در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

وجود آزولا و سنبل آبی در پایتخت/با فروشندگان گونه های گیاهی مهاجم برخورد قانونی نمی شود

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: در بازار تجریش و برخی ایستگاه‌های مترو و بزرگراه‌ها، خرید و فروش گیاهان مهاجم و خطرناک سنبل آبی و آزولا مشاهده شده است.

وجود آزولا و سنبل آبی در پایتخت/با فروشندگان گونه های گیاهی مهاجم برخورد قانونی نمی شود
محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وجود گیاهان مهاجم و غیر بومی آزولا و سنبل آبی در پایتخت، اظهار داشت: کارشناسان محیط زیست بر اساس گزارشات دریافتی از مردم تهران نمونه‌هایی از گیاهان آزولا و سنبل آبی را مشاهده کرده‌اند.

وی افزود: به دنبال بررسی کارشناسان، خرید و فروش آزولا و سنبل آبی در بازار تجریش، ایستگاه مترو فردوسی و خیابان‌ها بزرگراه رسالت،مشاهده شده است.

بازگیر درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای مقابله با این گونه گیاهان بیان داشت: ضمن اطلاع و مکاتبه با شورای شهر، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شهرداری و فرمانداری در خصوص مشاهده سنبل آبی و آزولا در مناطقی از پایتخت، نسبت به تبعات خطرناک گیاهان مذکور، توصیه‌های لازم را نیز اعلام کرده ایم.

وی تاکید کرد: از مردم خواهشندیم، از خرید و فروش و رها کردن، گونه‌های غیر بومی و مهاجم در بستر رودخانه‌ها و طبیعت به شدت خودداری کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران بیان داشت: متاسفانه هیچ مورد و پیگیری قانونی در خصوص برخورد با فروشندگان و خریداران گونه‌های مذکور وجود ندارد و نهایت برخورد ما، به امحای این گونه‌های ختم می‌شود.

بازگیر با بیان اینکه ورود هر گونه‌ گیاه خارجی نیازمند اخذ مجوز مربوطه از جهاد کشاورزی است، افزود: متاسفانه برخی گونه‌ها همچون سنبل آبی و آزولا بدون اطلاع و مجوز از موسسه حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور شده و مشکلات عدیده‌ای را برای زیستگاه‌هایی همچون تالاب انزلی فراهم می کنند.

وی درباره خصوصیات این گیاهان تصریح کرد:‌ گیاهان غیر بومی همانند آزولا و سنبل آبی، به سرعت رشد کرده و با در اختیار گرفتن مجموعه، اجازه زندگی را از گونه‌های بومی منطقه سلب می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت:‌ این گیاهان برخلاف زیبایی ظاهری به لحاظ تخریب و نابودی زیستگاه‌‌‌‌ها و خزانه ژنتیکی بسیار خطرناک هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار