باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ناله دریای خزر از هجوم زباله‌ها/ پسماندها ساحل دریا را زخم می‌کنند

انتقال زباله ها از حواشی رودخانه ها به بخش ها و محدوده هایی از نوار ساحلی گیلان از نمونه تهدیدات زیست محیطی به شمار می رود که لزوم چاره اندیشی برای مهار وکنترل آن احساس می شود.

ناله دریای خزر از هجوم زباله‌ها/ پسماندها ساحل دریا را زخم می‌کنند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،چندی پیش عکسی در سایت های خبری و شبکه های مجازی و اجتماعی منتشر و دست به دست شد که پراکندگی سرنگ های آلوده را در ساحل دریای خزر به تصویر می کشید.

انتشار و انعکاس این تصاویر ،ظن دفع نامناسب زباله های عفونی را به ذهن متبادر می کرد، موضوعی که از سوی مسئولان ذیربط تکذیب شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی،عکس منتشر شده در سایت های خبری را مربوط به معتادان تزریقی عنوان کرد،البته این تکذیبیه نافی دفع زباله های عفونی بصورت غیر استاندارد و غیر ایمن در ساحل دریای خزر نبوده و نیست.

 براساس گزارشات واصله،گیلان از 8 مرکز دفن پسماند ساحلی برخوردار است که با فاصله اندکی از محدوده ساحلی فعالیت می کنند.

به عنوان نمونه،مرکز دفن زباله های شهری در آستارا،قریب به 500 متر از دریا فاصله دارد،مرکز دفع پسماند تالش نیز به بخش ساحلی دریا نزدیک است و به نوعی جانمایی آن را می توان چسبیده به نوار ساحلی عنوان کرد.

اما دغدغه اصلی به قرابت و نزدیکی فاضلاب های شهری،بیمارستانی و پسماندهای صنعتی با برخی از رودخانه های در جریان گیلان معطوف می شود.

 مسیر رودخانه ها و همجواری زباله های شهری و صنعتی و بالا بودن سطح آب رودخانه ها در مقایسه با آب دریا، شرایطی را ایجاد کرده که نفوذ و ورود پساب ها را به دریای مذکور تسهیل می کند.

*عدم مدیریت 300 کیلوگرم از زباله های عفونی استان گیلان

قربانعلی محمد پور،مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به عدم مدیریت صحیح و اصولی بر روی 300 کیلوگرم از زباله های عفونی خطه مذکور عنوان می کند:34 بیمارستان شامل 25 واحد دولتی و 9 واحد خصوصی در استان فعال هستند که از این تعداد،31 بیمارستان به سیستم امحای پسماند عفونی مجهز و سه بیمارستان فاقد تجهیزات مورد نیاز در این خصوص هستند و مجموع این بیمارستان ها قریب به 7 تُن پسماند عفونی تولید می کنند.

براساس اظهارات این مقام مسئول که در برخی رسانه ها و جراید منتشر شده،بخش خصوصی فعال در این حوزه،به دلیل برخورداری از تجهیزات مربوطه(همچون اتوکلاو)قادر به امحای 25 درصد از زباله های عفونی بیمارستان ها است که در مناطق لاکان و شفت امحا می شوند.

در این میان باقی زباله های عفونی تحویل مدیریت شهری می شود و شهرداری موظف است زباله های مذکور را به مراکز دفن تعیین و مشخص  شده منتقل کنند.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان می گوید:به دانشگاه علوم پزشکی این خطه نیز مکتوب ابلاغ شده که نسبت به برخورداری بیمارستان های تازه تاسیس به تجهیزات مرتبط با بی خطر سازی زباله ها دقت نظر لازم لحاظ شود و از مراکز درمانی که فاقد این تجهیزات هستند بهره برداری نشود.

وی در خصوص وجود زباله ها در سواحل دریای خزر نیز معتقد است نظارت کامل بر امحا لحاظ می شود و آنچه که بعضا از غوطه ور بودن زباله ها در سواحل به گوش می رسد،مربوط به سرازیر شدن زباله ها و آلودگی ها به رودخانه ها و به تبع انتقال آن از مسیر جاری این رودها به سواحل دریای خزر می شود.

*نظارت بر زباله های عفونی با جدیت لحاظ شود

شاهرخ یوسف زاده،رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نیز با تکذیب عدم امحای زباله های عفونی و انتقال آن به سواحل دریای خزر می گوید:زباله های بیمارستانی پس از بی خطر شدن از مراکز درمانی خارج می شوند و از سالهای گذشته نظارتی دقیق و اصولی بر این حوزه اعمال شده است.

اگرچه تکذیبیه مسئولان ذیربط این استان در خصوص عکس هایی که چندی پیش در برخی رسانه ها،سایت های خبری و شبکه های اجتماعی منعکس شد،مسرت بخش و امیدوار کننده به نظر می رسد،اما می طلبد ساز وکاری طراحی شود تا نسبت به پاکسازی مستمر زباله ها از حاشیه رودخانه ها و افزایش و تقویت پایش ها و گشت های مستمر در محدوده پیرامونی رودخانه ها اقدامات لازم عملیاتی شود،در غیر اینصورت سواحل بزرگترین دریاچه جهان در نوار ساحلی این مرز و بوم با بحرانی جدی مواجه خواهد شد که زیبنده این کشور نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
جلبک ها و باکتری هایی که آلودگی دریا را تجزیه میکنند
آخرین اخبار