باقرزاده کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

عطش خلیج میانکاله در کنار دریای خزر/ برای جلوگیری از احیای غیر اصولی در تلاش هستیم

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: احیای میانکاله به صرف لایه روبی و انتقال آب خزر کاری غیر اصولی و خسارت آفرین است.

عطش خلیج میانکاله در کنار دریای خزر/احیای میانکاله غیر اصولی است
مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خلیج میانکاله اظهار داشت: آب خلیج میانکاله به دلایل پایین آمدن آب دریای خزر و کاهش ورودی آب‌های شیرین از رودخانه‌های ارتفاعات البرز با کاهش چشمگیری مواجه شده است. 
 
وی افزود: در حال حاضر 20 درصد از مساحت خلیج میانکاله خشک شده و ما برای ممانعت از احیای غیر اصولی آن در تلاش هستیم. 
 
معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:‌ اگر بدون مطالعات علمی و تحقیقات میدانی، تنها به لایه‌روبی و سوق دادن آب شور دریای خزر به سمت این خلیج اقدام کنیم، به احتمال زیاد کارکرد اکولوژیکی آن دچار عواقب جبران ناپذیری خواهد شد. 
 
باقرزاده کریمی با بیان اینکه شوری آب خلیج میانکاله با شوری آب دریای خزر برابر نیست، بیان داشت: بخش زیادی از آب خلیج میانکاله، آب شیرین رودهای بالا دست است، بنابراین احیای این تالاب به صرف هدایت آب دریا، خاصیت زیستگاهی( تخم‌ریزی ماهیان خزر و پرندگان) این منطقه را تخریب خواهد کرد. 
 
وی ادامه داد: تعیین مقدار شوری تالاب میانکاله، تراز آب و مقدار آب شیرین بالا دست از جمله عوامل تاثیر گذار و مهمی است که باید در احیای این تالاب در نظر گرفته شود. 
 
معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه به لحاظ اکولوژیکی اتفاق بسیار وحشتناکی در بستر تالاب میانکاله رخ نداده و وضعیت بحرانی نیست، گفت: توجه و احیا به کاهش حجم آب‌های شیرین بالادست، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز حفر شده که تعداد آنها زیاد است و ممانعت از تغییر کاربری و پیشروی کشاورزان به سمت اراضی خشک شده تالاب، از جمله موارد حائز اهمیت و نگران ساز تالاب میانکاله است. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار