در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست؛

روی کار آمدن مردم برای مقابله با اسراف و تجمل‌گرایی

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه مقابله با اسراف و تجمل‌گرایی به عنوان یکی از مقوله‌های محیط زیستی در دستور کار ستاد مرکزی قرار گرفته است، گفت: برای تحقق دادن به این امر باید مردم را وارد صحنه کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد زرگر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: مقابله با اسراف و تجمل‌گرایی در دستور کار ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اسراف و تجمل‌گرایی یکی از مقوله‌های محیط زیست در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است که باید برای تحقق آن مردم را وارد صحنه کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خواستار تشکیل معاونت امر به معروف و نهی از منکر در سازمان حفاظت محیط زیست شد.

حجت الاسلام والمسلمین زرگر افزود:‌ برخلاف تصور بسیاری از مردم که فکر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر تنها در بدحجابی، بی‌حجابی، درگیری و دستگیری خلاصه می‌شود، باید گفت که اینطور نیست.

وی تاکید کرد: همه چیز خوب و همه چیز بد و تمام امور مستحبی که واجب نبوده ولی امر خوبی است همان امر به معروف و نهی از منکر است. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر حرکت‌های مردمی نقشی پیشگیرانه دارد و اگر ما در ارتباط با پیشگیری، سرمایه گذاری کنیم یقینا موفقیت بسیار زیادی را به دست خواهیم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین زرگر گفت: 95 درصد احکام نورانی اسلام مربوط به امور پیشگیری بوده و تنها 5 درصد آن به برخورد اختصاص دارد. 

شایان ذکر است، بهره گیری از توان و ظرفیت‌های علمی، اجرایی و کارشناسی و تخصصی طرفین با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اسناد بالا دستی در راستای نهادینه کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه برای حفاظت از محیط زیست؛ موضوع همکاری سازمان محیط زیست با ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. 

* اهداف تفاهم‌نامه

تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، تاکید بر آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی و سیره پیامبر و ائمه معصومین، اهتمام به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حفاظت از محیط زیست، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم و گروه‌های طلایه داران مردمی امر به معروف و نهی از منکر در امور زیست محیطی به ویژه مفاهیم مرتبط با اقتصاد سبز با استفاده از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست، تقویت و احیای کارکرد و نقش واقعی امر به معروف و نهی از منکر در راستای زمینه سازی برای حضور فعال آحاد جامعه در حفاظت از محیط زیست، ایجاد جاذبه‌های فرهنگی در حفاظت از محیط زیست، طراحی و ارائه برنامه‌های پیشگیرانه از آسیب به محیط زیست، اطلاع رسانی و گسترش آموزش‌های عمومی در حفاظت از محیط زیست با استفاده از ظرفیت بالقوه فرضیه‌های امر به معروف و نهی از منکر

* اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست 

تشکیل گروه یاوران معروف در سطوح مختلف مدیران، بسیجیان و کارکنان و معرفی آنها به ستاد، ارائه گروه‌ها و طرح و نظرات تخصصی و کارشناسی در زمینه کاهش مصرف (اسراف) با هدف نهادینه نمودن بهینه سازی مصرف، ارائه الگوهای بهینه سازی مصرف آب و انرژی و کاغذ و ... به دستگاه‌های اجرایی با همکاری ستاد، برنامه ریزی و ارائه مشاوره‌های فردی به منظور  حفظ محیط زیست و ایجاد ساز و کارهای مربوط و بهره‌بری از آنها، استفاده از ظرفیت سمن‌های محیط زیست در راستای  توسعه معروفات و کاهش منکرات زیست محیطی؛ از جمله مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در همکاری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر است

* اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر

همکاری در تامین محتوای لازم برای تدوین احکام فقهی مورد نیاز در حفاظت محیط زیست به ویژه حفاظت از محیط طبیعی و حیات وحش، حمایت در تامین اقدامات فقهی مباحث مختلف زیست محیطی، زمینه سازی برای بهره‌بندی ستاد از امکانات سازمان و ادارات تابعه در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر به جهت حفظ محیط زیست؛ از جمله مهمترین اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر در همکاری با سازمان حفاظت از محیط زیست است

* مدت تفاهم نامه

این تفاهم نامه از تاریخ امضا یعنی امروز به مدت 5 سال معتبر خواهد بود و در صورت تمایل طرفین به ادامه فعالیت‌ها و برنامه‌ها زمان اعتبار آن برای زمان مشابه دیگر قابل تمدید می‌باشد.

این یادداشت تفاهم نامه در 7 ماده و  2نسخه تنظیم شده است. 


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار