اکونومیست: با کاهش بهای نفت، طلا تنها برنده همه پرسی «برکسیت» شد

اکونومیست در مطلبی به افزایش بهای طلا پس از اعلام نتیجه همه پرسی طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت اکونومیست در مطلبی نوشت: پس از اعلام نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت)، بهای طلا با افزایش چشمگیری مواجه شد. در عین حال، بهای اقلام دیگر، مانند نفت، که وابستگی بیشتری به میزان تقاضای جهانی دارد، به شدت کاهش یافت.

افزایش بلاتکلیفی اقتصادی و بحران در بازارهای جهانی، یکی از پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است که احتمالا سرمایه گذاران را به خرید هر چه بیشتر طلا ترغیب می کند. بهای این فلز گرانبها در اوایل روز 24 ژوئن (4 تیر) با 4.7 درصد افزایش نسبت به روز قبل، به 1315 دلار به ازای هر اونس رسید و بهای شمش طلا نیز 20 درصد افزایش یافت. در همین زمان، ارزش پوند به پایین ترین حد در 30 سال گذشته رسید. همین امر باعث شد سرمایه گذاران به بازار طلا به عنوان یک پناهگاه امن نگاه کنند. تحلیلگران معتقدند ممکن است بهای طلا به 1400 دلار به ازای هر اونس نیز برسد.

پس از اعلام نتیجه همه پرسی برکسیت، بهای اقلام دیگری از جمله نفت و مس کاهش یافت که بخشی از آن به دلیل وابستگی آنها به ارزش دلار است. ارزش دلار نیز در برابر دیگر واحدهای پولی افزایش یافت که این امر به افزایش بهای مواد اولیه برای غیرآمریکایی ها منجر شد.

نفت خام برنت با 4.9 درصد کاهش به 48.41 دلار به ازای هر بشکه رسید. برخی تحلیلگران برآورد کردند برنت در هفته های آتی به زیر 45 دلار در هر بشکه برسد.

آینده بهای نفت در طولانی مدت به تاثیر برکسیت بر کاهش رشد اقتصاد جهانی و میزان تقاضای نفت خام و فرآورده های تصفیه شده از آن بستگی دارد.

تحلیلگران معتقدند افزایش مصرف نفت در انگلیس به تنهایی تاثیر چشمگیری بر بهای نفت نخواهد داشت؛ اما اگر کل اروپا تحت تاثیر پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه قرار گیرد، تاثیر بیشتری بر بهای نفت را شاهد خواهیم بود. 14 درصد از کل مصرف نفت در جهان متعلق به قاره اروپاست.

با این حال تاثیر رأی خروج انگلیس از اتحادیه بر دیگر کشورهای عضو، خطر جدی تری برای آینده اتحادیه اروپا و سایر حوزه های تجاری خواهد بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار