روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی به بهبود احتمالی روابط میان تل‌آویو و آنکارا واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت روزنامه جروزالم پست در مطلبی نوشت: توافقنامه آشتی مجدد اسرائیل و ترکیه که قرار است در هفته جاری اعلام شود، تنها بر پایه منافع کوتاه‌مدت است و به دلیل فقدان قرابت ایدئولوژیک میان دو طرف، بدون تردید به شدت شکننده و آسیب‌پذیر خواهد بود.

این روزنامه در ادامه نوشت: ترکیه در شرایطی در آستانه این توافق قرار گرفته است که سیاست خارجی فاجعه‌آمیز این کشور و اصرار آن بر حمایت از نیروهای تندرو منطقه باعث افزایش بی‌ثباتی در داخل ترکیه شده و جنگ با کردها و سیل پناهجویان سوری نیز مشکلات عدیده‌ای را در داخل و خارج برای آن ایجاد کرده است. 

ترکیه در حال حاضر به دلیل حمایت از گروه‌های افراطی منطقه از جمله داعش و حماس و درگیر شدن در جنگ‌های فرقه‌ای سوریه و عراق روابط بدی با بسیاری از همسایگان خاور‌میانه‌ای خود دارد. در واقع، حمایت آشکار این کشور از گروه‌های سنی منطقه باعث تیره شدن روابط آن با محور شیعی منطقه شامل ایران، حزب‌ الهد، عراق و سوریه شده است.

افزون بر این، روابط این کشور با قدرتهای سنی منطقه مانند مصر، اردن، عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج ]فارس[ به استثنای قطر نیز به گرمی گذشته نیست.

از سوی دیگر، روابط آنکارا با اروپا نیز به دلیل مهاجرت گسترده اتباع آسیایی و خاورمیانه‌ای به کشورهای اروپایی از طریق ترکیه و تاریک بودن دورنمای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در وضع خوبی به سر نمی‌برد.

ضمن اینکه رفتار دیکتاتورمآبانه رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – و برخورد شدید او با رسانه‌ها و منتقدان داخلی نیز حمایت غرب از دولت آنکارا را طی سالهای اخیر کاهش داده است.

و اما مهمتر از همه، تیره شدن روابط ترکیه با روسیه در پی ساقط کردن یک جنگنده روسی در ماه نوامبر گذشته است؛ چراکه بیش از نیمی از گاز و حدود 10 درصد نفت موردنیاز این کشور از روسیه تامین می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت در شرایطی که سیاست خارجی اردوغان باعث شده است روابط ترکیه طی سالهای اخیر تقریباً با تمامی کشورهای مهم همسایه و منطقه تیره شود، این کشور اکنون تصمیم به بهبود روابط خود با اسرائیل گرفته است.

اما به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، تمایل آنکارا به بهبود روابط با آنکارا تنها یک تغییر تاکتیک بوده و به هیچ وجه به معنای پایان رویکرد ضدصهیونیستی این کشور نیست. از این رو، هیچ بعید نیست که آنکارا در صورت تغییر در شرایط منطقه و بهبود مجدد روابط با جهان، دوباره لفاظی‌های سابق خود را علیه اسرائیل تکرار کند. 

بنابراین، مادامیکه اسرائیل از تغییر اساسی رویکرد ترکیه نسبت به خود مطمئن نشده است، نباید به لبخند این کشور پاسخ دهد. چراکه حتی در صورت برقراری روابط دوستانه میان تل‌آویو و آنکارا نیز این روابط به دلیل تداوم مسلم حمایت‌های دولت ترکیه از حماس و اصرار آن بر رفع محاصره غزه به شدت شکننده خواهد بود.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار