هافینگتن پست: باورش سخت است اما شاید ترامپ پیروز انتخابات شود

هافینگتن پست در مطلبی به بیان دلایل موفقیت انتخاباتی دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هافینگتن پست در مطلبی به قلم «رابرت کاتنر» عضو بنیانگذار موسسه "امریکن پراسپکت" نوشت: دونالد ترامپ – نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – در آستانه پیشی گرفتن از هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات و پیروزی در انتخابات است؛ چراکه به رغم تمامی رفتارهایی که ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی برای اثبات ناشایستگی خود برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا به نمایش گذاشته است، اکنون بر اساس نظرسنجی‌های رسمی تقریباً نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی مایلند او را به عنوان رئیس جمهور آینده خود انتخاب کنند.

در این میان، عامل مهمی که تاکنون باعث موفقیت انتخاباتی ترامپ شده اما از سوی نخبگان سیاسی آمریکا نادیده گرفته شده است، نارضایتی عمیق طبقه متوسط و کارگر آمریکا از سیاست‌های اقتصادی سالهای اخیر است. طبقه کارگر سفیدپوست آمریکا ممکن است از نظر دیگران به لحاظ شرایط رفاهی و استانداردهای زندگی نسبت به غالب سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و مهاجران در سطح بالاتری قرار داشته باشد؛ اما آنها هرگز چنین تصوری درمورد خودشان ندارند.

در دهه‌های اخیر، افزایش ناامنی اقتصادی از یک سو و کاهش سطح دستمزدها از سوی دیگر، فشار زیادی به طبقه متوسط سفیدپوست آمریکا وارد کرده است و در شرایطی که هیلاری کلینتون کل جامعه آمریکا از سیاه‌پوست و همجنس‌گرا گرفته تا زنان و مهاجران را زیر چتر حمایتی خود قرار داده، ترامپ تنها نامزدی است که تمام توجه خود را به آنها معطوف کرده است. به همین دلیل، داستان انتخابات ریاست جمهوری امسال می‌تواند داستان کاملاً متفاوتی نسبت به دوره‌های قبل باشد. 

درست است که ترامپ با ثروت رویایی خود جزو طبقه مرفه جامعه به شمار می‌رود اما از زمانیکه خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرد، به خوبی توانسته است صدای بخشی از جامعه آمریکا باشد که در دوره‌های اخیر از سوی هیچکس شنیده نشده است. البته هیلاری کلینتون نیز در بیشتر مسائل اجتماعی مواضعی لیبرال دارد اما به خوبی ترامپ نتوانسته است خود را به عنوان "نماد تغییر" در جامعه آمریکا معرفی کند.

شاید اگر کلینتون در یک دوره زمانی دیگر یا در برابر رقیب جمهوری‌خواه دیگری قرار می‌گرفت، سوابق و تجربیات سیاسی او می‌توانست یک امتیاز بزرگ برای او محسوب شود، اما در دوره‌ای که توده مردم آمریکا آینده اقتصادی روشنی را برای خود متصور نیستند، وجود رقیبی مانند ترامپ که شعار انتخاباتی خود را "قدرتمند کردن دوباره آمریکا" قرار داده است، نمی‌تواند رقیب آسانی برای او باشد. 

افزون بر این، کلینتون از دید مردم آمریکا فردی است که از بطن حاکمیت وارد کارزار انتخاباتی آمریکا شده است و از این رو، بر خلاف ترامپ نتوانسته است در بین رای‌دهندگانی که از روی سوابق نامزدها درباره صلاحیتشان قضاوت می‌کنند و همچنین در میان افرادی که شیفته تغییر هستند، هیجان لازم را ایجاد کند. 

در چنین شرایطی، اگر کلینتون نتواند در مناظره‌های انتخاباتی پیش رو با ترامپ، برتری خود را به رای‌دهندگان آمریکایی ثابت کند، شاید برای همیشه بخت خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر از دست بدهد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار