همزمان با برگزاری مراسم دعای عرفه؛

هلال احمر آماده خدمت رسانی به 70 هزار زائر کربلا/ تیم‌های درمانی در بین‌الحرمین مستقر می‌شوند

پیش بینی ها از حضور 70 هزار نفری زائران در کربلا برای دعای عرفه حکایت دارد و به همین منظور تیم پزشکی هلال احمر در این شهر آماده خدمت رسانی هستند.

هلال احمر آماده خدمت رسانی به 70 هزار زائر در مراسم دعای عرفه کربلابه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، میر مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلای معلی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود ۶۰ تا ۷۰ هزار ایرانی در مراسم عبادی روز عرفه در کربلا شرکت کنند، گفت: به دنبال رایزنی برای زیرپوشش بیمه رفتن تمامی زائران در عتبات عالیات هستیم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر خدمات ارزنده ای به زائران در عتبات به خصوص در ایام خاصی چون اربعین، عاشورا، نیمه شعبان و اکنون برای نخستین بار در اربعین، ارائه می‌کند، اظهار داشت: توجه به شرایط خدمت رسانی هلال احمر به زوار به خصوص در زمینه تامین مکان مناسب برای ارائه خدمات درمانی و تامین شرایط مناسب اسکان و استقرار پزشکان خدوم همکار این نهاد مردمی در کربلا ضروری است.

وی با اشاره به اینکه شایسته نیست پزشکان همکار هلال احمر در شرایط کنونی در کربلا برای ارائه خدمت به زائران، زندگی کنند، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر باید گزارشی از دشواری‌های پیش رو و نیازهای خدمت دهی بهتر به هموطنان در کربلا تهیه کند تا از این طریق گزارشی جامع برای رفع مشکلات، به دولت، ارائه کنیم.

سر کنسول ایران در کربلای معلی با اشاره به اینکه به دنبال رایزنی برای زیرپوشش بیمه رفتن تمامی زائران در عتبات عالیات هستیم، تا همانند زائرانی که زیر پوشش شمسا هستند، همه زائران بتوانند به صورت رایگان از خدمات درمانی هلال احمر بهره برند.

وی گفت: به علاوه از آنجا که اکنون 400 خانواده ایرانی در کربلا اقامت دارند، لذا در حال رایزنی برای پوشش بیمه ای این افراد هستیم.

حسینیان همچنین درباره شمار زائران ایرانی کربلا در روز عرفه، اظهار کرد: امسال تعداد زائران دو برابر سال گذشته بوده و لذا امکانات ورود و اسکان 50 تا 60 هزار زائر در روز عرفه در کربلا فراهم شده است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی هلال احمر ایران و عراق شرایط مناسب ارائه خدمات درمانی به زائران در حرم امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام فراهم شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود 60 تا 70 هزار ایرانی در مراسم عبادی روز عرفه در کربلا شرکت کنند.

*آماده باش پزشکان هلال احمر در کربلا

علی حیدری، معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اعلام کرد: تیم درمانی جمعیت هلال احمر ایران در روز عرفه در ١٠ نقطه از حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به منظور ارائه خدمات درمانی به زائران مستقر شده است.

حیدری گفت: امروز و همزمان با روز عرفه، تیم ویژه درمانی هلال احمر شامل ٢٤ پزشک و پرستار برای نخستین بار در حرم حضرت عباس و امام حسین علیهماالسلام، به منظور ارائه خدمات درمانی مناسب به زائران مستقر شده است.

وی ادامه داد: تمامی کادر پزشکی در مرکز درمانی هلال احمر ایران در کربلا شامل ٥٤ پزشک و پرستار نیز امروز در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت نیاز به عنوان پشتیبان نیروهای خدمت‌رسان در حرم نیز وارد عمل شوند.

به گفته معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، مقرر شده است تا کادر درمانی هلال احمر تا زمان خروج و کاهش حجم زائران و بازگشت کربلا به شرایط عادی جمعیتی، در آماده‌باش کامل بمانند.

*مراجعه بيش از ٨ هزار زائر به درمانگاه ها با نزديك شدن به عرفه

نماينده مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر در عتبات عاليات با اظهار اميدواري نسبت به اينكه مجتمع درمانی - رفاهی هلال احمر در كربلا تا يكسال و نيم آينده قابل بهره برداري شود، اعلام كرد: در اين مجتمع با تمامي امكانات تخصصي درماني؛ خدمات بيمارستاني جامعي و به خصوص خدمات اورژانسي ويژه اي به زائران اباعبدالله الحسين ( ع) ارائه خواهد شد.

سيد حميد كمالي، همچنين با اعلام اينكه مقرر شده است تا درمانگاه ولايت هلال احمر ايران در نجف اشرف نيز تبديل به بيمارستان شود، گفت: پس از اخذ مجوز، محل درمانگاه ولايت را پس از اربعين امسال تخريب كرده و براي ساخت و راه اندازي بيمارستان اقدام خواهيم كرد.

وي همچنين با اشاره به افزايش آمار مراجعات به درمانگاههاي هلال احمر ايران در عتبات با توجه به نزديك شدن به عرفه، گفت: بر اين اساس از ١٧ روز گذشته، مجموع مراجعات به درمانگاه هلال احمر ايران، ٨ هزار و ٣٠٢ نفر بوده كه اين ميزان بيشتر از مجموع مراجعات ماه گذشته بوده است.

كمالي با اشاره به اينكه مجموع بيماران اعزامي به بيمارستان ها از ابتدا تا ١٧ شهريور، ٤٤ نفر بوده است، اظهار كرد: در مجموع ماه گذشته، ٧ هزار و ٢٣١ زائر به درمانگاههاي هلال احمر ايران مراجعه كرده اند كه ١٨ تن از آنها به بيمارستانهاي عراق اعزام و پنج تن بستري شده اند.

وي با اشاره به مراجعه ٧ هزار و ٢٣١ زائر به درمانگاه هاي هلال احمر ايران در عتبات عاليات، گفت: بر اين اساس ٣ هزار و ٥ زائر در درمانگاه نجف، ٢ هزار و ٨٦٠ زائر در درمانگاه كربلا، ٧٣٨ زائر در درمانگاه كاظمين و ٥٥٠ زائر در درمانگاه سيد محمد ويزيت شده اند.

نماينده مركز پزشكي هلال احمر در عتبات عاليات با اشاره به اعزام ١٨ و بستري پنج تن از زائران مراجعه كننده به درمانگاه هاي هلال احمر در يك ماه گذشته، افزود: به علاوه ٤٠ مورد ماموريت آمبولانس در اين مدت انجام شده و ١٣٢ مورد پذيرش آزمايشگاه و ٤٢٧ مورد انجام آزمايش در يكماه گذشته داشته ايم.

وي با اعلام انجام ٦٤ مورد بازديد بهداشتي از هتل ها در نجف و ٨٤ مورد در كربلا، عنوان كرد: هم اكنون در درمانگاههاي هلال احمر شاهد تغييرات مهمي هستيم كه از مهمترين آنها، تامين رفاه و آسايش بيماران در هنگام معالجه و دريافت خدمات درماني است.

كمالي با اشاره به اينكه در حال حاضر سيستم تحويل دارو به بيماران به صورت سيستماتيك در داروخانه انجام مي شود، عنوان كرد: به علاوه ثبت قبوض بيماران در پذيرش درمانگاه به صورت دقيق انجام شده و بيماران تحت پوشش بيمه با دريافت يك برگ از قبوض درماني خود، ديگر مشكلي در دريافت هزينه درمان خود از بيمه نخواهند داشت.

وي با اشاره به اينكه هم اكنون در مراكز درماني هلال احمر در عتبات ثبت الكترونيكي مشخصات بيماران به صورت كامل انجام مي شود، گفت: بر اين اساس با ثبت تعداد و نوع مراجعه بيماران اطلاعات دقيق تري از نوع داروهاي مصرفي خواهيم داشت و از اين طريق نيازهاي آينده بر اساس اطلاعاتي جامع ثبت خواهد شد.

نماينده مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با اعلام توسعه وافزايش استاندارد اتاق CPR مركز درماني هلال احمر در كربلا، افزود: در اين زمينه همه تلاش خود را به كار بسته ايم تا تجهيزات موجود تا حد ممكن ارتقا يافته و هر چه بيشتر به استانداردها نزديك شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار