اصفهان؛

بانو مهدیه الهی قمشه‌ای درگذشت

بانو مهدیه الهی قمشه‌ای (محقق ادبیات عرفانی) که از مشکل تنفسی و عفونت ریه رنج می برد در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدیه الهی قمشه‌ای (متولد ۱۳۱۶ خورشیدی) از سن کودکی در خدمت پدر خود مهدی الهی قمشه‌ای، به شعر و ادب علاقه‌مندو با مثنوی الاطفال آشنا شد. وی علاوه بر پدر از محضر اساتیدی همچون «جلال همایی»، «شهابی»، «صدرالدین محلاتی»، «دکتر شفق» و «محمدتقی جعفری» بهره برد.
او به تحقیق در مثنوی مولوی و تحلیل و تفسیر ادبیات عرفانی و تطبیق آن‌ها با موضوعات قرآنی می‌پرداخت و ادبیات بسیار زیادی از مثنوی را از حفظ بود، و خود هم طبع شعری و ذوق ادبی داشت.
حسین الهی قمشه‌ای و مرتضی الهی قمشه‌ای نیز برادران وی هستند.
وی سال ها با تحقیق و تفحص در مثنوی مولوی به تحلیل و تفسیر اشعار مثنوی و تطبیق آن با موضوعات قرآن کریم پرداخت و حدود 6000 بیت از ابیات مثنوی را در سینه سپرد و از بر نمود. معبد عشق، بهار عشق، کربلا وادی عشق، زندگینامه خاطرات و خلاصه دیوان حکیم مهدیه الهی قمشه ای، سیری در گلزار مثنوی و همچنین کلیات مفاتیح الجنان، از جمله کتاب های منتشر شده ای است که به قلم مهدیه الهی قمشه ای نگارش شده اند. مهدیه الهی قمشه ای دارای دو فرزند پسر با نام های فرید و فواد بود که فرزند ارشد وی، فرید در سال 91 در اثر سانحه تصادف از دنیا رفت و فرند دوم نیز در سال 94 به دلیل سکته قلبی در لندن درگذشت. فریبا قمشه ای دختر دکتر مهدیه الهی قمشه ای عضو هیئت علمی دانشگاه و استاد دانشگاه در رشته شیمی است و افشین علا نیز شاعر و داماد بانو مهدیه الهی قمشه‌ای است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.