آیا گره کور بحران پناهجویان در مجمع عمومی سازمان ملل باز می‌شود؟

در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل، برای اولین بار مسئله سرنوشت شصت و پنج میلیون آواره جهان، بررسی خواهد شد.

آیا گره کور بحران پناهجویان در مجمع عمومی سازمان ملل باز می‌شود؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، سران کشورهای جهان در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برای اولین بار مسئله سرنوشت شصت و پنج میلیون فرد آواره جهان را بررسی خواهند کرد. 

در شرایطی که تعداد افرادی که در کشورهای مختلف جهان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند به بالاترین سطح آن از زمان جنگ دوم جهانی رسیده است، سران کشورها و نیز دیپلمات های جهان قرار است با تصویب سندی به اتحاد بیشتر 193 عضو مجمع عمومی برای دستیابی به رویکردی هماهنگ با هدف تامین حقوق انسانی آوارگان کمک کنند. 

پیچیدگی امور آوارگان

فیلیپو گراندی، کمیسر ارشد سازمان ملل در امور آوارگان به آسوشیتدپرس گفت: «این امر بسیار مهم است زیرا اگر ما بتوانیم این سند را به صورت واکنش و اقدام عملی در بیاوریم که در آن بازیگران و عوامل زیادی مشارکت دارند، خواهیم توانست بسیاری از مشکلات را در زمینه واکنش فوری و نیز وضع درازمدت آوارگان از جمله در سوریه حل و فصل کنیم.»

این امر ممکن است در عمل وظیفه ای دشوار باشد زیرا که این سند به لحاظ حقوقی الزام آور نیست و از سوی دیگر موضوع  آوارگان به مسئله ای اختلاف برانگیز در اروپا و آمریکا تبدیل شده است. برخی کشورهای جهان پیش نویس قبلی این سند را که در آن از کشورها خواسته شده بود هر سال ده درصد جمعیت آوارگان جهان را اسکان دهند، رد کرده بودند. آمریکا و برخی کشورهای دیگر به لحن به کار رفته در پیش نویس اصلی که در آن گفته شده بود کودکان آواره هیچگاه نباید بازداشت شوند، اعتراض داشتند. در متن جدید گفته شده است که کودکان به ندرت باید بازداشت شوند. 

از سوی دیگر سالیل شتی (Salil Shetty) دبیرکل سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای گفت: «سران جهان به جای قبول مسئولیت، از پذیرش آن خودداری می کنند. نشست سران سازمان ملل توسط کشورهایی که به دنبال منافع فردی خود هستند تخریب شده و همین امر باعث شده است که میلیون ها پناهجو در جهان در شرایط ناگواری به سر برند.» وی گفت این توافق از طریق درخواست از کشورهای جهان برای تصویب توافقنامه های مختلف در ظرف دو سال آینده، صرفا حل مسئله را به تعویق می اندازد. 

روز سه شنبه نیز نشست دومی برگزار خواهد شد که برگزاری آن بنا به دعوت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا صورت می گیرد. در این نشست دوم قرار است 45 کشور جهان وعده هایی در زمینه افزایش کمک های انساندوستانه به آوارگان و نیز بحث آموزش برای کودکان آواره و اشتغال آوارگان خواهند داد. 

بر اساس اعلام دفتر کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل در پایان سال 2015 رقم بی سابقه شصت و پنج میلیون و سیصد هزار نفر در جهان آواره بودند که نسبت به سال قبل از آن بیش از پنج میلیون نفر افزایش نشان می دهد. 

بر اساس اعلام آژانس پناهجویان سازمان ملل، پناهجویان افرادی هستند که به سبب مناقشات مسلحانه یا آزار و اذیت، مجبور به ترک کشور خود می شوند ولی مهاجران افرادی هستند که به دنبال زندگی بهتری هستند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار