استان گلستان پیشگام در زمینه پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر

رییس مرکز بهداشت استان گلستان با اشاره به شیوع تالاسمی در کمربند شمالی، گفت: طی پنج سال اخیر هیچ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در استان گستان گزارش نشده است.

دکتر محمدرضا هنرور معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در راستای معرفی فعالیت های استان گلستان برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، گفت: با توجه به قرارگیری استان گلستان روی کمربند سرطان مری، از 10 سال پیش طرحی برای ارزیابی سرطان‌های گوارش در استان شکل گرفت.

وی از شناسایی هفت عامل خطر در این طرح خبر داد و افزود: بر اساس این طرح، پروژه‌ای مداخله‌نگر تدوین شد که اکنون در حال آماده‌سازی و سپس ارائه آن برای اجرا در کشور هستیم.

معاون بهداشتی استان گلستان با اشاره به تدوین سند استانی مبتنی بر سند کشوری در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، اظهار داشت: در این سند به شناسایی عوامل خطر بیماری هایی از قبیل دیابت، فشار خون، بیماری های روحی و روانی، تصادفات و غیره پرداخته می شود.

وی در ادامه از اجرای طرح ایراپن در 4 استان کشور خبرداد و افزود: ایراپن طرحی از طرف سازمان بهداشت جهانی است که با مداخله در ریزفاکتورها، درصدد کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان، دیابت و غیره به ویژه در سنین 30 تا 60 سال است.

هنرور میزان شیوع دیابت در گلستان را 4.1 درصد عنوان کرد و گفت: در تمام روستاهای گلستان غربالگری دیابت بسیار فعال بوده و تاکنون یک سوم جمعیت استان بیماریابی شده است.

معاونت بهداشتی استان گلستان هم چنین از شیوع 6.1 درصدی بیماری فشار خون در استان خبرداد و بیان کرد: بر اساس آمار سال 95، 2 هزار و 238 بیمار مبتلا به فشار خون در استان وجود دارد.

وی با اشاره به مراقبت های ژنتیکی شدید در استان گلستان، اظهار داشت: باتوجه به شیوع گسترده تالاسمی در کمربند شمالی، سیستم مراقبتی بسیار فعالی برای کنترل آن در نظر گرفته شده و با شناسایی جنین های مبتلا سقط درمانی انجام می شود. بر همین اساس، طی 5 سال اخیر هیچ بچه مبتلا به تالاسمی ماژور متولد نشده است.

هنرور شیوع دیابت در غرب استان را بالاتر دانست و یادآور شد: دیابت به دلیل ایجاد مشکلات کلیوی، نیاز به آزمایش های منظم برای بررسی پروتئین ادرار در بیماران مبتلا دارد که انجام این آزمایش‌ها در برنامه های بهداشتی استان لحاظ شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار