اوپک: درآمد نفت به کمترین میزان خود در دهه اخیر رسید

سازمان کشورهای تولید کننده نفت اعلام کرد کاهش درآمد اوپک در 10 سال اخیر، بی سابقه بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سنت لوئیس پست دیسپچ به نقل از اوپک گزارش داد سال گذشته درآمد نفت این سازمان با رقم 438 میلیارد دلار، به پایین ترین میزان خود در ده سال اخیر رسیده است و افزایش حجم صادرات، کاهش قیمت را جبران نکرده است.

دبیرخانه سازمان اوپک در وین در گزارش آماری سالیانه خود اعلام کرد سازمان کشورهای صادر کننده نفت در سال 2015 بابت فروش نفت خام و تصفیه شده، 518 میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد داشت که کمترین میزان از سال 2005 است. میزان صادرات این سازمان با افزایش 1.7 درصدی به 23.6 میلیون بشکه در روز رسید که با افزایش صادرات نفت عراق و افزایش صادرات عربستان برای فشار آوردن به رقبا، سهم سازمان در بازار نفت پابرجا ماند.

سال گذشته، باوجود سیاست عربستان سعودی مبنی بر کاهش قیمت ها برای فشار آوردن به رقبای اوپک، آمریکا میزان تولید  نفت خام خود را حفظ کرد و قیمت نفت 35 درصد کاهش یافت. از آن به بعد، قیمت نفت خام دوباره افزایش یافت و از کمترین قیمت خود در ماه ژانویه تا 90 درصد افزایش قیمت داشته است. هم زمان، کاهش مجدد تولید نفت آمریکا و اختلال در صادرات نفت کانادا و نیجریه، دست به دست هم دادند تا مازاد نفت کاهش یابد.

صادرات اوپک در سال 2015 به طور متوسط، روزانه 400 هزار بشکه افزایش داشت که برای اولین بار طی چهار سال، باعث افزایش 0.2 درصدی سهم تولید جهانی سازمان و رسیدن آن به 43 درصد شد.

اما این هم کاهش قیمت ها را جبران نکرد. کشورهای عضو اوپک در نتیجه کاهش درآمد، کمترین درآمد خود از مبلغ 99 میلیارد و 600 میلیون دلاری سال 1998 را رقم زدند. بر اساس گزارش ها، رقم فروش نفت در سال 2014، مبلغ 238 میلیارد و 100 میلیون دلار بود.

صادرات نفت عربستان سعودی، که معمولا سیاست های این سازمان را به ضرر کشورهای ضعیف تر مثل ونزوئلا و الجزیره هدایت می کند، سال گذشته به مقدار پایدار 7 میلیون و 163 هزار بشکه در روز رسید. بنا به گزارش ها، پس از آن، میزان صادرات نفت این کشور با افزایش 4.9 درصدی به 10 میلیون و 193 میلیون بشکه در روز رسید.

این گزارش نشان می دهد هم زمان با کاهش حفاری اکتشاف نفت سال آینده در کشورهای عضو اوپک، و کاهش تعداد دکل های حفاری آن به 887 عدد، این کاهش در قسمت های دیگر جهان، بیشتر بوده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار