تیم ملی والیبال ایران قرار است برای نخستین بار در تاریخ این رشته ورزشی حضور در مسابقات المپیک را تجربه کند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی والیبال ایران این روزها در حال سپری کردن تمرینات خود برای حضور در رقابت های المپیک است. 12 یار منتخب رائول لوزانو آخرین جلسات تمرینی خود را پشت سر گذاشته تا 5 مرداد ماه راهی برزیل شوند.
بلندقامتان والیبال ایران که از آن ها به عنوان نسل طلایی یاد می‌شود، دو ماه قبل و درجریان مسابقات انتخابی المپیک که به میزبانی ژاپن برگزار شد، موفق شدند با نمایشی عالی عنوان دوم رقابت ها را از آن خود کرده و برای نخستین بار المپیکی شوند.

شاگردان بلندقامت رائول لوزانو موفق شدند رویایی 50 ساله را تحقق ببخشند تا کاروان اعزامی ایران به مسابقات المپیک 2016 ریو، تیم والیبال ایران را به عنوان تنها رشته تیمی همراه داشته باشد.

رقابت‌های والیبال المپیک 2016 ریو از 16 مرداد ماه آغاز خواهد شد. جایی که ملی پوشان کشورمان به همراه یازده تیم لهستان، آرژانتین، کوبا، مصر، کانادا، ایتالیا، آمریکا ، برزیل، روسیه، مکزیک و فرانسه با یکدیگر رقابت خواهند کرد تا بتوانند یکی از مدال های خوشرنگ المپیک ریو را از آن خود کنند.

تیم ملی والیبال ایران در حالی اولین المپیک خود را از نزدیک به 15 روز دیگر آغاز خواهد کرد که در گروه دوم مسابقات با تیم‌های آرژانتین ، کوبا، مصر، لهستان و روسیه هم گروه شده است. تیم‌های برزیل، ایتالیا، آمریکا، کانادا، فرانسه و مکزیک هم در گروه اول این رقابت‌ها با یکدیگر همگروه هستند.

داستان بلندقامتان ایران در آوردگاه ریودوژانیرو

**والیبال در المپیک به روایت تاریخ

ورزش والیبال در سی و یکمین دوره مسابقات المپیک، چهاردهمین حضور خود در این رویداد مهم ورزشی تجربه خواهد کرد.

والیبال از سال 1964 و در بازی های المپیک توکیو به رشته‌های این بازی‌ها اضافه شده که  در سال 2016 برای چهاردهمین بار مسابقات این رشته ورزشی در دو گروه مردان و زنان المپیک و با حضور 12 تیم در هر گروه پیگیری می شود.

در حالی که پیش از این 38 کشور جهان حضور تیم ملی والیبالشان در المپیک را شاهد بودند ، تیم ملی والیبال ایران برای نخستین بار سهیمه حضور در این رقابت‌ها را از آن خود کرد تا سی و نهمین کشور شرکت کننده در والیبال مسابقات المپیک باشد.

تیم ملی والیبال برزیل که این دوره از مسابقات از امتیاز میزبانی هم بهره مند است، در 14 دوره مسابقات والیبال در این رقابت ها حضور داشته است. دیگر تیم‌ها مانند ایتالیا و آمریکا امسال برای یازدهمین حضور خود آماده شده‌اند، کانادا و فرانسه چهارمین حضور و مکزیک نیز در سال 1968 برای نخستین بار به مسابقات والیبال بازی‌های المپیک راه یافته بود و در سال 2016 برای دومین بار در این رقابت‌ها شرکت می‌کند.

**نکاتی کوتاه از 12 تیم حاضر در المپیک 2016 ریودوژانیرو

تیم ملی والیبال برزیل در المپیک همانند بسیاری از میدان‌های مهم والیبال جهان یکی از پرافتخارترین هاست. تیم ملی والیبال مردان این کشور در تمامی 14 دوره حضور داشته است و امسال هم میزبان است. برزیل دو مدال طلای والیبال مردان المپیک در سال های 1992 و 2004 را در پرونده دارد و در سال‌های 1984، 2008 و 2012 نیز موفق به کسب مدال نقره شده است.

تیم ملی والیبال ایتالیا در سال 2016 یازدهمین حضور متوالی خود در المپیک را تجربه خواهد کرد. تیم ملی این کشور در سه دوره ابتدایی سال های 1964 تا 1972 در بین 10 تیم شرکت کننده المپیک قرار نداشت. این کشور تا کنون به مدال طلای المپیک در والیبال مردان دست نیافته است اما دو مدال نقره (1996 و 2004) و سه مدال برنز (1984، 2000 و 2012 ) در گنجینه افتخارات خود دارد.

ملی پوشان والیبال روسیه 13 دوره حضور در رویداد بین المللی را دارند که شش دوره با نام اتحاد جماهیر شوروی، شش دوره با نام روسیه و یک دوره هم با نام (تیم المپیک) سال 1992 شرکت کردند. روس ها تنها در سال 1984 در رقابت های والیبال مردان حضور نداشتند.

روس ها 9 مدال طلا، نقره و برنز والیبال مردان را در 13 دوره حضور خود به دست آوردند که سه طلا، دو نقره و یک برنز با نام اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است و یک طلا، یک نقره و دو برنز با نام روسیه به دست آوردند.

ملی‌پوشان والیبال لهستان در ریودوژانیرو برزیل نهمین حضور خود در المپیک را تجربه خواهند کرد اما از هشت دوره قبلی تنها یک مدال طلا را در سال 1976 کسب کردند.

والیبال فرانسه قهرمان سال 2015 لیگ جهانی والیبال که در سال‌های اخیر در این رشته ورزشی مدعی شده است، امسال چهارمین حضور خود در المپیک را تجربه می‌کند و بهترین عنوان این تیم در المپیک جایگاه هشتمی سال 1988 است.

تیم ملی والیبال آرژانتین در بازی های المپیک 2016 برزیل، هفتمین حضور خود را تجربه خواهد کرد و این کشور در سال 1988 بر روی سکو سوم والیبال المپیک ایستاده است.

تیم ملی والیبال مردان کانادا دیگر تیمی است که چهارمین حضور خود در المپیک را امسال تجربه خواهد کرد و بهترین مقام این تیم در المپیک جایگاه چهارم در سال 1984 بوده است.

مردان والیبالیست کوبا درحالی در سال 2016 هفتمین حضور خود را در المپیک تجربه می کنند که در سال 1976 مدال برنز این بازی ها را به گردن آویختند.

تیم ملی والیبال مکزیک در برزیل دومین حضور خود در المپیک را تجربه می کند. این تیم در سال 1968 برای اولین بار المپیکی شد و جایگاه دهم مسابقات والیبال مردان را به دست آورد.

والیبال آمریکا نیز در ریو یازدهمین حضور خود در المپیک را تجربه می کند که این تیم سه مدال طلا در سال های 1984، 1988 و 2008 و یک مدال برنز در سال 1992 در والیبال مردان به دست آورده است.

داستان بلندقامتان ایران در آوردگاه ریودوژانیرو

**ایران تنها تیم سال اولی

در این بین  تیم ملی والیبال ایران تنها تیم حاضر در المپیک ریو محسوب می‌شود که برای اولین بار قرار است در این میدان مهم به میدان برود. نسل طلایی والیبال ایران که برای رسیدن به المپیک سال ها تلاش مستمر داشته‌اند به خوبی می‌دانند که نبرد المپیک فرصت خوبی برای عرض اندام آن‌ها محسوب می‌شود. 

بازیکنانی که در چند سال اخیر اسم و رسمی برای خود رقم زده و در تلاشند این بار با درخشش در المپیک توانمندی والیبال ایران را به رخ جهان بکشانند. آن هم در حالی که والیبال در غیاب فوتبال و هندبال و بسکتبال تنها ورزش تیمی کاروان ایران است و وظیفه خطیری به گردن دارد. 


** حریفان ایران در مرحله مقدمانی کدام تیم‌ها هستند؟

ملی پوشان والیبال کشورمان نبرد خود در مسابقات المپیک را با دیدار مقابل آرژانتینی آغاز خواهند کرد که در لیگ جهانی 2016 موفق به شکست آن شده اند. بدون شک پیروزی در دیدار نخست می‌تواند شرایط روحی تیم را برای ادامه راه مستحکم کند.

لهستان دومین حریف شاگردان لوزانو خواهد بود. تیمی که در سال گذشته نتوانست در تورنمنت های مهم نتایج درخشانی کسب کند و به نظر می‌رسد با لهستان سال های قبل کمی تفاوت دارد. با این حال شاگردان استفان آنتیگا همیشه خطرناک خواهند بود. کوبا و مصر دو حریف بعدی ملی پوشان ایران در المپیک خواهند بود. 

دو تیمی که نمی‌توان پیش بینی دقیقی از دیدارشان با ایران داشت. کوبایی ها به دلیل برخی مشکلات حاشیه ای با تغییرات گسترده در نفرات راهی ریو می‌شوند و مصر هم همواره یک تیم غیر قابل پیش بینی محسوب می‌شود. آخرین حریف ایران در مرحله مقدماتی مسابقات المپیک قهرمان المپیک پیشین است. ایران و روسیه در گام پایانی رقابت های مقدماتی به مصاف هم خواهند رفت. دیداری که بدون شک برای شاگردان لوزانو آسان نخواهد بود.


**برنامه کامل تیم ملی ایران در المپیک 2016 ریو به شرح زیر است:

یکشنبه 17 مردادماه: ساعت 22 و 35 دقیقه: آرژانتین – ایران

سه شنبه 19 مردادماه: ساعت 17 و 5 دقیقه: لهستان – ایران

پنج شنبه 21 مردادماه: ساعت 9 و 30 دقیقه: کوبا - ایران

شنبه 23 مردادماه: ساعت 9 و 30 دقیقه: مصر - ایران

دوشنبه 25 مردادماه: ساعت 15: روسیه – ایران

نحوه برگزاری مسابقات والیبال در المپیک 2016 ریو  به این صورت است که در پایان دور مقدماتی از هر گروه چهار تیم نخست به مرحله بعدی صعود می‌کنند. مراحلی که به صورت حذفی برگزار می‌شود. پس از آن مرحله نخست حذفی از روز چهارشنبه 27 مردادماه با چهار دیدار پیگیری خواهد شد و تیم های فاتح به مرحله نیمه نهایی صعود می‌کنند. مراحل نیمه نهایی و نهایی این رقابت‌ها نیز روز های جمعه و یکشنبه 29 و 31 مردادماه برگزار خواهد شد.

گفتنی است تیم ملی والیبال ایران با ترکیب سعید معروف، مهدی مهدوی، سید محمد موسوی، عادل غلامی، مصطفی شریفات، شهرام محمودی، امیرغفور، حمزه زرینی، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، میلاد عبادی پور و مهدی مرندی در مسابقات المپیک حضور خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
از اين همه توجه و تلاش به حوزه ورزش واليبال و پوشش كامل خبري تشكر و قدرداني مي كنم!
خدا قوت!
آخرین اخبار