شده و متاسفانه آبیاری‌ها به شکل غرقابی و با جوی های کاملا غیر استاندارد انجام می‌گیرد.

هرندی با اشاره به اینکه برخی‌ افراد استان کرمان را به صرف بیابان می‌شناسند، افزود: بر خلاف این تصور، کرمان استانی با محصولات باغی و با تولید پسته ایران و خرمای بم و جیرفت، مهمترین صادرات غیر نفتی کشور را از آن خود کرده است و به همین دلیل استفاده بیش از حد از منابع آبی در سال‌های خشک سالی، مزید علتی بر افزایش کم آبی شده و در سطح کلانی بر این استان تاثیر گذاشته است.

وی گفت: پدیده ریز گردها، مرگ و میر حیات وحش، کاهش جمعیت تنوع زیستی و پوشش گیاهی در کنار آلودگی صنایع و شکار حیوانات از دیگر مشکلات زیست محیطی کرمان محسوب می‌شود.

کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه با ادامه روال کم آبی در آینده‌ای نه چندان دور 110 هزار هکتار از باغ پسته منطقه رفسنجان (شمال کرمان) درگیر وضعیت اسفباری خواهد شد، افزود: تنها راه رهایی از آثار خشکسالی، اصلاح الگو مصرف در بخش کشاورزی ، فرهنگ سازی باغ داران و تامین اعتبار از جانب دولت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار