باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ایجاد 8 میلیون شغل به واسطه انرژی‌های پاک/زمان حرکت به سوی انرژی‌های نو نرسیده است؟

استفاده از انرژی های نو در جوامع توسعه یافته از تدابیری به شمار می رود که مزایا و ثمرات آن در ابعاد گوناگون متجلی می‌شود،امری که در طول سنوات اخیر در کلانشهری همچون تهران کلید خورده اما روند کندی را طی می‌کند.

ایجاد 8 میلیون شغل به واسطه انرژی‌های پاک/زمان حرکت به سوی انرژی‌های نو نرسیده است؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،از مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر لزوم بهره گیری مدیریت شهری از انرژی های نو در این کلانشهر،بیش از یکسال می گذرد.

بر اساس این مصوبه،شهرداری مکلف شد بستر و زمینه لازم را برای استفاده از انرژی های نو همچون آبی،بادی، زمین گرمایی،پیل سوختی و...فراهم کند.

محل استفاده و بهره گیری از چنین انرژی هایی نیز در عرصه های گوناگون شهری همچون پارک ها،بوستان ها،حوزه حمل ونقل عمومی،ابنیه و...قابل تعریف است.

*  تامین 20 درصد از انرژی بوستان های تهران تا دو سال آینده

چندی پیش رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران در گفتگویی به نصب سلول های خورشیدی در بوستان ها،اشاره کرد که بر مبنای این تصمیم،مقرر است تا دو سال آینده قریب به 20 درصد از انرژی مورد نیاز چنین اماکنی از محل انرژی های نو و پاک تعریف شده،میسر شود.

البته اخیرا با اقدامات عملیاتی مدیریت شهری،20 درصد از انرژی مورد نیاز ایستگاه ها و پایانه های اتوبوس،علائم راهنمایی و رانندگی،میادین میوه و تره بار،سرویس های بهداشتی عمومی،آرامستان ها،غرفه های بازیافت و...از منابع و انرژی های نو تامین می شود که تا پایان برنامه دوم توسعه شهرداری،این میزان به 80 درصد ارتقا خواهد یافت.

بر اساس اظهارات گلمکانی(رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران)مقرر است سالانه 4 درصد از انرژی ساختمان های شهرداری تهران از طریق انرژی های تجدید پذیر و در پایان در مجموع 16 درصد از کل انرژی مصرفی ساختمان مذکور بواسطه چنین انرژی هایی تامین شود.

* تامین انرژی از پسماند در پایتخت

امروزه از طلای کثیف بهره های بسیاری حاصل می شود که یکی از مزایا و ثمرات آن به عرصه های تامین انرژی باز می گردد،امری که در کشورهای پیشرفته جهان متداول است و در شهر تهران نیز به عنوان دستور کار جدی مد نظر مدیران و مسئولان دستگاه های ذیربط قرارگرفته است.

طرح هایی مانند نیروگاه هاضم آبعلی از نمونه اولویت های پیش بینی شده در این ارتباط است که به اعتقاد زهره حسامی(رئیس اداره مدیریت انرژی ستاد محیط زیست شهرداری تهران)،تلاش می شود در چنین طرح ها و پروژه هایی مشارکت بخش خصوصی نیز لحاظ شود،طرح های مطالعاتی متعددی نیز برای نصب سلول های خورشیدی در مجتمع آرادکوه مد نظر قرار گرفته است.

تاکنون قریب به 765 چشمه سرویس بهداشتی نیز به آبگرمکن های خورشیدی تجهیز شده اند که به این میزان باید 5 هزار و 200 چراغ روشنایی((سولار))در بوستان های شهر تهران افزود که مجموعه این اقدامات علاوه بر صرفه جویی سازنده در منابع انرژی نقش قابل توجهی نیز در سلامت زیست محیطی ایفا می کند.

مقرر است استفاده از انرژی های نو در اماکن زیرساختی همچون متروی تهران و حوزه تامین آب نیز لحاظ شود که تحقق آن گامی مثبت و سازنده به شمار می رود و در سال های آینده دستاوردها و ثمرات آن به نحو بارزتری ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

*ایجاد بیش از هشت میلیون شغل به واسطه انرژی های پاک

بسیاری از افراد معتقدند که حضور انرژی های پاک با نگرانی از دست رفتن شغل افراد فعال در صنایعی مانند پتروشیمی همراه خواهد بود ولی آمارهای رسمی منتشر شده خبر از فناوری کاملا متضاد را با این دیدگاه می دهند. به تازگی آژانس انرژی های پاک ایره نا (IRENA)در امارات متحده عربی گزارش های دقیقی را درباره وضعیت استفاده از انرژی های تجدید پذیر در جهان منتشر کرده است که به واسطه آن می توان دریافت که این انرژی ها علاوه بر کمک به محیط زیست به عنوان منابع بسیار مناسب اشتغال زایی نیز عمل کرده اند.

بر اساس این گزارش مشخص شده است که استفاده از انرژی تجدید پذیر در سطح جهانی موجب شده است تا تعداد هشت میلیون و یک صد هزار نفر بتوانند از این راه به کسب درآمد بپردازند.

امید آن می رود طرح ها و پروژه های انجام شده تاکنون( با عنایت به موقعیت طبیعی و جغرافیایی ایران)در حوزه های متعدد دیگری نیز عملیاتی شود که یقینا برخورداری از 300 روز آفتابی و ظرفیت های موجود در بخش انرژی بادی فرصتی است که نباید به سادگی از دست برود و می توان با برنامه ریزی اصولی و مدون به نتایج در خور شایسته ای در این عرصه نائل شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار