«حیات کاهگلی» محل پرورش فرهنگ و هنر افغانستان شد+ عکس

در ناحیه سوم کابل در یک حياط کاهگلی کانتینری برپاست‌ که محل پرورش استعدادهای فراموش شده کودکان افغانستانی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در افغانستان به رشد استعدادهای کودکان توجه زیادی صورت نمی‌گیرد؛ نه در خانواده‌ها و نه در مدارس. این امر باعث از بین رفتن استعداد کودکان در دوران کودکی‌شان شده و نیز استعدادهای نهان آن‌ها، به فراموشی سپرده می‌شود. با این همه هستند کودکانی که خود به دنبال رشد استعدادهای‌شان در تکاپو می‌باشند.

در ناحیه سوم شهر کابل، در یک حياط کاهگلی، کانتینری رنگین و دو چادر برپا است‌. برخلاف معمول در این کانتینر نه مواد خوراکی عرضه می‌شود و نه مواد سوختی! بلکه نمادی است از رشد و گسترش دامنه‌ فرهنگ و هنر در پایتخت کشور افغانستان.

«حیات کاهگلی» محل پرورش فرهنگ و هنر افغانستان شد+ عکس


«حیات کاهگلی» محل پرورش فرهنگ و هنر افغانستان شد+ عکس

چهار پنجره کوچک و یک در داخل این کانتینر را روشن ساخته است. نقاشی‌هایی که در کناره‌های آن نصب شده، منظره‌ خوش‌آیندی را خلق کرده است. وقتی داخل این کانتینر شویم،  کودکان و نوجوانان را می‌بینیم که کنار هم نشسته‌اند و همه سرگرم کارهای خود‌ هستند؛ یکی نقاشی می‌کند و دیگری تمرین موسیقی دارد. کفش‌های کودکان هنرجو، کنار در ورودی نامنظم روی هم افتاده‌اند. نمای بیرونی کانتینر با رنگ‌های سفید و آبی، نقاشی شده که پیام صلح، امید و لبخند را نمایش می‌دهد.

 پلوشه دختری ۱۰ ساله و دانش‌آموز کلاس ۴ مدرسه است. او نزدیک در کانتینر نشسته و مشغول نقاشی در ‌ دفترچه خود است. او می‌گوید به نقاشی و خطاطی بسیار علاقه دارد و مدت دو ماه می‌شود که در این کانتینر با دوستان خود برای یادگیری و تمرین می‌آید.

کانتینر مذکور خدمات فرهنگی را برای شهروندان کابل شامل تمامی رده‌های سنی فراهم می‌کند. این فعالیت‌های فرهنگی به کمک و حمایت موسسه بین‌المللی روانی ــ اجتماعی اپسو (IPSO)، راه‌اندازی شده است.

«حیات کاهگلی» محل پرورش فرهنگ و هنر افغانستان شد+ عکس

 موسسه اپسو در سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را در کابل آغاز کرد و در سال ۲۰۱۳، کانیتنرهای فرهنگی که یک بخش از برنامه‌های این موسسه می‌باشد، در شهر کابل و 6 ولایت دیگر هم‌چون بدخشان، لغمان، ننگرهار، بامیان، جوزجان و بلخ به هدف رشد فعالیت‌های فرهنگی ــ هنری برای تمامی اقشار اجتماعی به‌خصوص کودکان، به‌طور رایگان راه‌اندازی شد.

نعیم کریمی، مسئول کانتینر فرهنگی کابل می‌گوید که این کانتینر در بخش ترویج فرهنگ و رشد هنرهای خطاطی، نقاشی، موسیقی و تیاتر خدمات ارایه می‌کند.

کریمی می‌افزاید که کانتینر فرهنگی، وظیفه تسهیل‌کننده را دارد. به گفته وی این کانتینر روزانه شاهد حضور حدوداً ۲۰۰ مراجعه کننده از کودکان و جوانانی است که برای آموزش و تمرین برنامه‌های‌‌شان به اینجا می‌آیند.

«حیات کاهگلی» محل پرورش فرهنگ و هنر افغانستان شد+ عکس

فضل‌الله یکی از ریش‌سفیدان ناحیه سوم که خانه‌اش در نزدیکی کانتینر فرهنگی کابل قرار دارد، می‌گوید که وجود چنین مکان‌هایی برای ترویج فرهنگ و هنر در بین نوجوانان و جوانان، باعث آگاه شدن از فرهنگ اصیل کشور شده و هم سبب رشد استعدادهای هنری جوانان می‌شود.

او می‌افزاید که مردم این ناحیه از ریش‌سفیدان و وکیلان گرفته تا جوانان، نوجوانان و  کودکان در برنامه‌های فرهنگی و هنری این مرکز شرکت می‌کنند. به گفته این ریش‌سفید محل، بحث‌هایی که در این جلسات صورت می‌گیرد باعث می‌شود که به تضادهای فکری میان جوانان و بزرگان پاسخ دهد.

انتهاي پیام/

گزارش از محمد محمدی‌شایگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار