ضرورت اجرای کامل برنامه‌های آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول

سند تحول بنیادین با توجه به قوانین در نظر گرفته شده برای آن هرچه سریعتر در نظام آموزشی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در میز گردی که با عنوان سند تحول بنیادین که در حاشیه اجلاس سی و سوم در حال برگزاری است، با بیان اینکه سند تحول بنیادین در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته، گفت: با اجرای متوازن این سند و فراهم شدن زیرساخت‌ها به سمت تحقق هرچه بهتر برنامه آموزش و پرورش حرکت می‌کنیم.

وی افزود: در چشم‌انداز پیش‌رو در برنامه هفتم توسعه اجزا و ارکان این سند دیده می‌شود و بحث تبادل نظر در خصوص سند تحول بنیادین به اجرای هر چه بهتر آن کمک می‌کند.

در ادامه این میز گرد مخبر دزفولی‌ رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین بیش از یک دهه پژوهش انجام شده، اظهار کرد:  برای اجرای هرچه بهتر آن بررسی های فنی مورد توجه قرار گرفته علاوه بر آن گروه‌های مختلف علمی ابعاد مختلف این طرح را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دارای سند ملی است که مبتنی بر ارزش‌های کشور شکل گرفته و برای اجرایی شدن آن نیاز به نقشه راهی است و برای اجرای سند تحول این طرح انجام شده است.

مخبر دزفولی‌ اظهار کرد: چنانچه نقشه ‌راهی برای اجرای سند تحول دیده نمی‌شد اجرای آن امکانپذیر نبود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه با اجرای سند تحول بنیادین گام‌های بزرگی برای دیگر اهداف آموزشی برداشته می‌شود، بیان کرد:‌ جایگاه معلم،دانش آموز و ارزشگذاری به این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تبدیل جریان رایج حافظه محور به تعلیم و تربیت اخلاق مصور را از نیازهای اهداف آموزشی به شمار آورد و گفت:‌ با اجرای این سند هدف مذکور محقق می‌شود.

در ادامه کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص سند تحول بنیادین گفت: این سند یکی از مطالبات بزرگ انقلاب اسلامی بوده که پیگیری‌های مختلفی برای تصویب و اجرایی شدن درست آن انجام شده که این موضوع نیازمند نگاه ویژه مجلس، دولت و رسانه‌ها است.

جلالی عنوان کرد: سند تحول برای متحول کردن نیروی انسانی و ساختن آینده درست کشور برنامه‌های مختلفی دارد که انسجام و وحدت در اجرا شدن آن نقش موثری دارد. همچنین لازم است دستگاه‌های تبلیغاتی اشاره بیشتری به سند تحول و شان آن داشته باشند تا خانواده‌ها با آگاهی همکاری بیشتری با آموزش و پرورش داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش کمی و ارتقای کیفی آموزشی از طریق توسعه فضا، امکانات، بی‌سوادی و بازنگری در سیستم آموزشی کشور میسر است که در این زمینه باید نهادهای گوناگون دولت و مردم نسبت به تکالیف مقرر وظایف خود را به درستی انجام دهند چرا که اجرایی شدن سند تحول و استقرار نظام تضمین کیفیت فقط با همکاری و هماهنگی همگان میسر است.

جلالی با اشاره به برنامه ششم توسعه بیان کرد: اجرای سند تحول در برخی از موارد به قانونگذاری و در برخی دیگر نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد که تعیین سن افراد لازم التعلیم، طرح تربیت معلم و نیروی انسانی، تخصیص بیشتر منابع مالی، تنوع آن و بازنگری در قانون استان‌ها به جهت تقویت هویت اسلامی و ملی دانش آموزان از جمله موضوعات مطرح در حیطه قانونگذاری سند تحول بنیادین به شمار می‌رود.

وی افزود: احیای معاونت پرورشی و فرهنگی و آموزش های کاربردی از جمله مواردی است که به تدوین برنامه های مختلف نیازمند است و ما به عنوان دستگاه قانون گذار باید ابتکار عمل لازم را در قانون گذاری و برنامه ریزی به دولت نشان دهیم که دنبال رو آن کارگروه های مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهش های شورای اسلامی به جهت بازنگری قوانین ذیل سند تحول برگزار شده است.

در ادامه نوید ادهم دبیر کل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون برای اجرایی شدن سند تحول سه گام تدوین و تصویب، آماده سازی، زمینه سازی و اجرای آن انجام شده که در این بازه زمانی باید بستر سازی در حوزه های حقوقی و قانونی، نیروی انسانی، مالی و اداری، فرهنگی و اجتماعی به درستی انجام شود همچنین پیام سند تحول به درستی به مردم انتقال پیدا کند که در حوزه بستر سازی فرهنگی و اجتماعی، رصد قوانین و مقررات به جهت همسویی با سند تحول، بازنگری و تدوین برنامه های مختلف برای شش زیر نظام منابع درسی، تامین فضا، تجهیزات و فناوری، پژوهش و ارزیابی، راهبری و مدیریت، تربیت معلم و تامین نیروی انسانی، تامین و تخصیص منابع مالی از جمله موارد مصرف در این حیطه به شمار می رود که این برنامه ها چشم انداز 5 ساله‌ای را می طلبد.

مانع "کنکور" از سر راه آموزش و پرورش برداشته شود
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به کنکور سراسری و برخی آسیب‌های آن گفت: یکی از عوامل مهم که اجازه نمی‌دهد تا تربیت شش گانه مورد تاکید در سند تحول، محقق شود، کنکور سراسری است.

وی با اشاره به شاخص های سنجش همسویی و وفاداری برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش با سند تحول عنوان کرد: میزان چرخش آموزش و پرورش در نظام آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی، میزان چرخش فرآیند تربیت از حافظه محوری به کسب شایستگی‌ها و مهارت‌ها، میزان گرایش به کاهش تمرکز در فرآیند تصمیم سازی، تصمیم گیری و افزایش مشارکت عوامل موثر در آموزش و پرورش از مواردی است که برای سنجش و ارزیابی آن مورد بررسی قرار می گیرد.

در ادامه بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در خصوص حوزه فعالیت خود در سند تحول بنیادین عنوان کرد: برنامه ی درسی ملی نقش کلانی در وضعیت آموزشی کشور و تحقق اهداف تربیتی و آموزشی دارد که جهت گیری های سند تحول بر اساس آن صورت می گیرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش با اشاره به تولید و تعیین محتوای آموزشی بیان کرد: سیاست های مختلفی برای تغییر رویکرد بسته های آموزشی، مواد رسانه‌ای و تولید اسناد فرا‌دستی بسته‌های آموزشی انجام شده که این موارد نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

وی با اشاره به عدم کفایت کامل برای تامین زیر ساخت های آموزشی در سال 92 بیان کرد: راهبردهای مختلفی برای مواجه با این مشکل در نظر گرفته شده که توسعه زیر ساختها ، استفاده حداکثری از ظرفیت و مشارکت استانها، توسعه همکاری های علمی و آموزشی با دانشگاه ها، تشکیل تیم های مطالعاتی جهت تولید اسناد از جمله آن‌ها است که مدیریت بهینه و افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مجموعه تولیدات آموزشی باید رویکرد فرهنگی و تربیتی ایجاد شود که اهتمام کارآفرینی در درس کار و فناوری، فرهنگ ایثار و شهادت، توجه به سیاست های جمعی، زیست محیطی و رسم الخط فارسی دنباله رو آن است و هر ساله 2 پایه تحصیلی تغییر محتوای تحصیلی دارد که پایه دهم نقطه عطف آن است و در این زمینه رسانه های آموزشی و کتابهای متعددی برای تحقق اهداف تولید شده است.

محمدیان عنوان کرد: آموزش معلمان در پایه دهم بسیار اساسی است که افزایش قابلیت اجرایی زمانی میسر است که معلمان در آموزش های ضمن خدمت حضور فعال به عمل آورند که این اقدام می تواند گامی برای بهتر اجرایی شدن سند تحول باشد.

مددی مشاور وزیر با اشاره به مهمترین اقدامات سند تحول عنوان کرد: مهمترین تصمیم ها در تدوین برنامه ریزی های متعدد نظام آموزش و پرورش است که این برنامه مستلزم روند درست زیر نظام ها است.

وی با اشاره به اقدامات بهینه در راه سند تحول عنوان کرد: چگونگی اجرای سند احول بنیادی 131 راهکار دارد و نقشه راه، مبنای تدوین برنامه های 95 آموزش و پرورش است و فرصتی را برای اجرای سازمان و تکالیف عمومی به وجود آورد که مراحل قانونی طبق روال و فازهای مطالعاتی انجام شود.

مددی ادامه داد: تشکیل شورای راهبری برای سیاست گذاری اجرای راهکارهای سند تحول انجام شده که در وزارت آموزش و پرورش بر اساس برنامه ششم کاری جز این تکلیف نیست و همه حوزه ها باید فعالیت های مختلفی در اجرایی شدن سند انجام دهند.ستادهای راهبری به منظور بکارگیری ظرفیت های زمینه ساز اجرایی سند تحول و گسترش فرهنگ تحول آفرینی انجام شده که این موضوع از جمله اقدامات جدی برنامه آموزشی و کاربردی این اجرا است.

فانی عنوان کرد: برنامه های توجیهی برای عوامل آموزش و پرورش در شورای راهبری سند به تصویب رسیده که نقشه راه از 2 سال پیش اجرایی شده و از سال 95، 156 برنامه مبتنی بر سند است و هیچ بخشنامه ای در کمیته مستند سازی نشده مگر اینکه مبتنی بر نقشه راه باشد و اجرای سند تحول نیاز به همکاری سایر نهادها دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار