یزد؛

افتتاح آسیاب آبی یخدان میبد

آسیاب آبی یخدان میبد با قدمت حدود 300 سال، در این شهرستان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛رسول مشتاقیان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد اظهار داشت: آسیاب آبی یخدان میبد که در دهه های پیشین تخریب گردیده بود، در آیینی با حضور مسئولان این شهرستان و جمعی از علاقمندان به بناهای تاریخی آغاز به کار کرد.

رسول مشتاقیان افزود: از سال گذشته مراحل حفاری، اکتشاف و شناسایی قسمت های باقی مانده آسیاب آغاز و برای مرمت و احیای آن بیش از یک سال زمان صرف شد.

وی خاطرنشان کرد: مرمت و احیای این آسیاب تاریخی با محوریت فرمانداری میبد و از محل اعتبارات میراث فرهنگی، شهرداری و خیرین محلی انجام شده و تاکنون بیش از یک میلیارد ریال برای راه اندازی آن هزینه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در میبد آسیاب های زیادی وجود دارد تصریح کرد: آسیاب آبی یخدان میبد چهارمین آسیابی است که در این شهرستان مرمت شده و آسیاب های باغشاهی، بیده و دوسنگی محمدآباد، آسیاب هایی هستند که قبل از آسیاب یخدان مورد مرمت قرار گرفته اند.

مشتاقیان عنوان کرد: سنگ این آسیاب با آب حرکت و گندم را به آرد تبدیل می کند که گردشگران و علاقمندان مراحل تبدیل گندم به آرد توسط آسیاب را می توانند از نزدیک مشاهده کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد افزود: در فاز بعدی عملیات اجرایی این آسیاب، فضای روی آسیاب به عنوان یک مکان گردشگری در نظر گرفته شده است تا محلی برای بازدید و مراجعه گردشگران تدارک دیده شود.

در آیین افتتاح آسیاب آبی یخدان میبد با آرد تولید شده توسط این آسیاب تاریخی نان محلی لتیر پخت شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

انتهای پیام/د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار